Publicitātes foto

Armands Gūtmanis: “Zaļāks” bizness – dzīvīgāks bizness! 0

Autors: Armands Gūtmanis, konsultāciju uzņēmuma “Meta Advisory” direktors

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Daudzi Latvijas uzņēmēji, pat cītīgi projektu rakstītāji un prasmīgi Eiropas naudas apguvēji, mīl vērtēt Briseles iniciatīvas un prasības ar ironisku skepsi – kā no reālās dzīves atrautu politiķu un ierēdņu izdomātas kampaņas, kas ātri “izčākst” un piemēram min to, ka nesenajā lielveikalu kampaņā plastikāta maisiņu lietojuma ierobežošanai – pie dārzeņu stendiem atkal viss ir pa vecam!

Klimatneitrālā ekonomika nav dažu vides aizsardzību partiju vai NVO laika kavēklis. Vēl vairāk – to atbalsta ne tikai ES politisko spēku vairākums un ietekmīgas dalībvalstis, bet arī Eiropas un pasaules mēroga uzņēmumi un investīciju fondi, kas pārvalda triljoniem eiro.

CITI ŠOBRĪD LASA

Dažu laikabiedru maldīga pārliecība, ka Brisele ātri iztrakosies un norims, var tikt bargi “sodīta ar eiro”, turklāt šokējošos veidos – jo “zaļumu” no mums sagaidīs ES, valsts un biznesa institūcijas.

Drīz var atklāties, ka bankas no klientiem vēlas ne tikai pierādāmi “tīru” naudu un tās cienījamu apjomu apriti kontos vai laicīgi veiktus kredīta maksājumus.

Ļoti ticams, ka uzņēmuma “zaļums” nevis dos bonusa punktus, bet būs gluži vai obligāta prasība, lai vispār saņemtu standarta aizdevumu ar standarta procentiem.

Vēl vairāk – aizdevuma vai pat konta atteikumu varēs izraisīt nevis paša klienta neatbilstība, bet gan tā partneru vai klientu grēki pret klimatneitrālu ekonomiku. Nākotni paredzēt grūti – bet Ilgtspējīgu finanšu kritēriji šādai klientu selekcijai bankās jau tiek izstrādāti.

Ar tikpat radikālu attieksmi nāksies saskarties eksportētājiem, kuriem būs jāpierāda savu ražojumu “zaļums” no A līdz Z. Vairāki uzņēmumi – īpaši tie, kuri tirgo preces vai pakalpojumus Ziemeļvalstīs – ar to jau ir saskārušies.

Latvijas uzņēmumiem ir lietderīgi nekavējoties izvērtēt savu attīstību un koriģēt to atbilstoši ES klimatneitralitātes un starptautiski pieņemtajām ESG prasībām (Environmental, Social, Governance – vides, sociālās atbildības un pārvaldības).

Šīs prasības balstās uz ANO izstrādātiem ilgtspējīgas attīstības mērķiem (Sustainable development goals – SDG).

Turklāt biznesa ilgtspējīgās attīstības plāns nevarēs balstīties tikai uz skaistām dabas fotogrāfijām un spēcīga komunikācijas departamenta stāstiem par zaļu ideoloģiju.

Reklāma
Reklāma

Pieprasīti būs pierādāmi fakti ar pārbaudāmiem skaitļiem, kurus periodiski sertificēs atbilstošās organizācijas. Dažas globālās kompānijas apņemas kļūt klimatneitrālas jau 2030. gadā, citas – vēlāk.

Tās kļūst energoefektīvas, samazina izmešu daudzumu, veicina aprites ekonomiku, izvēlas “zaļus” sadarbības partnerus un citādi kompensē biznesa radīto ietekmi uz dabu. Diez vai “ne-globālās” Latvijas firmas varēs izvairīties un “pasēdēt maliņā”.

Tas jebkuram uzņēmumam nozīmē kritiski izvērtēt savus iepirkumus, piegādātājus, ražošanas tehnoloģiskos procesus, kā arī, protams – izrēķināt, kā to visu finansēt, lai nezaudētu konkurētspēju un palielinātu savu rītdienas tirgus daļu.

Vadības konsultāciju uzņēmums “Meta Advisory” piedāvā konsultācijas un savu ekspertīzi ilgtspējīga biznesa stratēģijas veidošanā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.