Viss sākās ar hobiju: Latvijā ražo sintezatorus, ko novērtē visā pasaulē 2
Sintezators rada skaņas. Bagātīgi komplektēta ierīce sintezē teju bezgalīgi daudz unikālu skanējumu – krietni vairāk, nekā Visumā ir zvaigžņu.
Sintezators ir ierīce, bez kuras nav iedomājama daudzu skaņdarbu komponēšana. Šo produktu ražošana ir nišas nozare, taču prieks, ka vieni no līderiem pasaulē ir mūsējie.
“90% gadījumu cilvēki īstos sintezatorus jauc ar ierīcēm, kas spēlē iepriekš ierakstītas skaņas uz klavierēm līdzīgā klaviatūras sintezatora. Īstais sintezators ir aparāts, uz kura var “uzgrozīt” jebkādu skaņu,” norāda “Erica Synths” dibinātājs un līderis Ģirts Ozoliņš.
Kā interesantu piemēru viņš min kādu uzņēmumu Nīderlandē, kas izstrādājis īpašu kontrolieri – uz pirksta uzliekamu specifisku gredzenu, kas ļauj kļūt par sintezatora diriģentu. Ierīce lasa pozīcijas un paātrinājumus, ģenerē spriegumus sintezatora vadībai.
“Sintezatori var būt arī virtuālie – kā programmatūra, kas ģenerē skaņu. Taču uzskatu, ka fiziskajam sintezatoram ir cits skaistums, ir īpaša atgriezeniskā saite, kas pat palīdz attīstīt dažādas maņas,” stāsta Ģirts.
Bezgalīgas iespējas
“Erica Synths” piedāvā apmēram 300 dažādus sintezatoru moduļus u. c. produktus, kas ļauj katram interesentam konstruēt personalizētu mūzikas instrumentu. Cenu amplitūda produktiem ir liela – no dažiem eiro līdz pat 4000 eiro par gatavu sistēmu un vairāk.
“Cilvēks nopērk kastīti un nokomplektē moduļus unikālā komplektācijā, pakārtojot moduļus spēlētajam mūzikas stilam. No sintezatoriem var dabūt ārā pilnīgi visu, iespējas ir bezgalīgas. Perspektīvai – mans paziņa sarēķināja, ka sistēmu, kurai ir 98 izejas un 104 ieejas (pieņemot, ka ir pieejami 98 kabeļi), var saslēgt teju bezgalīgi daudz veidos – 7×10 simts piecdesmit devītajā pakāpē. Visumā ir “tikai” 1×10 divdesmit piektajā pakāpē daudz zvaigžņu. Citām sistēmām iespējams vēl vairāk kombināciju,” norāda uzņēmuma vadītājs.
Ideja dzimusi pirms vairāk nekā 10 gadiem, kad Ģirts dēlam taisījis elektroniskos konstruktorus.
“Taisīju tādas mazas kastītes, katrā no tām bija slēdzis, lampiņa, kaut kāds motoriņš, potenciometrs un daudz kas cits. Tad uztaisīju kaut ko, kas pīkst, tad uztaisīju kaut ko, kas pīkst muzikāli. Tā, izmantojot dažādus forumus internetā, lēnām attīstījos.”
“Pamatskolas un vidusskolas laikā visu ko lodēju – līdz pat “sintiņiem” un ģitāras pedāļiem. Starp citu, universitātē mācījos fiziku, biju savulaik arī fizikas skolotājs. Tad nāca neatkarība, tirgus atvērās, un to hobiju turpināt nebija racionāli.”
“”Latgalītē” man teica, ka viņiem mikroshēmas ir neierobežotā daudzumā, bet neierobežotais daudzums beidzās pēc trim mēnešiem (smejas). Tad uzzināju, ka šīs mikroshēmas ražo “Alfa RPAR”. Tur gan bija teju neierobežots mikroshēmu daudzums.”
Konkurence liek izgudrot
“Erica Synths” unikalitāte slēpjas kvalitātē un… kvantitātē – bieži vien divos nesalīdzināmos lielumos.
“Mūsu redzējums par to, kādiem jābūt instrumentiem, nav mainījies. Pirmie projekti bija labi tieši ar to, ka es uzskatīju, ka elektroniskās mūzikas koncerta laikā uz galda nevajadzētu būt datoram, instrumentu jāspēj spēlēt bez tā. Vīzija tāda ir joprojām. Turklāt gan saskarne, gan kvalitāte ir tāda, ka nav jābaidās par to, ka koncerta laikā ierīce tevi pievils. Ja uz moduļa ir liela poga, tad tā lielā poga patiešām arī kaut ko dara visvairāk (smejas). Gan klienti, gan vairumtirgotāji saka, ka mums ir viena no vislabākajām modulāro sintezatoru ražošanas kvalitātēm tirgū,” stāsta Ģirts.
“Atšķirībā no reklāmas nozares, kurā bieži sliktas lietas jāmēģina parādīt labākas, nekā tās ir, ar mūsu produktiem ir otrādi. Protams, nevar neminēt arī to, ka mums ir ārkārtīgi daudz produktu.”
Gandrīz katrā specializētajā mūzikai veltītajā izdevumā ir pa kādam “Erica Synths” produkta apskatam.
Vēl viens uzvaras faktors ir komanda. “Erica Synths” produktus izstrādā visa komanda, kurā pulcēti gan inženieri, gan mūziķi, gan cilvēki, kas to visu savelk kopā.
