ZM: Samazinātais PVN dārzeņiem un augļiem veicina uzņēmējdarbību 1
Pieaudzis reģistrēto pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātāju skaits augļkopībā un dārzeņkopībā, kāpis šo nozaru preču un pakalpojumu apgrozījums, kā arī palielinājies vidējais atalgojums, balstoties Valsts ieņēmumu dienesta apkopotajiem datiem, informē Zemkopības ministrijā.
Kopš PVN likmes samazināšanas dārzeņiem, augļiem un ogām no 21% līdz 5%, reģistrēto PVN maksātāju skaits augļkopības un dārzeņkopības nozarē no 2018. gada 1. janvāra līdz 2019. gada 1. janvārim ir pieaudzis par 12 nodokļu maksātājiem – no 405 līdz 417). Savukārt augļu un dārzeņu pārstrādes nozarē – par deviņiem nodokļu maksātājiem – no 69 līdz 78.
Būtiska pozitīvā ietekme ir novērojama arī PVN noteiktās kārtības ievērošanā, proti, izmaiņas normatīvajos aktos arvien veicina godprātīgu uzņēmējdarbību, padarot sistēmu caurskatāmāku, savukārt negodprātīgu rīcību – par neizdevīgu.
“PVN samazināšanas dārzeņiem, augļiem un ogām līdzšinējie rezultāti ir veiksmīgi no visiem aspektiem, jo palielina mūsu lauksaimnieku un lauku uzņēmēju konkurētspēju, kā arī algas šajā nozarē strādājošajiem. Sasniegtie rezultāti iezīmē pozitīvas tendences, kas liek secināt, ka šā pilotprojekta rezultāti arī turpmāk būs pozitīvi. Jānorāda, ka viennozīmīgi tiks izvērtētas iespējas PVN likmes samazināšanai arī citām pirmās nepieciešamības pārtikas preču grupām,” uzsver zemkopības ministrs Kaspars Gerhards.
Nodokļu maksātāju, kuru pamatdarbība ir lauksaimniecība un kuri norādījuši ar PVN 5% likmi apliekamos darījumus, apgrozījums 2018. gada 11 mēnešos salīdzinājumā ar 2017. gada 11 mēnešiem pieaudzis par 4,12%. Savukārt nodokļu maksātāju, kuru pamatdarbība ir lauksaimniecība un kuri norādījuši ar PVN 5% likmi apliekamos darījumus, vidējais atalgojums 2018. gada 11 mēnešos salīdzinājumā ar 2017. gada 11 mēnešiem pieaudzis par 9,9%.
Jau ziņots, ka Saeima pēc Zemkopības ministrijas ierosinājuma no 2018. gada 1. janvāra samazināja PVN līdz 5% ar mērķi veicināt Latvijas dārzeņu un augļu ražotāju konkurētspēju un palielināt iedzīvotāju pirktspēju, kā arī samazināto nelegālo tirdzniecību ar šiem pārtikas produktiem.