“Volvo” jaunās paaudzes motori 0
Vieglo automobiļu ražotājs “Volvo” nācis klajā ar jaunu dzinēju sēriju, kurai dots īpašs nosaukums “Drive-E”. Tas nozīmē, ka tuvākajā nākotnē visi “Volvo” modeļi tiks aprīkoti ar divlitru četrcilindru motoriem, kuri jau pakāpeniski sākuši aizstāt līdzšinējos četru, piecu un sešu cilindru spēka agregātus.
Autobūves tendence arvien plašāk ieviest mazas kubatūras turbomotorus skārusi arī “Volvo”. Pēdējos gados pat samērā lielu un prestižu vieglo automobiļu ražotāji ir spiesti sekot šim virzienam, par mazauto nemaz nerunājot. Mazie dzinēji spēj nodrošināt labākus ekonomijas un ekoloģijas rādītājus, un daudzi inženieri uzskata, ka tā būtībā ir vienīgā iespēja izpildīt aizvien stingrākās kaitīgo izmešu normas. Tiesa, joprojām paliek atklāts jautājums par šādu paaugstinātām slodzēm pakļautu motoriņu ilgmūžību. Turklāt pieredze liecina, ka arī degvielas patēriņš mazajām litra tilpuma “turbošujmašīnām” reālajos apstākļos nebūt nav tik zems.
Jauno “Drive-E” motoru sēriju “Volvo” inženieri esot izstrādājuši pašu spēkiem. Konstrukcijas pamatā ir četrcilindru divlitru motora bloks, uz kura tad arī balstās visas dzinēja versijas. Nākamais sazarojums ir benzīna un dīzeļa motori, kuriem ir atšķirīgas bloka galvas un citas sastāvdaļas.
Tālāk, ja aplūkojam benzīna motorus, tiem ir degvielas tiešā iesmidzināšana un vairākas jaudas versijas – no 140 līdz 300 zirgspēkiem. Lai no divlitru motora panāktu tik lielu atdevi, neiztikt bez papildu stimulatoriem – jaudīgākajām versijām ir gan turbopūte, gan mehāniskais kompresors. Protams, ir vēl citi tehniski pilnveidojumi, kas saistīti ar berzes samazināšanu dzinējā, gāzu sadales mehānisma ātrdarbības un precizitātes uzlabošanu, kā arī dzesēšanas sistēmas automatizēšanu.
Savukārt dīzeļdzinēji pieejami ar jaudu no 120 līdz 240 zirgspēkiem. Jaunie dīzeļi aprīkoti ar tehnoloģiju “i-Art”, kura ļauj īpaši precīzi vadīt katras degvielas sprauslas darbības parametrus. Katra sprausla ir aprīkota ar savu datoriņu, kurš tad arī nodrošina degvielas izsmidzināšanu īstajā brīdī un ideālajās devās. Turklāt jaunajam dīzelim ir augstāks degvielas izsmidzināšanas spiediens, kas tiek uzskatīts par lielu sasniegumu šajā jomā. Tāpat nedrīkst aizmirst, ka jaunie augstas veiktspējas četrcilindru dzinēji ir ievērojami vieglāki un gabarītos kompaktāki nekā piecu vai sešu cilindru spēka agregāti. Atkarībā no konkrētā auto modeļa jaunās paaudzes “Volvo” četrcilindru motori nodrošina degvielas ekonomiju par 10 – 30 procentiem salīdzinājumā ar līdzīgas atdeves līdzšinējiem sešcilindru dzinējiem.
“Volvo Drive-E” jaunie motori jau pieejami lielākajai daļai aktuālo “Volvo” modeļu, pagaidām vēl paralēli ar iepriekšējās paaudzes četru, piecu un sešu cilindru dzinējiem. Pavisam būs četri benzīnnieki un četri dīzeļi.
Kopā ar motoriem izstrādāta pilnīgi jauna astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba, kā arī pilnveidota sešpakāpju mehāniskā pārnesumkārba. Tās arī devušas savu artavu ekonomiskuma un ekoloģiskuma uzlabošanā.
Braucot ar šādu “Drive-E” benzīna dzinēju, tiešām nav jājūtas kā apdalītam benzīna taupītājam. Kā jau ar šādiem salīdzinoši mazākas kubatūras turbomotoriem mūsdienās pieņemts, mierīgi pārvietojoties, tie ir ļoti ekonomiski. Agresīvākos režīmos degvielas patēriņš pieaug un vairs nav tik optimistisks kā ražotāja norādītajos datos. Taču jāatzīst, ka “Volvo” gadījumā pat visai dinamiskā braukšanas stilā patēriņš vienalga ir visai pieņemams, it īpaši ja salīdzinām ar līdzšinējiem daudzcilindru motoriem. Ar jauno dīzeļversiju viss ir vēl pierastāk. Tas vienkārši ir labs, mūsdienīgs dīzelis – taupīgs un dinamisks.