Foto: AFP/SCANPIX
Foto: AFP/SCANPIX
Ilustratīvs foto.

«Zeme, kur dzer»: Saeimā spriež par alkohola reklāmas aizliegumu paplašināšanu. Vai plānota arī grādīgā antireklāma? 47

Dzeršanu veicina arī alkohola reklāma un dažādi mārketinga pasākumi, kas mudina ne tikai vienkārši pirkt, bet arī pirkt vairāk. Tagad starp pirmo un otro lasījumu Saeimā atrodas grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kuros paredzēts aizliegt alkohola cenu un atlaižu reklāmu, kā arī pirkšanu veicinošas aktivitātes, piemēram, degustācijas, par to raksta lsm.lv.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Tomēr izmaiņas, lai arī šķietami vērienīgas, ir tikai neliels pussolis uz alkohola patēriņa samazināšanas pusi, jo grādīgo dzērienu reklāma pati par sevi netiek aizliegta un arī mārketingam būs atstātas plašas manevra iespējas, vēsta portāls.

Saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem pašlaik elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos drīkst reklamēt alu un vīnu; atļauts arī televeikals, bet pārējos alkoholiskos dzērienus radio un televīzijā reklamēt nedrīkst. Alkoholu drīkst reklamēt arī žurnālos un laikrakstos, bet ne uz ārējām lapām vai vākiem; tāpat aizliegta reklāma stendos, izkārtnēs, gaismas reklāmās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ir daži ierobežojumi alkohola reklāmas saturam – nedrīkst paust uzskatus, ka šie dzērieni palīdz atrisināt problēmas; nedrīkst attēlot cilvēkus lietojam grādīgos dzērienus.

Alkohola reklāmu internetā pavisam aizliegt nav paredzēts, kaut gan savulaik Veselības ministrijai bija šāda apņemšanās. Ja tiks pieņemti un spēkā stāsies pašlaik Saeimā esošie Veselības ministrijas piedāvātie grozījumi, tie aizliegs alkohola cenu un atlaižu reklāmu. Šis aizliegums attieksies uz preses izdevumiem un citiem drukātajiem reklāmas izdevumiem; ierobežojumi attieksies arī uz kinoteātriem, interneta vietnēm, kā arī tiešsaistē esošajām reklāmām un lietotnēm, par to vēsta lsm.lv.

Ar likuma grozījumiem paredzēts aizliegt dažādus alkohola iegādi veicinošus pasākumus, kas tieši vai netieši pamudina iegādāties vai pirkt vairāk. Aizliegt paredzēts arī degustācijas, bet tikai tad, ja tās nenotiek veikalos. Veikalos degustācijas joprojām būs atļautas.

Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra narkoloģiskās palīdzības dienesta vadītāja un arī Narkologu asociācijas vadītāja Astrīda Stirna lsm.lv pauda, ka jebkuri uz alkoholisma izplatības mazināšanu vērsti pasākumi ir apsveicami: “Reklāmas ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem piegājieniem, kā ierobežot alkohola patēriņu. Protams, ka tas ir iedarbīgi un ļoti plašai auditorijai, ne tikai jauniešiem, jo mārketings ir uz to vērsts, lai veicinātu tirdzniecību.”

Cik efektīva varētu būt alkohola antireklāma?

Šāds ierocis Latvijā ir izmantots samērā maz. Piemēram, redzētas vairākas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas pret braukšanu reibumā, bet ne tieši pret alkohola lietošanu.

Citās valstīs tādas tiek organizētas, piemēram, Somijā pirms vairākiem gadiem, kad tur samazināja akcīzes nodokli alkoholam un dzeršana uzņēma apgriezienus, tika demonstrēti videoklipi par to, kā bērni redz iereibušos vecākus. Tie bija diezgan šausminoši, jo vecāki tika tēloti kā dažādi briesmoņi, tāpēc šī kampaņa izraisīja plašu rezonansi. Citur mana arī kampaņas, kurās par savu pieredzi cīņā ar alkoholismu stāsta dažādas slavenības – aktieri, dziedātāji.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.