APTAUJA. Kas ir populārāko Ziemassvētku pirkumu sarakstā? 3
Ieva Ēvalde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Lai arī vēlme iepriecināt dažkārt mudina uz galvu reibinošiem tēriņiem, Latvijas iedzīvotāji nav pārāk naski uz papildu līdzekļu aizņemšanos Ziemassvētku dāvanu iegādei. Populārāko pirkumu saraksta galvgalī ir cienasti un gardumi svētku galdam, bet iepirkšanos lielveikalos draud izkonkurēt interneta tirdzniecība.
Tās ir aktuālās tendences, kādas patērētāju uzvedībā atklāj dažādas pirms Ziemassvētkiem Latvijā veiktās aptaujas.
Interesanti, ka katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs šogad gatavojas iegādāties jaunas dekorācijas mājai un eglītei, bet par jauniem svētku tērpiem šajā sezonā domā vien 6% cilvēku.
Līdzīga situācija iezīmējās jau pagājušajā gadā, kad izejamo tērpu iegāde bija padomā vien 5%. Tā gadumijas perioda izvēles atspoguļo pandēmijas laika sociālo kārtību ar pulcēšanās un ballīšu rīkošanas aizliegumiem.
Svarīgi godam pacienāt
Tirdzniecības centra “Domina” un “OMG Snapshots” novembra beigās veiktā iedzīvotāju aptauja par iecerētajiem pirkumiem, gatavojoties Ziemassvētku un Jaungada svinībām, atklāj, ka kopumā gaidāmajiem ziemas sezonas svētkiem par godu pirkumus plāno veikt 83% cilvēku.
Raksturīgi latviešu tradīcijām – bagātīga svētku maltīte ir galvenais priekšnosacījums svētkiem, līdz ar to populārāko pirkumu saraksta pirmajā vietā ir cienasti un gardumi svētku galdam (67%).
Dāvanas bērniem un radiem iecerējuši iegādāties 43% iedzīvotāju, 38% apdāvinās savu mīļoto cilvēku, bet 19,5% plāno pirkt dāvanas draugiem, kolēģiem un arī paši sev.
Aptauja arī liecina, ka lielākā daļa iedzīvotāju šogad par Ziemassvētku dāvanām sāk domāt jau laikus: 65% patērētāju nepieciešamās lietas svētkiem iecerējuši sarūpēt visa decembra laikā.
Katrs piektais tomēr neizslēdz iespēju pirkumus veikt pēdējā brīdī pirms svētkiem. Šāda uzvedība galvenokārt raksturīga jauniešiem vecumā līdz 30 gadiem (39%), augstu ienākumu saņēmējiem (32%) un vīriešiem (28%).
E-komercija iekaro pozīcijas
Savukārt aptaujā, ko organizējis interneta veikals “220.lv” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat”, noskaidrots, ka aizvien lielāka nozīme Ziemassvētku dāvanu iegādē ir interneta tirdzniecībai.
Šādi dāvanas jau tagad iegādājas lielākā daļa jaunāka gadagājuma ekonomiski aktīvo iedzīvotāju: pāri par 60% cilvēku vecumā no 18 līdz 39 gadiem.
Vēl pirms gada mazāk par 30% iedzīvotāju bijuši gatavi pirkt dāvanas tiešsaistē, savukārt šogad jau gandrīz puse (49%) no visiem aptaujātajiem ir plānojuši dāvanas iegādāties internetā un vēl 31% nav varējuši konkrēti atbildēt, pieļaujot, ka pirkumus veiks tiklab tiešsaistē, kā fiziskajos veikalos.
Šajā aptaujā piedalījušies 1000 ekonomiski aktīvi Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Tikmēr t/c “Domina” aptauja liecina, ka dāvanas un citas svētkiem nepieciešamās lietas katrs trešais Latvijas iedzīvotājs (33%) iecerējis iegādāties lielajos tirdzniecības centros, uzskatot tos par vēlamāko un ērtāko iepirkšanās vietu.
Kopumā Latvijas iedzīvotāji savos svētku perioda tēriņos ir krietni piesardzīgāki par vidējo eiropieti un naudu svinību vajadzībām aizņemas uz pusi mazāk nekā vidēji Eiropā. ES aizņēmumi Ziemassvētku vajadzībām ir 16% iedzīvotāju, kamēr Latvijā, tāpat kā Lietuvā – 8%. Vismazāk – tikai 4% – Ziemassvētku tēriņiem aizņemas Igaunijas iedzīvotāji.
Savukārt visvairāk papildu līdzekļu nepieciešams Īrijas, Grieķijas un Lielbritānijas iedzīvotājiem – šajās valstīs aizdevumu ņem katrs ceturtais aptaujātais. Par to liecina 2021. gada “Eiropas patērētāju maksājumu ziņojums”, ko veido Eiropas kredītu pārvaldības uzņēmums “Intrum”.