Zilonim nerūp, ka par viņu domā 0
No 19. janvāra līdz 17. februārim Rīgas Mākslas telpas Intro zālē aplūkojama mākslinieces Diānas Adamaites personālizstāde “Uzreiz”. Tajā apmeklētāju gaida 200 jauni zīmējumi, kas, būdami visai tālu no ilustrāciju tradīcijas, liek aizdomāties nevis par glezniecību, bet vairāk par meditatīvu horeogrāfiju.
Diāna Adamaite (1981) ir Latvijas jaunās paaudzes māksliniece, kas izstādēs, projektos un simpozijos Latvijā un ārvalstīs piedalās kopš 2002. gada. Latvijas Mākslas akadēmijas maģistre studējusi arī Cīrihes Mākslas augstskolā Šveicē un kopš 2005. gada veidojusi sešas personālizstādes – iepriekšējā “Zoo” bija skatāma 2011. gadā Latvijas Mākslinieku savienības galerijā.
Mākslinieces darbi bijuši izstādīti arī Brēmenē (Galerie Atelier Haus Friesenstrasse), izstādē “Malerei un Zeichnungen”(“Glezniecība un zīmējumi”), arī Viļņā, kur māksliniece piedalījās 13. Viļņas glezniecības triennālē “Dialogi”, Vairāki D. Adamaites darbi bijuši skatāmi kolektīvajās – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja rīkotajās jauno gleznotāju izstādēs “Našķu bumba” un “Pilsētas bērni”, kā arī Rīgas Mākslas telpas izstādē “Viņš nemeklē patiesību, viņš grib iespaidot” (2011).
Glezniecība un zīmējumi – šīs, ja tā var teikt, žanriskās izpausmes līdz šim bijušas D. Adamaites vizītkarte, tos apvienojot savdabīgā veidā un radot savpatus gleznieciskus zīmējumus. Izstāde “Uzreiz” pie skatītājiem nāk ar tās autores pausto moto – “Nav kāpēc un nav arī tāpēc”. Ir tas, kas ir. Tieša pieredzēšana. “Arī šoreiz spilgti samanāms D. Adamaites rokraksts – intuitīvs un meditatīvs darbs, spēle ar krāsām, kas savijušās noteikti nenoteiktās formās, un tās var būt konkrētas, bet pēkšņi – izšķīst, atkal parādīties.
Izstādē aplūkojamos zīmējumus D. Adamaite raksturo kā tādus, kam nav stāsta, sakot: “Nav tādu ideju, kas radītu papildus iedomātu laika dimensiju. Nav stāsta klātradīšanas ar vārdu dekorācijām. Zilonim nerūp, kas par viņu tiek domāts.”
Izstādes kuratore Inga Šteimane mākslinieces darbos saskata Rietumu modernās mākslas tā dēvētā Austrumu virziena kontekstu. Viņasprāt, D. Adamaitei raksturīgais sasaucas ar vairākiem laikmetīgās mākslas pasaules orientieriem, kas meklējami Džona Keidža, Joko Ono, Jona Meka un arī Māra Subača darbos.
Izstādes “Uzreiz” scenogrāfisko risinājumu piedāvās vācu mākslinieks Kristians Helvings, kurš radījis arī izstādes “Viņš nemeklē patiesību, viņš grib iespaidot”, kā arī vairāku citu latviešu un ārvalstu mākslinieku izstāžu telpiskās koncepcijas.