Publicitātes foto

Zīmola EKJU dārza mēbeles un aksesuāri ir iekarojuši stabilu vietu Francijas, Vācijas, Lielbritānijas, Skandināvijas valstu un citu zemju tirgos 3

Uģis Krūms, žurnāls “Baltijas Koks”

Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Māris Danieks uzsver, ka ar EKJU kā vienu no lielākajiem dārza mēbeļu un aksesuāru ražotājiem Ziemeļeiropā rēķinās vairāku Eiropas valstu lielveikalu ķēdes.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Turklāt, tuvojoties uzņēmuma pastāvēšanas trīsdesmitgadei, sperts solis pretī nākotnei – izstrādāta jauna premium klases dārza mēbeļu līnija Amata.

 No jumta latām līdz premium klases dārza mēbelēm

CITI ŠOBRĪD LASA

Mūsdienu dārza mēbeļu un aksesuāru ražotāja vēsture aizsākusies 1992. gadā. Uzņēmīgi vīri – Egons Garklāvs, Juris Skoliņš, Ulda Nāzars un vācietis Klauss Štaigers –, firmas nosaukumā ieliekot savu vārdu pirmos burtus, nodibināja SIA EKJU, lai eksportētu latas dakstiņu jumtiem.

Vispirms tika pirktas un pārdotas tālāk citu saražotās latas, bet jau drīz Vācijas tirgum piedāvāti pašu zāģētie materiāli. Egles un priedes koka dārza mēbeļu ražošana aizsākās tuvāk gadsimtu mijai. Bet arī te savs sākums: vispirms pēc dāņu dārza mēbeļu tirgotāja AS Plus pasūtījuma tika ražotas detaļas dārza mēbelēm, taču kļuva skaidrs, ka šādas detaļas tepat uz vietas iespējams ne tikai saražot, bet arī salikt kopā.

Arī pašlaik EKJU ražo koka dārza mēbeles, puķu podus, pergolas, instrumentu noliktavas, nojumītes – pavisam aptuveni 600 dažādu nosaukumu produktu – galvenokārt eksportam uz Franciju, Lielbritāniju, Vāciju un Skandināvijas valstīm. Tās ir kvalitatīvas, tomēr nosacīti ekonomiskās klases augšgala mēbeles un izstrādājumi. Taču nesen, ieguldot gandrīz  0,5 miljonus eiro, izveidots arī premium klases dārza un terašu mēbeļu zīmols Amata.

Publicitātes foto

Pašreizējais SIA EKJU valdes priekšsēdētājs Māris Danieks uzņēmumā drīz būs nostrādājis piecus gadus. Rīgas Tehniskajā universitātē viņš ieguvis izglītību mašīnzinībās, ražošanas tehnoloģijās, ražošanas un kvalitātes visaptverošās vadības sistēmās un Latvijas Universitātē – vides un darba aizsardzības ekspertīzē.

Šie četri augstskolā iegūtie diplomi palīdz orientēties vispārējās informācijas plūsmās, lai gan ik pa laikam nākas papildināt zināšanas, piemēram,  Komercizglītības centra (KIC) piedāvātajās apmācību programmās par LEAN un TOC. Vēl Māris Danieks lielu paldies saka AS Latvijas Finieris, kur pirms 20 gadiem sācis darba gaitas, iegūstot pieredzi, kā strādā lieli uzņēmumi.

Pasūtītāju vidū pasaulē pazīstamas lielveikalu ķēdes

Daļu EKJU dārza mēbeļu un aksesuāru prototipu, kas aizgājuši pasaulē, kā stāsta Māris Danieks, izstrādā tirdzniecības un mārketinga direktores vadītā komanda; tiek izgatavoti rasējumi un pēc tiem paraugu cehā prototipi, ar kuriem ieinteresē klientus. Taču lielu daļu produkcijas veido tieši klientu pieprasījums, jo  99% produkcijas domāta Eiropas klientu apgādei.

Reklāma
Reklāma

Šādu klientu ir varāk nekā 60, ieskaitot tādas pazīstamas lielveikalu ķēžu platformas Vācijā, Francijā, Lielbritānijā un Skandināvijas valstīs kā Kingfisher ar 1400 veikaliem, Leclerc, Leroy Merlin, Landi un daudzas citas.

EKJU produkti pazīstami arī Spānijā, Itālijā, Austrijā un citās valstīs.

Bez vairumtirgotāju ķēdēm starp klientiem ir tādi dārza preču izplatītāji kā AS Plus Skandināvijas valstīs. Gan pirmajiem, gan otrajiem ir vajadzīgi lieli apjomi.

