Eiropas “Gada auto” – skaistulis “Kia EV6” – visdrīzākais būs pārāk ņiprs Eiropas ceļiem.
Eiropas “Gada auto” – skaistulis “Kia EV6” – visdrīzākais būs pārāk ņiprs Eiropas ceļiem.
Publicitātes foto

Ženēvā laurus plūc “formula” 0

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Traģiskas militāras avantūras ēnā gandrīz nepamanīts Ženēvā noslēdzās Eiropas “Gada auto” konkurss. Tomēr 59 žurnālistu kolektīvais spriedums ir uzmanības vērts. Ar pārliecību un nezūdošu interesi par skaistiem braucieniem arī nākotnē ir vērts tajā ieskatīties un arī pakavēties pārdomās.

Fanfaras skan par godu tiešām skaistam auto – uzvarētājs ir “Kia EV6”! Bet, ieskatoties čempiona tehnisko datu tabulā, daudzi kļūtu mazliet domīgi, varbūt pat īgni skeptiski.

Kur tāds spēks  lietojams?

CITI ŠOBRĪD LASA

Maksimālā jauda – gandrīz 600 ZS. Ieskrējiens F-1 sacīkšu cienīgs. Mazliet pat straujāks par jaudīgāko “Porshce 911”. Un tas sasniegts par spīti auto svaram, kas ir lielāks nekā divām mūsu konkursā uzvarējušām “Opel Mokka”. Kas par izšķērdīgu augstprātību! Kas par neprātu – laist tādu monstru Eiropas koplietošanas ceļos, kur limits ir 90 km/h (pilsētā 50 km/h), aicinot pie tāda stūres (ne tikai pie mums Latvijā) visai ātri un pavirši “apmācītus” un licencētus datorspēļu speciālistus!

Kā vārdā šāds pārvietošanās līdzekļu evolūcijas virziena pavērsiens? Ekoloģijas? Ogļskābās gāzes izmešu šai raķetei gaitā tiešām nav. Bet divarpus tonnu dažādu metālu, kā arī elektronikas un ķīmijas ražošana dabu neapšaubāmi piesārņo. Smaga un dinamiska auto gaitā riepas un piekares detaļas dilst un rada cita veida draņķīgus sārņus. Un tas vēl nav viss…

Ēnā palikusi aksioma – mazāk no dabas resursiem prasa un mazāk to piesārņo pārvietošanās ar nelielu un vieglu rīku. Rāms, ceļu ap­stākļiem, līdzpilsoņu vairākuma prasmēm un bruņojumam pielāgots brauciens, nevis eiforisks lidojums, uz kādu neizbēgami provocē “Kia EV6” un līdzīgi “nākotnes auto”.

Kas un kāpēc par tādiem balso

Eiropas žūrijā atšķirībā no mūsējās ir tikai žurnālisti: tieši viņi ir balsotāji. Neapšaubāmi kompetenti ļaudis, kuru vairākums tomēr lielākā vai mazākā mērā atkarīgi no auto tirgotājiem. No viņu reklāmām balsotāju pārstāvētajos medijos. Un reklamēti galvenokārt tiek dārgie izstrādājumi, kuri atbilst tik modernajām ekoloģiskajām prasībām. Ja šādi auto tiek pārdoti, tas dod ievērojami lielāku peļņu nekā lēto modeļu tirdzniecība.

Vēl viena 21. gadsimta autobūves iezīme, kas žurnālistus ietekmē, interesanti ir rakstīt par jauno, neparasto un nepierasto. Bet mazāko un lētāko iekšdedzes dzīto segmentā pārsteidzošu jaunumu nav. Gandrīz nav. Pilnība jau sen sasniegta. Un kļuvusi neinteresanta.

Man blakus ļoti labā, gandrīz ideālā (ja vērtējam to kā pārvietošanās līdzekli) auto iesēdās mūsu žūrijas biedrs. Ne no pavisam jaunās, bet vidējās paaudzes. Pārlaida garlaikotu skatienu, manuprāt, visas lietišķās prasības apmierinošam panelim, pieklauvēja ar vidējā pirksta locītavu durvju apšuvumam, padīdījās nebūt ne cietajā vai šķībajā sēdeklī, tad norūca – lauksaimniecības tehnika… Un devās pie “Audi e-tron”. Fantastiska auto, kuru (vai līdzīgu) gan viņš nekad nenopirks. Ja vien dzīvesvietu un profesiju nemainīs…

Reklāma
Reklāma

Daži balso citādi

Vienīgais konkursa finālists, kuru var izvēlēties dažādās piedziņas versijās – gan ar dīzeļdzinēju, gan kā hibrīdauto – “Peugeot 308”.
Publicitātes foto

Eiropas konkursa fināla septiņniekā, šķiet, bija tikai viens auto, kuru var saukt par šī gada, nevis tālas un miglā tītas nākotnes auto. “Peugeot 308”. Pieejams visās piedziņas versijās, sākot ar benzīnu un dīzeli, beidzot ar varenu hibrīdu. Pēdējais gan ir divas reizes dārgāks par pirmo. Bet vienalga lētāks par uzvarētāju. Un arī, piedodiet, krimināli ātrs. Kādu vērtējumu tas no ārzemju žurnālistiem saņēma (Baltijas valstu pārstāvju žūrijā joprojām nav)?

Nav tik traki – ceturtā vieta. Ja paskatāmies atsevišķi tās piecas valstis, kurām šajā žūrijā atdotas katrai sešas balsis un kuras veido internacionālās kompānijas vairākumu, nav jau nemaz tik traki.

Trīs Francijas pārstāvji “Peugeot 308” vērtēja ar savu augstāko atzīmi “7”. Un viņu kopvērtējumā “lauvēns” palaida priekšā nevis “Kia EV”, bet citu savu tautieti – elektrisko “Renault Megane”.

Pragmatiska bija arī bez savas nacionālās industrijas pārstāvjiem atstāto vāciešu izvēle. Diviem no viņiem “Peugeot” bija favorīts. Un Vācijas summā francūzis savāca vairāk punktu nekā “Kia”.

Kas tad deva uzvaru visjaudīgākajam elektromobilim? Vienīgi Spānija… Gan arī ar tikai viena punkta pārsvaru pār elektrisko “Ford Mustang”. Un vēl nenoliedzamais fakts, ka gaitas komforts, kuru dod liela svara un vēl lielākas jaudas (vairāk nekā 200 ZS uz tonnu svara) apvienojums, vienaldzīgu nespēj atstāt gandrīz nevienu. Visā “Kia” ailē balsojuma tabulā nav nevienas nulles, neviena vieninieka vai divnieka. Ir tikai divi trijnieki.

Vai tiešām tāda – grezna, ātra, dārga – būs nākotne? Var jau būt – ja bez kariem un pandēmijām iztiksim. Un vēja ģeneratorus, saules paneļus pietiekamā skaitā uzstādīsim, ātrās uzlādes stacijas tikpat pieejamas kā benzīntankus malu malās sabūvēsim. Vai tas miljardus nemaksās un vidi nepiesārņos?