Zinātkārais Repše un pļāpīgais leitnants. Paver aizkulises ceļā uz NATO 12
Izdevniecība “Lauku Avīze” laidusi klajā Ģirta Valda Kristovska grāmatu “Ielauzties NATO”. Šodien notika izdevuma prezentācija.
Grāmata ir atskats uz Latvijas valsts veikumu aizsardzības un ārlietu jomā vairāk nekā piecu gadu garumā, lai panāktu Latvijas iestāšanos NATO 2004. gadā. Ģirts Valdis Kristovskis bija aizsardzības ministra amatā no 1998. līdz 2004. gadam. Publicējam fragmentus no grāmatas.
Ministru prezidents Repše apmeklē NBS
2003. gada vasaras sākumā Ministru prezidenta Einara Repšes noslogotajā darbā tika izbrīvēta vesela diena Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienību padziļinātai iepazīšanai. Lai varētu apmeklēt NBS vienības Liepājā un Ādažos, tika izlemts lietot NBS helikopteru M-8MTV1. Tomēr pāris dienu pirms apmeklējuma saskaņošanas pie aizsardzības ministra Ģ. V. Kristovska ieradās NBS komandieris G. A. Zeibots, lai apspriestu E. Repšes izteikto vēlmi pašam vadīt šo helikopteru. Protams, nevienam nebija noslēpums, ka premjers pats uzbūvējis kādu lidaparātu, ka viņam it kā esot pilota licence. Taču vēlme lidot ar Gaisa spēku lidaparātu neapšaubāmi neatbilda nekādiem standartiem un, visticamāk, bija vērtējama ne tikai kā Ministru prezidenta untums, bet arī drošības noteikumu pārkāpums. Tomēr ne ministrs, ne arī komandieris nevēlējās nonākt aizliedzēju situācijā, ņemot vērā, ka Ministru prezidenta pašapziņai un vēlmei izpausties robežu nebija. Tāpēc ministrs un komandieris vienojās, ka Ministru prezidenta helikoptera vadītāja spējas iepriekš novērtēs pieredzējušais M-8MTV1 pilots un jauno pilotu apmācītājs plkv. Vairis Elksnis. Drīz vien viņš ziņoja, ka E. Repše noteikti esot pietiekami sagatavots lidošanai un V. Elksnis pats personīgi būs dublējošais pilots.
Pirms izlidošanas uz Liepāju Gaisa spēku (GS) komandieris plkv. V. Viesiņš bija sagatavojis tādu kā nevainīgu pārsteigumu un Ministru prezidentam pasniedza GS pilota kombinezonu un cepurīti. Tas ārkārtīgi iepriecināja E. Repši, un visiem par pārsteigumu viņš tūlīt vēlējās izsniegto ietērpu arī lietot. Domāts, darīts. To gan neviens nebija gaidījis. Nelaime tā, ka pie pilota kombinezona ir nepieciešami zābaki, taču V. Viesiņš savā iztapībā par to nebija padomājis. Līdz ar to drīz vien Ministru prezidents jau kāpa helikopterā, tērpies pilota kombinezonā, kura bikšu gali bija pusmastā, sniedzoties līdz apakšstilba vidum, stilba daļa 10–15 centimetru platumā bija palikusi plika, vēl zemāk ielas kurpes un zeķes līdz potītēm. NBS vadība pati bija šokā un apstulbusi no smieklīgā skata. Klātesošos pārņēma paralizējošas šausmas, jo Ministru prezidents tādā paskatā jau trausās iekšā helikopterā uz lidošanu. Viņu nesatrauca tas, ka Liepājā viņu gaida parāde un ducis laikrakstu un TV žurnālistu. Vienīgais, kas saprata, ka ir jārīkojas, izrādījās aizsardzības ministrs. Nekavējoties viņš pasauca malā NBS komandieri G. Zeibotu un deva rīkojumu – noskaidrot E. Repšes apavu izmēru, sazvanīt Nodrošinājuma dienestu un Liepājā pie helikoptera pēc piezemēšanās pirmo pielaist karavīru ar zābaku pāri, apmainīt apavus pret atbilstošiem un tikai tad ļaut Ministru prezidentam kāpt ārā no helikoptera! Dažu minūšu laikā rīkojumi bija nodoti. Ceļā uz Liepāju, aplidojot negaisa mākoņus, ministram bija jādomā gan par šāda lidojuma tiesiskajiem aspektiem, gan jācer, ka NBS nodrošinājuma vienība Liepājā paspēs lidojuma laikā sarūpēt zābakus. Viss izdevās, un uz brīdi ministrs varēja atviegloti uzelpot.