Ir arī trešā grupa – interneta veikali Francijā, Anglijā un Vācijā, kam reizēm pietiek tikai ar vienu produktu vienību, kā arī tiek piegādātas pilnas smagās kravas automašīnas. Vēl EKJU ir arī savs interneta veikals, kurā tiek tirgots sortiments no krājumiem.

«Protams, arī lielie pasūtītāji, ja tas nepieciešams, var saņemt tikai, piemēram, 20 galdus vai solus. Tam līdzās ir klienti, kam uzreiz var būt vajadzīgi pat 70 000 puķupodu, 20 000 galdu un tamlīdzīgi. Un, jo pilnīgāk mēs spējam apmierināt klientu prasības, jo ilgstošāka būs sadarbība.

Nepieciešami arī servisa pakalpojumi augstā līmenī, kas nozīmē laika ziņā ļoti precīzu kravu piegādi.  Tos eksāmenus, lai tirgotāju un loģistikas kompānijas ar mums sadarbotos, mēs laika gaitā esam izturējuši,» uzsver Māris Danieks.

SIA EKJU valdes priekšsēdētājs Māris Danieks.
Publicitātes foto

Daļa klientu, izdarot pasūtījumu, pievieno arī foto, kā viņus interesējošajiem produktiem jāizskatās. Tad EKJU meistari šīs prasības samēro ar standartizētajām ražošanas dimensijām, kas nozīmē, ka galaproduktā būs jūtams arī ražotāja rokraksts, un to pasūtītājs pieņem.

Ļoti retos gadījumos klienti pastāv tikai uz savu dizainu, ja tiek ražoti noteiktām preču zīmēm piederoši produkti.

Esam klāt starptautiskajās izstādēs

EKJU valdes priekšsēdētājs bilst, ka vienmēr ir izmantota iespēja piedalīties tādās starptautiskās dārza mēbeļu izstādēs kā JDC Francijā, Spoga+gafa Vācijā un Glee Anglijā.

«Uz Franciju un Angliju braucam jau astoņus gadus, Vāciju – pēdējos trīs. Piedalīšanās katrā tādā izstādē izmaksā aptuveni 30 000 eiro. Līdz šim vienmēr ir bijis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalsts stendu, transporta un nedaudz arī komandējuma naudu segšanai. Par to aģentūrai paldies!

Neiztiek arī bez pašu ieguldījumiem, kas atmaksājušies, jo pēc tam sekojuši apjomīgi pasūtījumi. Piemēram, Francijā, Vācijā lielie klienti, pirms veic pasūtījumu, ļoti stingri izvērtē ražotāju. Neviens klients neveiks pasūtījumus, līdz nebūs pārliecības, ka ražotājs spēs nodrošināt piegādes vismaz 30–40 smago kravas mašīnu kravu apjomā,» stāsta Māris Danieks.

Kur atrast darbiniekus

Pašlaik EKJU kopā ar administrāciju ir 248 darbinieki, no tiem 60 sievietes. Darbinieku skaits pieauga, kad pērn uzņēmums tika pie pasūtījumiem, kas apgrozījumu palielināja gandrīz par diviem miljoniem eiro.

Raksturojot kolektīvu, Māris Danieks teic, ka uzņēmumā ir darbinieki, kuri tajā strādā jau ilgāk nekā divdesmit gadus. Kadru mainība ir neliela. Darbinieki nāk no Ieriķiem un tuvējās apkārtnes – Amatas un Cēsu novada, arī no Siguldas, Vecpiebalgas, Dzērbenes, Taurenes, Liepas.

Praksē nāk puiši no arodskolām, arī kokapstrādes darba iemaņas var apgūt uzņēmumā. Šim nolūkam EKJU izveidota mentoru sistēma. Izaicinājumi gan ar katru gadu kļūst arvien lielāki, jo nepieciešami arvien kvalificētāki strādnieki.

Ir arī sievietēm piemērots darbs – montāžas un pakošanas operācijas. Sievietes parasti ir pat rūpīgākas un uzmanīgas nekā vīrieši, un, tā kā kvalitāte ir ļoti svarīga, šīs īpašības ir cieņā.

«Lai gan ražošanā tiek izmantotas CNC mašīnas, cilvēka klātbūtne tik un tā ir nepieciešama. Līdz šim vakances izdevies aizpildīt, un cilvēki, kas prot strādāt ar CNC mašīnām, allaž atrodas.

