Foto: Dainis Bušmanis

Zaudējis darbu zivrūpniecībā Kristaps neapjuka un izveidoja savu uzņēmumu. Pandēmijas laika veiksmes stāsts 3

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Lasīt citas ziņas

Šī gada sākumā dibinātais uzņēmums ir jaunpienācējs dzīvnieku barības ražotāju saimē, taču jau izdevies pārkāpt robežas un uzsākt eksportu uz vairākām Eiropas valstīm.

Covid-19 izraisītās pandēmijas ēnā izveidots savs interneta veikals, kura pārdošanas apjomi ir augoši.
CITI ŠOBRĪD LASA

Ar SIA “Eli Pet Products” dibinātāju Kristapu Kirilovu tiekamies ražotnē Stendē, kur top gatavā produkcija. Uzņēmums reģistrēts Olainē, taču jaunais uzņēmējs neslēpj, ka tuvākajā apkārtnē Rīgas tuvumā nav bijis brīvu ražošanas telpu un nācies raudzīties tālāk, līdz tas izdevies Talsu pusē.

Kristaps laipni izrāda telpas un atzīst, ka darba ir daudz, viņš nespēj nodrošināt pieaugošo pieprasījumu, tāpēc tuvākajā laikā plāno piesaistīt papildspēkus. Esošajās telpās jaudu iespējams četrkāršot, salīdzinot ar pašreizējo noslodzi, līdz ar to pastāv labas iespējas augt un attīstīties.

Pasaulē jau pazīst

Tieši iepriekšējā pieredze zivrūpniecības nozarē mudinājusi Kristapu veidot pašam savu uzņēmumu.

Pēc Krievijas tirgus aizvēršanās 2014. gadā uzņēmumiem nācies domāt par jaunu produktu radīšanu, un viens no tiem – zivju pārstrāde suņu barībā. Pasaulē tas neesot nekāds jaunums, īpaši Lielbritānijā tas tiekot plaši izmantots, bet Latvijā šī pieeja pagaidām vēl ir novitāte. Turklāt pieprasījums pēc kaltētajām zivīm tikai pieaug, tāpēc nolemts veidot savu biznesu.

Tiesa, uzņēmuma dibināšana un ražotnes veidošana sakritusi ar koronavīrusa Covid-19 izraisīto pandēmiju, kas apgrūtināja iesākto, tomēr jaunais uzņēmējs ir apņēmības pilns realizēt ieceres.

Visi jau esot pieraduši pie vistas un liellopa gardumiem, bet, izrādās, suņiem ļoti labi garšo kaltētu zivju izstrādājumi. Tā nav dzīvnieku pamatbarība, bet tā saucamie gardumi, ar ko četrkājainie draugi tiek palutināti reizi dienā. Kā rakstīts uz iepakojuma – košļājamās rotaļlietas suņiem. Tās var labi izmatot kā cienastu vai atlīdzību suņu apmācību laikā.

Šīs barības pagatavošanā tiek izmantotas brētliņas, mencu un pikšas ādas, ko speciālās krāsnīs kaltē no vienas līdz trim dienām atkarībā no produkta.

Kad viesojamies ražotnē, uzņēmējs jau tikko sagriezis sasaldētu mencu ādu kubiņus un ievietojis tos kaltēšanai krāsnīs. Pašlaik lielākoties tas ir roku darbs. Visapkārt smaržo pēc jūras veltēm, kas ir ierasta lieta šāda veida ražotnēs.

“Pagaidām ir tikai šie daži produkti, ko ražojam, bet vēl ir dažādas idejas un plāni,” stāsta Kristaps, pagaidām detalizētāk tos neatklājot. Tagad esot jātiek galā ar visiem izaicinājumiem, to skaitā ir gan tehniskas grūtības, gan darbinieku trūkums.

Reklāma
Reklāma

Stendē tapusī prece tiek realizēta galvenokārt Lielbritānijā, arī Vācijā, vairāki klienti rasti Nīderlandē un Itālijā.

Lielākoties eksportam prece aiziet ar privātajiem zīmoliem, un tāds bijis mērķis – sākt ar citu zīmoliem.

Taču pandēmijas dēļ samērā ātri nācies domāt par savu zīmolu, lai varētu izveidot interneta veikalu, un tā tapis “Eli Pet”. Kāds tam ir skaidrojums? “Meitas vārds ir Elizabete, un mēs viņu saucam par Eli, bet sievas vārds ir Elīna. Mums bija sunītis Šeldons, kurš arī atsaucās uz vārdu Eli, un tā tapa uzņēmuma zīmols,” atklāj Kristaps.

Pašlaik mazumtirdzniecībai tiek ražoti trīs veidu produkti – “Kaltētas brētliņas”, “Mencu ādu kubiki” un “Mencu ādu pirkstiņi”, bet vairumtirdzniecībai to ir divas reizes vairāk. To vidū ir gan mencu ādu rullīši, gan mencu cepumi un citi. Vairumā preci var iegādāties arī lielākos iepakojumos, kas pircējiem ir izdevīgāk.

Izejvielas uzņēmējs iepērk Latvijā, tostarp Ugālē. Brētliņu esot pietiekami, bet mencu ādas esot uz izķeršanu, turklāt tām pēdējo gadu laikā cena uzkāpusi gluži vai debesīs.

Izrādās, mencu ādas izmanto želatīna ražošanā, kā arī farmācijā, līdz ar to pieprasījums pēc šīs izejvielas ir ļoti liels.

