
Zviedru ģimenes ainiņas 0
Video, kas dokumentē režisora Rubena Ostlunda vilšanos, neiekļūstot šā gada “Oskaru” nominantu vidū, kļuva par kārtējo reklāmas devu viņa filmai “Force Majeure”, kas dažos seansos Rīgā tika izrādīta arī Rīgas Starptautiskā kino festivāla programmā.
Tomass, Eba un viņu abi bērni ir viesi šikā Francijas Alpu kūrortā, lai kopīgi pavadītu brīvdienas un slēpotu. Taču restorānā ģimeni panākusī sniega lavīna visu maina – tā vietā, lai rūpētos par sievu un bērniem, Tomas aizjož, ko kājas nes, līdzi paķerot vien cimdus un telefonu, un, kad ir atgriezies un situācija norimusi, atsakās atzīties savā nevīrišķīgajā rīcībā, kas izraisa kārtējo plaisu viņa attiecībās ar sievu. Taču abi baidās no sarunas, kas, iespējams, pieliktu punktu ārēji tik idilliskās ģimenes pastāvēšanai.
Cilvēcīgs vājums un vidusslāņa vērtību skalas apšaubīšana ir šī gan komisma, gan dramatisku elementu piepildītā stāsta idejiskie pavadoņi, ko gan Ostlunds nav noslīpējis līdz perfekcijai, savas filmas emocionālo centru noslēpjot zem sniega lavīnas, kas arī ir “Force Majeure” centrālais “action”. Notikumu vairākkārtēja tīšana atpakaļ, atkal un atkal pārrunājot lavīnas epizodi, gandrīz divās ekrāna stundās pēc liktenīgā notikuma skandināvu dramaturģijai tipiskās tradīcijās kāpina dramatismu, kas šoreiz ierāmēts Alpu pastkartīšu izskaistinātā laimībā, bet patiesībā tikai aizsedz ar smaidiem nosētās fasādes patieso ainu.
“Force Majeure” ar Kannu kinofestivāla balvu padusē ļoti cierēja uz “Oskaru” pusi, un nominācija “Zelta globusam” kategorijā “Labākā ārzemju filma” to tikai pietuvināja Rubena Ostlunda sapnim, taču Amerikas Kinoakadēmijas biedri lēma citādi. Kāpēc tā, to diezin vai kādreiz atklās, bet ļoti iespējams, ka pie vainas ir vīrišķības apšaubīšana, kas absolūti nesakrīt ar patriarhālās sabiedrības pamatvērtībām – tāds varonis, kāds ir Tomass, tajā diezin vai kādreiz izpelnītos kaut vienu labu vārdu.
UZZIŅA:
“Force Majeure”/”Force Majeure/Turist”
Zviedrija, Dānija, Norvēģija, Francija, 2014.
Režisors: Rubens Ostlunds
Lomās: Johanness Bā Kunke, Līsa Lovena Kongsli, Kristofers Hivju, Fanni Meteliusa
No 20. marta “Splendid Palace”