Publicitātes foto

Savukārt jauniem cilvēkiem, kas apguvuši darba iemaņas un veiksmīgi strādā, ir iespējas izvirzīties, piemēram, par ražošanas sektoru vadītājiem. Tas ir svarīgi, ka viņi var iegūt atbildīgākus un labāk apmaksātas amatus.

Vēl labāk, ja viņiem ir līderim nepieciešamās īpašības. Bet kopumā, ja cilvēkam no desmit darba devējam noderīgām īpašībām ir sešas vai septiņas, šo cilvēku droši var ņemt komandā.»

Nacionāls kapitāls, nacionāls uzņēmums

Ne vienmēr tiek novērtēts faktors, ka cilvēkus darba vietai nepiesaista tikai alga vien, lai gan arī tam ir būtiska nozīme. Bija laiks, kad EKJU bija neliela saistība ar ārzemju riska kapitālu – pensiju fondiem.

Taču vadības komanda pērn oktobrī nodibināja uzņēmumu SIA Amata, kas šogad martā uzsāka  SIA EKJU iegādi, kurā 40% daļas piederēja BaltCap Latvia Venture Capital Fund. Ar finansēm palīdzēja vietējā AS Signet Banka.

SIA Amata tagad pieder trim latviešiem un ir 100% latvisks uzņēmums, kāds faktiski bija arī visus iepriekšējos gadus, lai gan 40% piederēja riska kapitālam.

Māris Danieks uzskata, ka šāda uzņēmuma priekšrocības vislabāk var saprast pēc darbinieku noskaņojuma. Viņi ir izteikti sava uzņēmuma patrioti. Kas zina, vai tā būtu, ja ienāktu ārvalstu investors ar ārvalstu kapitālu. Tiesa, jau iepriekšējie EKJU īpašnieki daudz darīja, lai uzņēmumā veidotos pozitīva gaisotne, un šī tradīcija turpinās.

Regulāri uzņēmuma un ražošanas attīstībā tiek investēti lieli finanšu līdzekļi, lai turpinātu stratēģiski izvirzītos mērķus – 2030. gadā būt par vienu no atzītākajiem kvalitatīvu, dabīgu materiālu dārza mēbeļu ražotājiem un piegādātājiem vairākos pasaules tirgos ar 40–70 miljonu eiro apgrozījumu. Pērnais gads noslēdzās ar vairāk nekā 13 miljonu eiro apgrozījumu.

Covid-19 realitāte

Krīzi un saskaršanos ar Covid-19 pandēmijas izpausmēm uzņēmums izjuta jau pagājušajā rudenī, kad saslima vairāk nekā 20 darbinieku. Nācās uz dažām dienām apturēt darbu.

Lai gan dīkstāves dienas nozīmēja pamatīgu finansiālu sitienu un neizpildītus pasūtījumus, no valsts palīdzība par īslaicīgo dīkstāvi neesot prasīta, jo apgrozījuma krituma salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu nebija, bet klientu skaits pat bija pieaudzis.

Ar klientiem gan izdevies vienoties, ka visi pasūtījumi tiks izpildīti, bet sacīt, ka krīze jau ir pārvarēta neatgriezeniski, Māris Danieks nevarot.

Vislielākās bažas viņam ir par zāģmateriālu deficītu un līdz ar to arī cenu kāpumu. Lai izietu no situācijas, darbā pieņemti zāģmateriālu iepircēji Skandināvijas un Krievijas tirgos, bet viegli neiet.

Cenas ir pieaugušas apmēram par 50%. Līdz šim tā nekad nav bijis. Ja agrāk dārgi skaitījās 200 eiro par kubikmetru egles un priedes koksnes, tagad tas pats sortiments var maksāt pat līdz 300 eiro.

Ja zāģmateriālu dēļ būs apgrozījuma kritums, iespējams, tomēr valsts atbalsts būs jāprasa. Bet cerēsim uz labāko, piebilst Māris Danieks.

Ar ko esam labāki par citiem

Latvijas tirgū EKJU lielākais klients ir veikalu ķēde Depo, kā arī Mājai un dārzam un vairāki interneta veikali, kas uzņēmuma produktus izvieto savās platformās. Latvijā gan tiek pārdoti tikai 30–40 veidu produkcija no tā sauktajiem noliktavas produktiem, savukārt starptautiskajā tirgū – vairāk nekā 600.

