Tukuma DUS “Virši” operatore Liene Kviese piedāvā krāsoto dīzeļdegvielu par 66,2 centiem litrā.
Tukuma DUS “Virši” operatore Liene Kviese piedāvā krāsoto dīzeļdegvielu par 66,2 centiem litrā.
Foto – Ivars Bušmanis

Turpmāk zemnieki marķēto dīzeļdegvielu varēs izmantot arī pašpārvadājumiem 6

Pirms nedēļas “LA” rakstīja par absurda teātri ar marķēto jeb iezīmēto dīzeļdegvielu, ko zemnieki var izmantot no 30. oktobra, taču ne visās degvielas uzpildes stacijās (DUS) tas ir pieejams. Otrdien valdība veikusi izmaiņas atbilstošajos noteikumos. Turpmāk marķēto dīzeļdegvielu varēs izmantot ne tikai lauksaimniecības tehnikā – traktortehnikā un lauksaimniecības pašgājējmašīnās, bet arī pašpārvadājumiem.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Jaunajā kārtībā noteikts, ka marķēto dīzeļdegvielu atļauts izmantot arī lauksaimniecības produkcijas ražotāja saražoto vai izaudzēto lauksaimniecības produktu pašpārvadājumiem Latvijā, ja pašpārvadājumus veic pats lauksaimniecības produkcijas ražotājs vai viņa darbinieks, izmantojot lauksaimniecības produkcijas ražotāja īpašumā esošu kravas automobili, kurā sēdvietu nav vairāk par divām, neskaitot vadītāja vietu.

Tiesa, pagaidām nav skaidrs, vai marķēto degvielu varēs izmantot lauksaimnieks, kurš ar savu kravas džipu vēlas veikt saražotās produkcijas pārvadājumus. “Kāpēc, neraugoties uz Eiropas Savienības izteikumiem, ka nav obligāta degvielas iekrāsošana, Finanšu ministrijas dižākie prāti izdomāja, ka degviela ir jāiekrāso? Šobrīd notiek lielas daļas zemnieku diskriminācija – Kurzemes lielie graudu audzētāji var šo degvielu izmantot, jo lielajās mašīnās ir divas sēdvietas, bet es kā gaļas lopu audzētājs ar kravas džipu nevaru vilkt liellopu piekabi, nedrīkstu uz tirgu aizvest pustonnu kartupeļu. Kāpēc nevaru liet degvielu traktorā, ja man jātīra ceļš uz fermu? Es taču nevaru nopirkt otru traktoru – ceļa tīrīšanai,” radušos problēmu atklāj kāds zemnieks no Madonas, savus jautājumus adresējot zemkopības ministram Jānim Dūklavam Latvijas Radio raidījumā “Krustpunktā”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ministrs atzina, ka diskusijas par šo jautājumu bija ilgas. “Eiropa skaidri un gaiši deva atbildi Zemnieku saeimai, kas lūdza skaidrojumu, vai akcizētā degviela, kam ir samazināta akcīze, drīkst būt nemarķēta. Atbilde ir skaidra – nedrīkst. Otra jautājuma daļa – par džipiem, kas velk piekabi ar lopiem vai kartupeļiem, diskusijas nav bijušas, bet par pašražotas produkcijas pārvadāšanu gan. Tas varētu būt arī busiņš, ne tikai liela kravas mašīna.” Ministrs ir pārliecināts – ja zemnieks pie savas kūts notīrīs sniegu, izmantojot šo degvielu, nekāds sods nedraudēs. Taču viņš sola precizēt, ko par to domā Finanšu ministrija un akcizēto preču pārvalde.

Uz “LA” jautājumu, kāpēc attiecīgie valdības noteikumi par pašpārvadājumiem jau nebija pieņemti līdz 30. oktobrim, kad tika ieviesta jaunā sistēma un radās nelielas jukas, ministrs bija kategorisks – nekādas jukas nav sākušās. “Ja atsevišķas degvielas uzpildes stacijas kaut ko nav izdarījušas līdz galam, tās valstī nav jukas. Daudzās degvielas uzpildes stacijās šo degvielu var iegādāties,” sacīja ministrs. Tiesa, vēl nesen pastāvējusi cerība, ka degviela nebūs jākrāso, jo lielajām kompānijām ir jāpārkārtojas un, iespējams, tāpēc radušās nelielas problēmas. Tomēr zemnieki nemarķētu degvielu 75% apjomā no gada apjoma jau varēja iegādāties līdz šim, tāpēc nevajadzētu rasties apgrūtinājumam, jo šobrīd nav aktīvā lauku darbu sezona. Lauku atbalsta dienesta informācija liecina – 2015./2016. saimnieciskajā gadā dīzeļdegviela, kam tiek piemērota samazinātā akcīzes nodokļa likme, piešķirta 17 325 lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.