Zigmars Liepiņš: Izmantosim “pirmās nakts tiesības” 0
Šogad no 3. līdz 10. jūnijam, Dzintaru koncertzālē pirmo reizi Latvijā norisināsies ievērojamais 37. Starptautiskais Hansa Gabora Belvederes jauno operas solistu konkursa fināls.
“Ja konkurss būtu norisinājies nedēļu vēlāk, tas būtu noticis uz Operas skatuves, bet jūnija sākumā notiek Operas festivāls, taču es neskaužu Jūrmalai, lai veicas. Jaunas balsis nav tik viegli atrast un mēs centīsimies izmantot “pirmās nakts tiesības”,” sacīja žūrijas pārstāvis no Latvijas, Nacionālās operas un baleta direktors Zigmars Liepiņš.
Balva labākajam naudas izteiksmē – 7000 eiro – ir gana ievērojama, tomēr nav konkursa galvenais ieguvums. Tā ģenerāldirektori Izabella Gabora un Holgers Bleks preses konferencē sacīja: “Belvederes vokālistu konkurss jaunajiem talantiem sniedz daudz vairāk par iespēju iegūt balvas: pēdējās atlases kārtas žūriju veido galvenokārt starptautiski atzītu operu direktori un kastinga vadītāji, kuri dalībniekiem sniedz papildu sadarbības iespējas. Turklāt skatītāju rindās ir sastopami arī dziedātāju aģenti un starptautisku operu un koncertzāļu pārstāvji. Tieši tas padara šo konkursu par unikālu iespēju jauniem talantiem.”
Konkursā 160 perspektīvākos un talantīgākos jaunos dziedātājus no visas pasaules vērtēs prestižāko pasaules opernamu direktori no Ņujorkas Metropolitēna, Berlīnes, Drēzdenes, Diseldorfas, Madrides, Hamburgas, Maskavas Lielā teātra, Londonas Karaliskā Koventgādena, Keiptaunas, Hjūstonas un citiem opernamiem. Šāda līmeņa starptautisks vokālistu konkurss Latvijā notiks pirmo reizi, un savulaik tas bija nopietns pagrieziena punkts karjerā tādiem pasaulslaveniem operdziedātājiem kā Elīna Garanča, Andžela Georgiū un Egils Siliņš.
Jūrmalas pilsētā Starptautiskā Hansa Gabora Belvederes jauno operdziedātāju konkursa reģionālās atlases kārtas ar Jūrmalas pilsētas atbalstu notikušas jau kopš 2005. gada, bet konkursa fināls Jūrmalā, Latvijā, Baltijā un arī visā Ziemeļeiropā šogad norisināsies pirmo reizi. Jūrmalai un Dzintaru koncertzālei tas ir augsts novērtējums, kas mūs pievieno tādām mūzikas metropolēm kā Vīne, Amsterdama, Keiptauna un Maskava, kur līdz šim ir notikuši Belvederes konkursa fināli.
“Kad konkurss notika Keiptaunā, 11 tūkstošus kilometru no Vīnes, bijām uztraukušies,” atzina Holgers Bleks. Nu, gatavojoties Rīgai, esot sajūta, ka konkursa fināls notiks tepat pašu pagalmā.
Konkursa pašus spēcīgākos finālistus pavadīs orķestris “Simfonietta Rīga”, pie kura pults stāsies Irkutskas apgabala filharmonijas Gubernatora orķestra mākslinieciskais vadītājs Ilmārs Lapiņš, kurš 22 gadus turējis rūpi, lai reģionālās atlases kārtas notiktu šeit, Latvijā. “Neesmu konkursu atdevis Igaunijai, kura pēc šīm atlases kārtām ļoti tīkojusi,” viņš sacīja, “varbūt tādējādi savā dzīvē esmu varējis ko izdarīt Latvijas labā”.
Atceroties savu dalību starptautiskajā Hansa Gabora Belvederes jauno operdziedātāju konkursā 1989. gadā, pasaulslavenais latviešu basbaritons Egils Siliņš vērtē, ka dalība Belvederes konkursā bija ļoti veiksmīgs un nozīmīgs pagrieziens viņa karjerā: “265 dalībnieku konkurencē es ieguvu trešo vietu, bet vēl pirms fināla man bija pārrunas ar vairākām aģentūrām, kuras noorganizēja man noklausīšanos pēc pāris mēnešiem Zalcburgā. Šajā noklausīšanās reizē bija klātesoši 20 operu un teātru pārstāvji, un pēc tās es saņēmu garu piedāvājumu sarakstu, no kuras tad varēju izvēlēties kurp doties. Tas bija sākums manai starptautiskajai karjerai, kas turpinās vēl joprojām. Tāpēc es ļoti atbalstu dalību konkursos un novēlu veiksmi visiem Latvijas pārstāvjiem.”
Vīnes kameroperas dibinātāja un ilggadējā vadītāja Hansa Gabora (1924–1994) vārdā nosauktais Belvederes jauno vokālistu konkurss pirmoreiz norisinājās 1982. gadā Vīnē, pulcējot talantīgākos un perspektīvākos jaunos dziedātājus. Vīnes kameroperas dibinātājs un ilggadējs vadītājs Hanss Gabors jau no karjeras pirmsākumiem iesaistījās jaunu talantīgu dziedātāju atklāšanā un popularizēšanā, un tieši viņš savulaik ierosināja rīkot konkursu jeb “jauno vokālistu biržu” bez stingri akadēmiskas ievirzes, kurā dziedātāju talantu un briedumu vērtētu nevis akadēmiskie vokālie pedagogi, bet operu un festivālu vadītāji, mūzikas popularizētāji un plašsaziņas līdzekļu pārstāvji, proti, tie, kuri ir atbildīgi par jauno dziedātāju atlasi. Konkurss strauji iemantoja atzinību gan no dalībnieku, gan žūrijas puses. Pieaugot interesei un konkursa dalībnieku skaitam, kopš 1992. gada dažādās pasaules pilsētās tiek organizētas reģionālās konkursa atlases kārtas, kas šogad notiks 68 pasaules pilsētās.