Vācijas un Lielbritānijas tirgū ar EKJU produktiem darbojas cilvēki, kas pazīst šo zemju tirgus īpatnības. Savukārt Francijā ir speciāls aģents, jo, lai darbotos šajā tirgū, jāprot  franču valoda. Šiem speciālistiem jāprot atrast kopīgu valodu ar lielajām kompānijām, dažkārt pat jāsastopas ar zināmu augstprātību un jāspēj pārliecināt par uzņēmuma iespējām un kompetenci.

Publicitātes foto

«Varbūt tāpēc esam vieni no retajiem Latvijas ražotājiem, kuru preces Francijas, Vācijas un Lielbritānijas tirgū iet ar mūsu preču zīmi. Lai gan konkursos neesam paši lētākie, mūs izvēlas gan izstrādājumu, gan pārdošanas servisa kvalitātes dēļ.

Klienti novērtē to, ka viss notiek laikā. Arī EKJU produktu ražošanas kvalitāte ir labāka par virkni citu ražotāju izstrādājumu.

Protams, ar cenu ir jākonkurē. Tāpēc meklējam tā sauktās gudrās produktivitātes ceļu – iespējas, kā ar mazākām investīcijām īsākā laikā un vieglāk saražot vairāk produkcijas, izmantojam LEAN un TOC metodikas. Un tas ir iespējams, jo līdz šim ir izdevies būtiski nepalielināt ražošanas cenas, lai gan kokmateriālu un darba roku izmaksas pieauga.

Tas ļauj būt dažus soļus priekšā konkurentiem, kas, protams, cenšas mūs atdarināt, bet arī mēs nestāvam uz vietas,» skaidro Māris Danieks.

Ieguvums – savstarpēja atkarība

Ražot produktus dārzam nozīmē rēķināties ar sezonalitāti: lielākā daļa preču jāsaražo ziemā un jāpiegādā līdz pārdošanas vietām. Tikai Francijai, kur pavasara tirdzniecība sākas jau februāra beigās un marta sākumā, šogad tika piegādātas preču partijas par septiņiem miljoniem eiro.

EKJU par zāģmateriāliem jānorēķinās laikus, bet apmaksa par pārdotajām precēm sāk ienākt pēc diviem trim mēnešiem. Neviens no lielo tirdzniecības ķēžu pārstāvjiem sarunās nauda vispirms, krēsli pēc tam neiesaistās. Tāpēc ir vajadzīga laba sadarbība ar banku.

Savukārt pasūtītāji vispirms pārliecinās, cik tehnoloģiski spējīgs un kompetents ir piegādātājs, un tas tiek auditēts līdz pēdējam sīkumam, līdz ir skaidrība: spēs saražot pasūtīto vai nespēs.

«Ar mums kā vienu no lielākajiem dārza mēbeļu ražotājiem Ziemeļeiropā rēķinās,» uzsver Māris Danieks, piebilstot: lai gan Eiropā ir arī lielākas kompānijas par EKJU, to sortiments ir šaurāks.

«Tieši sortimenta plašums ir mūsu trumpis. Tas ir ieguvums gan mums – nav atkarības no ierobežota klientu skaita –, gan mūsu klientiem, kam nav nepieciešamības meklēt daudzus piegādātājus, jo visu nepieciešamo piedāvā EKJU

Solis uz priekšu – mēbeļu zīmols Amata

Pirms diviem gadiem izveidotā jaunā dārza un terašu mēbeļu līnija Amata ir  fokusēta uz zīmolu saloniem un interneta veikaliem. Lai gan EKJU produkti nav izteikti lēti, mēbeles Amata ir apmēram reizes astoņas dārgākas par EKJU produktiem.

Publicitātes foto

Tas ir tāpēc, ka izmantoti īpaši atlasīti, augstvērtīgāki kokmateriāli, ražošanas operācijas veiktas bez kompromisiem un tiek lietoti kvalitatīvāki, ilgmūžīgāki apdares materiāli.

Veikti ilgstoši zinātniskie pētījumi sadarbībā ar Latvijas Koksnes ķīmijas institūta zinātniekiem par ražošanas  tehnoloģisko risinājumu izstrādi.

Mēbeļu līnijas Amatazīmola rokasgrāmatu veidoja dāņu mārketinga speciālisti CO+ ciešā sadarbībā ar uzņēmuma darbiniekiem. Arī produktu dizaina risinājumu izstrādē piedalījās dāņu un somu dizaineri.

Māris Danieks teic, ka tas uzskatāms par nopietnu pieteikumu dārgo dārza un terašu mēbeļu ražošanā Eiropas tirgum un firmas nākamo attīstības soli ceļā uz jauniem tirgiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.