“Nekad neizdosies uztaisīt labāko sekvenceri pasaulē, ja pats nezināsi, kā tas jālieto, kas tam vajadzīgs. Sekvenceris var būt ar milzu iespējām, bet veidots kā kalkulators, jo inženieris nav sapratis, ka tas instruments kādam beigās arī būs jāspēlē,” pārliecināts Ģirts.
Uzņēmums produktus ražo trīs rūpnīcās – Rīgā “Alfa RPAR”, Mārupē “NA” un Daugavpilī “SMD Baltic”. Ģirts stāsta, ka Latvija ir lieliska vieta elektroierīču ražošanai, viņam nav bijusi doma kādreiz pārcelt ražošanu ārpus Latvijas.
To pierāda fakts, ka vairāki vācu uzņēmumi pārcēluši ražošanu uz Latviju, tāpat viens Francijas uzņēmums sācis “Alfā” ražot jaudīgu sintezatoru, arī vairāki Nīderlandes uzņēmumi izvēlējušies ražošanu uzticēt uzņēmumiem Latvijā.
Produkti pieejami nemitīgi
“Mums nav nepieciešamas filiāles citās valstīs, jo tirdzniecība arvien vairāk digitalizējas, notiek tiešsaistē. Esam unikāli ar to, ka varam nodrošināt to, ka cilvēks ASV saņem pasūtījumu trīs dienu laikā. Mums pa visu pasauli ir kādi 50 vairumtirgotāji, kas produktus pasūta vairumā. Viņiem ir tirdzniecības zāles un veikali, kuros modulārie sintezatori novietoti demo vajadzībām, un tur mūsu produktus var arī izmēģināt.”
Ģirts norāda, ka pērn veikuši milzīgas investīcijas, lai visi 300 produkti būtu noliktavā pieejami visu laiku. Tas nozīmē, ka no katra produkta vienmēr jābūt pieejamām apmēram 200 vienībām.
“Tas mūs atšķir no citiem ražotājiem – mēs varam nodrošināt pasūtījumus uzreiz. Liela daļa uzņēmumu veic priekšpasūtījumus un tikai tad taisa produktu.”
“Šobrīd izstrādājam īpašu lojalitātes programmu, kas varbūt ļaus šo skaitli palielināt. Kopumā mūsu galvenais tirgus ir ASV un Eiropa, uz kurieni eksportējam pa 40%, pārējie 20% sadalās pa visu pasauli. Latvijā pārdots labi ja 0,1%.”
Ģirts ir drošs, ka Latvijā personīgi zina visus, kas lieto “Erica Synths” modulāros sintezatorus.
UZZIŅA:
• “Erica Synths” dibināts 2013. gadā. Reāla produktu pārdošana gan datējama no 2014. gada.
• Uzņēmuma dibinātājs ir Ģirts Ozoliņš, kuram šobrīd pieder 70% uzņēmuma daļu. 20% daļu pieder Jānim Zaharanam, bet 10% – Raivo Vainovskim.
• Sākotnēji uzņēmums mitinājies Andrejsalas dienvidu daļā, taču šobrīd pārvācies uz Andrejsalas pašu ziemeļu galu, kurā ir vienīgie īrnieki.
•”Erica Synths” apgrozījums 2018. gadā bija apmēram 2,5 miljoni eiro. Precīzi finanšu rādītāji būs zināmi, kad būs noslēdzies 2018. gada finanšu audits. 2019. gadā plānots pārsniegt trīs miljonu eiro apgrozījumu.
• Uzņēmuma radītais produkts “Sample drum” nominēts šā gada “NAMM TEC Awards” par labāko tehnisko sasniegumu mūzikas instrumentu aparatūras kategorijā.
Vērtējums: kvalitāte un skanējums liek izvēlēties “Erica Synths”
Kaspars Tobis, taustiņinstrumentālists, multiinstrumentālists, producents un komponists (“Dzelzs vilks”, “7Synths”, “Dabas koncertzāle”, “Jauno Jāņu orķestris”): “Šobrīd “Erica Synths” ir ieņēmuši stabilu pozīciju tieši modulāro sintezatoru jomā, kas pasaulē jau atkal ir kļuvuši populāri pēdējo gadu laikā. Tieši specifiski produkti no nelielām kompānijām izraisa lielu interesi.”
“”Erica Synths” arī nepārtraukti attīstās, uzlabojot un veidojot jaunas sistēmas sadarbībā arī ar citiem pašmāju izgudrotājiem, piemēram, “Gamechanger Audio”. Pats esmu izmēģinājis dažādus moduļus un apmeklējis viņu laboratoriju. Šobrīd manā rīcībā nav modulāro sintezatoru, bet studija pamazām tiks aprīkota arī ar šiem instrumentiem.”
“Protams, šī ir nozare, kur interesentu un zinātāju auditorija nav tā lielākā, bet esmu redzējis “Erica Synths” uz skatuves “Deep Forest” koncertā, arī Martina Gora (“Depeche Mode”) studijā. Konkurence ražotājos un arī cenu kategorijā ir liela, bet “Erica Synths” kvalitāte un skanējums ir iemesli, kāpēc viņus izvēlas pasaulē ļoti zināmi mākslinieki. Domāju, ka “Erica Synths” varētu spert soli arī taustiņinstrumentu produktu virzienā.”