Prasme, kurai vieta Sarkanajā grāmatā: Dziedāšana ar pusbalsu* 1
Dzīduošona ar pusbolsu ir specifisks daudzbalsīgās dziedāšanas veids, kas tradicionāli saistīts vienīgi ar Ziemeļlatgales pagastiem, kas robežojas ar Krieviju – Šķilbēnu, Baltinavas, Briežuciema un Viļakas pagasta ciemiem –, proti, kādreizējo Abrenes apriņķa teritoriju. Tā ir trīsbalsīga dziedāšana, kur melodiju izpilda kopā ar vienu vai (epizodiski) vairākām apakšējām pavadošajām balsīm, kā arī ar īpašo šī dziedāšanas veida pazīmi – vienas dziedātājas solo izpildītu augšējo pavadbalsi, kas vietējā tradīcijā tiek saukta par pusbolsu. Apzīmējums “pusbolss” tiek saprasts kā puse no bolsa (Ziemeļlatgales dziedātāji vairākas savas dziesmas sauc par bolsiem). Tas nozīmē to, ka pusbolss sāk skanēt bolsa otrajā pusē vai vismaz ne no paša sākuma.
Dzīduošona ar pusbolsu varējusi saglabāties un tiek joprojām praktizēta, pateicoties etnogrāfisko ansambļu izveidošanai un darbībai.
Eksperts, Latvijas Universitātes profesors, mākslas zinātņu doktors Valdis Muktupāvels: “Dziedāšana ar pusbalsu vairāk attiecas uz tradicionālo repertuāru, kaut teorētiski pusbalsu varētu piedziedāt arī kādām populārām dziesmām. Kaut arī mūsdienās situācijas, kur piemērot pusbalsi, nav daudz – varbūt kāzās, talkās –, tradicionālā repertuāra uzturēšana oriģinālā ir globāla vērtība, tāpat kā runājot par bioloģisko daudzveidību un dzīvnieku sugām, kuras ierakstītas Sarkanajā grāmatā.”