“Esmu izmisumā, jo nesaprotu, kāpēc tā tieku sodīta…” Kļūdainu datu dēļ cilvēki paliek bez valsts apmaksātajām zālēm 71
Māra Libeka, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Nacionālā veselības dienesta kļūdainu datu dēļ cilvēki paliek bez valsts apmaksātajām zālēm vai spiesti tās pirkt par savu naudu.
“Nesen ārste man izrakstīja recepti un es aizbraucu pēc zālēm pret asinsspiedienu un holesterīnu. Aptiekā darbiniece tās nolika uz letes, bet tad pateica, ka nevarot zāles izsniegt, jo mana ģimenes ārste neesot noslēgusi līgumu ar valsti. Esmu izmisumā, jo nesaprotu, kāpēc tā tieku sodīta. Jau tā ar grūtībām nokļuvu līdz aptiekai, bet vajadzīgās zāles nevaru saņemt,” tā “Latvijas Avīzes” redakcijai stāsta 80 gadus vecā Velta (redakcijai uzvārds zināms).
Lai tiktu uz tuvāko aptieku Ķekavas pagasta Krustakalnos, viņa saukusi taksometru, jo viņai patlaban nav citu iespēju, kā turp nokļūt.
Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas vadītāja Līga Kozlovska atzīst, ka diemžēl līdzīgas situācijas rodoties nepārtraukti: “E-veselības sistēmā radusies kļūda, aptiekā nedod zāles, un cilvēks atgriežas mājās bez medikamentiem.”
Ārsti esot noguruši, runājot ar Veselības ministriju par e-veselības pārtraukumiem un kļūdām. Taču šīs kļūdas vistiešākajā veidā skar pacientus, kuriem zāles vajadzīgas tūlīt.
Turklāt runājot par Veltas gadījumu, kā lai pacients zina, ka viņam valsts kompensējamos medikamentus var neizsniegt tikai tāpēc, ka viņa dakteris nav noslēdzis līgumu ar valsti? Lielākā daļa ģimenes ārstu ir līgumattiecībās ar Nacionālo veselības dienestu (NVD).
Un kā Nacionālajā veselības dienestā noskaidroja “Latvijas Avīze”, arī ķekavnieces Veltas dakteres Valentīnas Doncovas praksei joprojām ir līgumattiecības ar NVD Rīgas nodaļu. Tātad ģimenes ārste nav vainīga, ka Velta nav tikusi pie zālēm.
“Par minēto situāciju un tās apstākļiem jājautā šīs aptiekas pārstāvim,” aicināja NVD sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evija Štālberga.
Konkrētās aptiekas vadītāja nevarēja skaidrot radušos nepatīkamo situāciju, jo tas ļauts tikai “Apotheka” aptieku tīkla komunikācijas vadītājai Agnesei Grīnbergai.
“Izsniedzot iedzīvotājiem valsts kompensējamos medikamentus, aptiekas informācijas sistēma automātiski pārbauda Nacionālā veselības dienesta informatīvajā sistēmā, vai ārstam, kurš izrakstījis valsts kompensējamos medikamentus, ir noslēgts līgums ar NVD.
Lai arī farmaceite šajā situācijā bija rīkojusies korekti, atvainojamies kundzei par situāciju, kas bija radusies no mums neatkarīgu iemeslu dēļ,” sacīja A. Grīnberga.
Savukārt NVD pārstāve E. Štālberga norādīja – ja šādas kļūdainas situācijas rodoties tehnisku iemeslu dēļ un ja aptiekai rodas šaubas par atspoguļoto datu korektumu, tad tai vajadzējis sazināties telefoniski ar NVD. Ikviena aptieka varot pārliecināties NVD tīmekļvietnē, vai konkrētajam ģimenes ārstam ir līgums ar valsti.
Tātad iznāk, ka aptiekas pārstāvim jākļūst par tādu kā izmeklētāju, lai saprastu, vai NVD datubāzē nav ieviesusies kāda kļūda.
Bet ģimenes ārste Valentīna Doncova radušos nepatīkamo situāciju skaidroja tā – ģimenes ārsti patlaban pārslēdzot līgumus ar NVD, un šajā nelielajā pārejas periodā, kad šie līgumi jāsaskaņo, ne tikai viņas, bet arī citu kolēģu praksēs pacientiem bijusi problēma saņemt valsts apmaksātos medikamentus, jo IT sistēma uzrādījusi, ka ārstiem nav līguma ar NVD.
Taču tā esot bijusi īslaicīga problēma, kas patlaban esot atrisināta.
“Apothekas” pārstāve arī atgādināja, ka recepšu medikamentus, tostarp valsts kompensējamos medikamentus, aptiekās var izņemt arī cita persona, piemēram, radinieks vai kaimiņš. Portālā “eveseliba.gov.lv” ir iespēja deleģēt konkrētu cilvēku recepšu medikamentu izņemšanai aptiekās.
Ja cilvēkam nav pieejams internets, tad viņa vietā zāles aptiekā var izņemt cita persona, nosaucot e-receptes numuru un uzrādot savu personu apliecinošu dokumentu (pasi vai ID karti). E-receptes numuru var uzzināt, to pajautājot ārstējošajam ārstam, kurš izrakstījis recepti.