“Pirmkārt, produkts ir dabisks, tam nekas netiek pievienots. Otrkārt, zivis ir veselīgas. Mencu ādas satur ļoti daudz proteīna, tieši kolagēna, kas ir labs suņu spalvai un ādai. Kopproteīna daudzums mencu produktā pēc pēdējām analīzēm bija pat 97,8%, un trešdaļa no tā ir kolagēns.

Tauku saturs ir pavisam neliels – 2–3%, kas ir labi, jo pēdējā laikā četrkājainiem draugiem parādās tā pati problēma, kas cilvēkiem – aptaukošanās,” stāsta uzņēmējs, kad jautāju par produkta īpašībām. Tiesa, brētliņu produkcijai tauku saturs esot nedaudz lielāks.

Foto: Dainis Bušmanis

Tirgo internetā

Kristaps preci tirgo interneta veikalā “www.eli.pet”, un atsauksmes no klientiem esot labas. “Lielbritānijas klienti sākumā preci pasūtīja nedaudz, notestēja un tagad apjomus palielina, dodot priekšroku nevis AK produkcijai, bet Latvijas. Lai arī mūsu produkcija ir nedaudz dārgāka, redzams, ka viņiem patīk,” stāsta Kristaps Kirilovs.

Kubiki tiek gatavoti tā, lai tos varētu ēst gan mazi, gan lieli suņi, un tieši tas paticis angļiem. Tirdzniecībai Lielbritānijā pat izveidots savs interneta veikals.

Vai klienti paši atrod jauno uzņēmumu? Uzņēmējs internetu sauc par brīnumlīdzekli pārdošanas veicināšanai un jaunu klientu rašanai. Īpaši tas svarīgi šogad, kad viss notiek pandēmijas ēnā.

Pirms gada Kristaps apmeklējis izstādi Itālijā, kur guvis vairākus svarīgus kontaktus. Šogad bija plānots apmeklēt Eiropā lielāko dzīvnieku izstādi “Interzoo” Vācijā, taču pandēmijas dēļ tā pārcelta uz nākamo gadu. Kristaps ļoti cer, ka līdz tam laikam varēs palielināt ražošanas jaudas.

Tagad izaicinājums ir papildspēku piesaiste, lai varētu apmierināt pieaugošo pieprasījumu.

Kāpēc “Eli Pet” produkciju nav iespējams iegādāties Latvijas veikalos? Kristaps stāsta, ka vietējie mazumtirgotāji nav atsaucīgi pret jaunu produktu iekļaušanu veikalu sortimentā. Viņš vairākkārt mēģinājis savu preci piedāvāt lielveikaliem, bet nesekmīgi, tāpēc pagaidām realizācija notiek interneta veikalā.

“Mēs, protams, gribētu tikt kādā vietējā veikalā, lai pircējiem būtu pieejams šis produkts, lai viņi nebaidītos pamēģināt. Savu produktu piedāvājām par konkurētspējīgāku cenu nekā interneta veikalā. Bet, ja atsaka, – neko darīt, jāstrādā tālāk. Nevaram sēdēt un gaidīt!” piebilst uzņēmējs. Lai arī četrkājaino ģimenes mīluļu barības tirgū lielākoties sastopama Polijas un Ķīnas prece, Kristaps redz labu iespēju vietējās produkcijas noietam.

Bizness izveidots, galvenokārt pateicoties Kristapa ģimenes atbalstam. Lai arī Kristaps uzvarējis SEB grantu konkursā “Iedvesma”, iegūstot 10 tūkstošu eiro balvu, finansējumu viņš zaudējis tā iemesla dēļ, ka ražotnei piemērotas telpas viņš varējis atrast citas pašvaldības teritorijā, nekā konkursa noteikumos paredzēts.

“Vienkārši Rīgas tuvumā brīvu telpu nebija un tās bija dārgas,” skaidro Kristaps.

Tagad jaunais uzņēmējs plāno startēt citos konkursos, lai gūtu līdzekļus turpmākai attīstībai. Viņš neslēpj – plāni ir ambiciozi.

Plānots ne tikai palielināt zivju kaltēšanas jaudas, kas ļautu samazināt gatavās produkcijas cenas, bet arī sortimentu. Kristaps saredz iespēju dažādot zivju produkciju, kā arī uzsākt vēl cita veida produktu gatavošanu. “Raudzīsim, kāds būs rudens un kā veiksies realizācija. Vēl domāšu, vai piesaistīt investoru vai attīstība notiks pašu spēkiem,” viņš apņēmīgi piebilst.

UZZIŅA

* SIA “Eli Pet Products” dibināta šī gada janvārī ar mērķi ražot kaltētu zivju barību dzīvniekiem. Starta kapitāls – aptuveni 20 tūkstoši eiro – ieguldīts iekārtās un apgrozāmos līdzekļos.

* Lai paplašinātu klientu loku, uzsākta tirdzniecība internetā, tostarp Lielbritānijā, kur apjomi aug.

* Mērķis – palielināt ražošanas un pārdošanas jaudas un iekļūt tirdzniecības tīklos Latvijā.

VĒRTĒJUMS: Tirgus ir piesātināts

SIA “Māras Brieži” valdes loceklis Dainis Paeglītis: Mēs ražojam atšķirīgu produktu – suņu košļājamās rotaļlietas no briežu ragiem, ko suns var ilgstoši lietot. Tirgū šobrīd ir pietiekami daudz košļājamo rotaļlietu un papildbarības. Lai tiktu lielveikalos un sakārtotu tirdzniecību – tie ir lieli izdevumi. Latvijas tirgus ir mazs un piesātināts, tāpēc ražotājam labāk būtu jāraugās uz eksportu – tas ir pareizais ceļš.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.