Cer mainīt autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas kārtību 0
Līdz sezonas darbiem lauksaimnieki cer mainīt autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas kārtību.
Zemnieku saeima nākamnedēļ Satiksmes ministrijā (SM) plāno iesniegt iebildumus par grozījumiem Autoceļu lietošanas nodevas likumā, kas stājās spēkā no šī gada. Zemnieku saeimas valdes priekšsēdētājs Juris Lazdiņš sarunā ar “LA” teica, ka grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā ir nevajadzīgs papildu finansiālais slogs lauksaimniecības nozarē. Proti, graudu pieņemšanas punkti Latvijā ir izvietoti tā, ka nav iespējams apbraukt valsts galvenos autoceļus, par kuriem ir jāmaksā autoceļu lietošanas nodeva jeb vinjete.
Taču zemnieki proporcionāli maz izmanto valsts galvenos autoceļus. Piemēram, Dobeles un Bauskas zemnieki var nokļūt līdz Elejai, neizmantojot valsts galvenos autoceļus. Taču, ja kāds zemnieks vismaz 300 m pārvietosies pa valsts galveno autoceļu, viņam būs jāmaksā vinjete. Lazdiņš uzskata, ka nav pamatojuma ieviest vinjeti par transporta līdzekli ar masu līdz 3,5 t. Tas pats attiecas uz transporta līdzekļiem, kas veic pašpārvadājumus, vedot graudaugu ražu no lauka līdz kaltei vai piegādājot dārzeņus no lauka līdz noliktavai.
Lazdiņš teica, ka laikā, kad tika strādāts pie likuma grozījumiem, lauksaimnieki iebilda, taču sociālie partneri budžeta tapšanas gaitā faktiski netika uzklausīti. Zemnieku saeima plāno sagatavot vēstuli ar saviem iebildumiem un priekšlikumiem un nākamajā nedēļā iesniegt to Satiksmes ministrijā. Lazdiņš cer, ka līdz jaunajai sezonai izmaiņas tiks pieņemtas. “Līdz sezonai vēl daudz laika. Risinājumi iespējami vairāki, to vidū, piemēram, noteikt izņēmumus uz mēnesi, kad noris ražas novākšana,” komentēja Zemnieku saeimas valdes priekšsēdētājs.
Viņš uzskata, ka valdībai beidzot jādefinē, kas notiks ar valsts autoceļiem nākotnē, jo 2019. gadā valsts nauda investīcijām valsts autoceļos ir apaļa nulle. “Dažādos maksājumos autoceļu lietotāji gadā samaksā 550 miljonus eiro. Uzņēmējiem jābūt skaidrībai, kas notiks ar valsts autoceļiem nākotnē. Jau tagad redzam, ka atsevišķi ceļa posmi nav izbraucami,” tā Zemnieku saeimas priekšsēdētājs.
“Latvijas Avīze” pirmdien vēstīja, ka no šā gada autoceļu lietošanas nodeva jeb vinjete ir jāmaksā arī par kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir no 3000 līdz 3500 kilogramiem. Tāpat palielinātas nodevas likmes kravas transportlīdzekļiem, kuru motora izmešu līmenis atbilst EURO 0, EURO I vai EURO II standartam. Vienlaikus svītrots atbrīvojums no nodevas maksāšanas par transportlīdzekļiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem ir atbrīvoti no prasības uzstādīt darba un atpūtas laika reģistrācijas kontrolierīces, kā arī par transportlīdzekļiem, ar kuriem fiziskā vai juridiskā persona, kas ir iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē vai reģistrēta valsts aģentūrā “Lauksaimniecības datu centrs” kā dzīvnieku īpašnieks vai turētājs, veic pašpārvadājumus. Vairāku kooperatīvu pārstāvji jau izteicās, ka šie ir papildu izdevumi ražojošajiem lauksaimniekiem, kas var sadārdzināt gatavās produkcijas izmaksas.