Lasi visu rakstu: Krīzē vairāk krāso nagus 0
Nagu lakas tirgus ir augošs, un tas parasti ir vērojams ekonomisko grūtību laikā. Līdzīgi kā ASV Lielās depresijas gados valdīja lūpu krāsas efekts, kad sievietes, nevarot atļauties lielu pirkumu, iegādājās mazu – lūpu krāsu, līdzīgas tendences ir vērojamas šobrīd. Nagu lakas tirgus kāpums vērojams visā pasaulē, jo aizvien jaunās valstīs nagu un roku kopšana ir jaunums.
Lai apmierinātu pieaugošo pieprasījumu, tuvāko trīs gadu mērķis ir izveidot savu jauno ražotni un paplašināt eksporta tirgus. Ražotne taps Rīgas tuvumā, kur izveidota nepieciešamā infrastruktūra. Jaunā rūpnīca ražošanas apjomu pirmajos trīs gados varētu kāpināt līdz piecām reizēm, bet piecos gados – līdz 10 reizēm. Pašlaik viens no lielākajiem kosmētikas ražotājiem Latvijā “Kinetics Nails Sistems” mājo īrētās telpās rūpnieciskā teritorijā Čiekurkalnā, kur ražošanas un noliktavām pielāgotajās telpās jau kļuvis par šauru. Jaunas ražotnes izveidē plānots ieguldīt trīs miljonus eiro.
Jāatgādina, ka 2015. gadā uzņēmums ierindojās 3. vietā “LA” veidotajā lielāko kosmētikas un parfimērijas ražotāju TOP 10 aiz a/s “Dzintars” un SIA “Stenders”.
No izplatīšanas līdz ražošanai
Uzņēmums izveidots 2002. gadā un specializējas roku un nagu kopšanas līdzekļu ražošanā. Sākumā uzņēmums pats neko neražoja, tam nebija savas laboratorijas. Daudzi produkti tolaik tika pasūtīti kā ārpakalpojums, un tos ražoja gan Eiropā, gan ASV. Tomēr pamazām kopā ar uzņēmuma komandu tapa zīmola “Kinetics” seja un arī produkti.
Uzņēmuma valdes loceklis Andžejs Stenclavs sarunā ar “LA” norāda: “Kosmētika lielā mērā ir mūsu priekšstats, iedomas par kaut ko. Redzot, ka to ļoti labi varam darīt šeit uz vietas, Latvijā, sākām ar nelielu produktu klāstu, kas paredzēts tikai profesionāliem lietotājiem, un šo produkciju pārdevām eksporta tirgos,” stāsta Stenclavs.
Pirmā roku kopšanas līdzekļu līnija tapusi sadarbībā ar itāliešu ražotāju, taču tajā esošais izejvielu sastāvs nav bijis apmierinošs, un tas bijis salīdzinoši dārgs. Radās doma par savu ražotni.
Veiksmīgi tika izveidota sava ķīmiķu komanda, un nepilna pusgada laikā bija izveidota formula jaunam produktam. Pa kādam ir atnākuši no konkurentiem, bet pamatā komandā ir jauni, talantīgi cilvēki, kas beiguši RTU vai Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultāti.
“Diemžēl tas, ko jūtu Eiropā, salīdzinot ar Āzijas pasauli, – cilvēki ir ļoti kāri uz sociālo drošību un dažādu veidu atbalstiem no valsts, piemēram, sešu stundu darba dienu, bet ļoti maz no viņiem ir gatavi uzturēt tās vērtības, kas vairāk bija pazīstamas astoņdesmitajos un deviņdesmitajos gados – darba tikums un vēlēšanās ieguldīt sevi darbā. To jūt katru dienu, arī Latvijā, un mani tas ļoti biedē. Kāpēc? Tādējādi mēs kļūstam ievērojami mazāk konkurētspējīgi. Kādreiz tā bija Latvijas konkurētspējas priekšrocība, toties tagad es jūtu, ka tā sāk slīdēt ārā no rokām,” viņš novērojis.
Stenclavs gan uzsver, ka viņam ļoti veicies ar komandu. Kopumā, ieskaitot ražošanu, uzņēmumā strādā vairāk nekā 70 cilvēku. “Kinetics” sortimentā ir ap 800 produktu vienību – nagu lakas un roku kopšanas līdzekļi gan profesionālai lietošanai, gan lietošanai mājas apstākļos. Lielākā daļa saražotā nonāk profesionāļu rokās – salonos, frizētavās.
Jautāju, cik daudz pavisam ieguldīts kompānijā līdz šim. Ieskaitot cilvēkresursus un produktu izstrādi, Stenclavs lēš, ka piecu gadu laikā tas varētu būt vairāk nekā viens miljons eiro. Komandā darbojas seši ķīmiķi, no kuriem trīs strādā pie baltās kosmētikas formulām un trīs – pie krāsu radīšanas. Tirgus tendences liecina, ka cilvēki vēlas kosmētiku bez parabēniem, līdz ar to “Kinetics” ir piemērojies šīm prasībām, radot attiecīgus produktus.
Pa visu pasauli
Vairāk nekā 95% no saražotā tiek eksportēts, un eksporta reģions ir plašs – Omāna, Kuveita, Apvienotie Arābu Emirāti, Japāna, Sudāna, Spānija, Itālija, Francija. Labs tirgus esot Krievija, kur šogad “Kinetics” kopā ar partneriem izveidojuši savu izplatītājuzņēmumu “Smart Colour Distribution”. Regulārs noiets ir Kanādā, plānots iekļūt arī ASV tirgū. Šobrīd pārrunu stadijā ir sadarbība ar Peru un Gvatemalu. “Āfrika, Latīņamerikas valstis, Āzija – šie tirgi attīstās milzīgā ātrumā, tur ir mazāka konkurence, mazāk barjeru, bet tirgus kāpums ir ap 30% gadā,” secina Stenclavs.
Pērn uzņēmumam izdevies visai vērienīgs ieņēmumu kāpums salīdzinājumā ar 2014. gadu – par 45%, ko vadītājs skaidro ar ārpakalpojumu sniegšanu, ražojot preces ar pasaulē zināmiem zīmoliem. To vārdi netiek atklāti, bet A. Stenclavs mudina paskatīties uz krāsainajām pudelītēm, un var gadīties, ka produkts ir “Made in Latvia”.
“Kinetics” vadītājs neesot domājis, ka varētu kļūt par Latvijas kosmētikas tirgus līderi, jo pašmāju tirgus ir ļoti neliels. Lielais skats vērsts uz pasaules tirgu, kur “maza” kompānija sākas no 20 – 30 miljonu eiro apgrozījuma, līdz ar to mērķis ir 5 – 10 gadu periodā pietuvoties šiem skaitļiem.
Uzziņa
Apgrozījums: 4,9 milj. eiro (2015. g.)
Peļņa: 151 tūkst. eiro (2015. g.)
Īpašnieks: Manzione John Joseph, ASV (100%)
Darbinieku skaits: ap 70
Avots: firmas.lv