VM: aizliedzot aptieku lojalitātes kartes, pircējs būs ieguvējs 3
Klientu piesaiste ar lojalitātes kartēm nav virzīta uz farmaceitiskās aprūpes kvalitātes nodrošināšanas galveno mērķi – zāļu lietošanas uzraudzību, bet gan uz aptiekas produktu, tajā skaitā zāļu vai uztura bagātinātāju lietošanas veicināšanu, tā priekšlikumu aizliegt aptieku lojalitātes programmas un citas mārketinga aktivitātes, kas veicina zāļu un citu aptiekas produktu lietošanu, pamato Veselības ministrija (VM).
Saistībā ar sagatavotajiem grozījumiem Aptieku darbības noteikumos VM pauž pārliecību, ka aptieku konkurence ir realizējama, pirmkārt, nodrošinot kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi, piesaistot pastāvīgos klientus ar profesionālu kompetenci, apkalpošanas un konsultāciju kvalitāti un zāļu lietošanas uzraudzību.
VM atzīst, ka nozīmīgs faktors klientu piesaistei ir zāļu un citu aptiekas produktu cenas, tomēr aptiekas var konkurēt ar cenām arī bez speciālu lojalitātes programmu un atlaižu karšu palīdzības.
Normas ieviešanas rezultātā pircējs būs ieguvējs, pārliecināta VM. Tā veicinās racionālāku zāļu lietošanu, jo nebūs stimulējoša faktora – bonusu sistēmas, kas stimulē klientu iepirkties atkal un atkal vai arī pēc principa – jo vairāk pērk, jo lielākas atlaides, norāda ministrijas speciālisti.
VM arī uzsver, ka atlaides zālēm un citiem aptiekas produktiem klients var saņemt tāpat – aptieku savstarpējās cenu konkurences rezultātā.
Ministrija arī informē, ka pēc aptiekas atlaižu kartes derīguma termiņa beigām vai gada neizmantotie punkti tiek automātiski anulēti, iepriekš par to nepaziņojot kartes īpašniekam. Arī sasniegtās atlaides, piemēram, 10%, kuras tiek piešķirtas, veicot preču iegādi par 1400 eiro, pēc kartes derīguma termiņa beigām tiek anulētas, un viss jāsāk no sākuma.
Ministrijai paši komersanti esot atzinuši, ka aptieku kartes klientu pirkumu uzkrāto punktu vērtība ir par 120% lielāka nekā klientiem bez lojalitātes kartes.
“Šāda sistēma ir izdevīga komersantam, jo veicina aptiekas preču, tajā skaitā zāļu, pārdošanu un palielina aptieku peļņu. Savukārt klientu lojalitāte ir nosacīta, jo vairumam klientu ir trīs līdz četras dažādu aptieku lojalitātes kartes un šādu klientu nevar uzskatīt par konkrētas aptiekas pastāvīgo klientu,” norāda VM.
Ministrija arī konstatējusi, ka bieži komersanta piedāvātās zāļu cenas reklāmas bukletos ir maldinošas, jo tikai par dažiem centiem atšķiras no Zāļu valsts aģentūras publiskotās maksimāli pieļaujamās zāļu aptiekas cenas.
Zināmi arī gadījumi, kad atlaides piemērotas kompensējamām zālēm pacientiem ar lojalitātes kartēm. Tas uzskatāms par pārkāpumu, par ko tiek piemērots administratīvais sods.
Bez aptieku lojalitātes programmu aizliegšanas grozījumi Aptieku darbības noteikumos arī paredz noteikt, ka farmaceitam ir jābūt aptiekā visā aptiekas darba laikā, tādējādi nodrošinot kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi un izslēdzot gadījumus, kad klientam nav iespējas saņemt farmaceita konsultāciju.
Lēmums par šādas prasības noteikšanu pieņemts, jo VM rīcībā nonākusi informācija par aptiekām, kurās farmaceita konsultācijas netiek nodrošinātas visā aptiekas darba laikā, kā arī ir saņemtas sūdzības par to, ka zāles izsniedz un pircējus konsultē personas bez farmaceitiskās izglītības, proti farmaceita palīgi vai farmācijas studenti. VM uzsver, ka minēto prasību ir iespējams nodrošināt, jo farmaceitu resursi Latvijā ir pietiekami.
Grozījumi arī paredz, ka, izsniedzot personai recepšu zāles, informācija par to lietošanu tiek pievienota zālēm ar aptiekas uzlīmi, lai nodrošinātu, ka pacients nepārprotami identificē zāles, kuras izrakstītas tieši viņam, kā arī precīzus lietošanas nosacījumus. Šobrīd šo informāciju aptiekas farmaceits sniedz mutiski vai uz iepakojuma uzraksta tikai lietošanas nosacījumus, piemēram, vienu reizi dienā pa tabletei.
Grozījumi patlaban nodoti sabiedriskai apspriedei. Tie atrodami VM mājaslapas “www.vm.gov.lv” sadaļas “Aktualitātes” apakšsadaļā “Sabiedrības līdzdalība”.