Tikai 30% aptaujas dalībnieku atpazīst ES bioloģiskās lauksaimniecības produktu marķējumu – ekopuķīti, lai gan divreiz vairāk lieto bioloģiskos produktus.
Tikai 30% aptaujas dalībnieku atpazīst ES bioloģiskās lauksaimniecības produktu marķējumu – ekopuķīti, lai gan divreiz vairāk lieto bioloģiskos produktus.
Ekrānšāviņš no EK video

Viss ekomarķējums vienuviet 0

Lai atvieglotu orientēšanos ar ekomarķējumu apzīmēto produktu piedāvājumā, izveidota vietne “ekomarkejums.lv”.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Jaunajā portālā iekļauta informācija par ekomarķējuma zīmēm, kā arī ieteikumi, kā izvēlēties produktus atbildīgi – tā, lai tie mazāk ietekmētu vidi un cilvēku veselību, kā arī ir iespēja uzdot jautājumu par sev interesējošu marķējumu. Vietne “ekomarkejums.lv” veidota, lai pircējiem palīdzētu iegaumēt dažas biežāk sastopamās, uzticamās ekomarķējuma zīmes, kas patiešām apstiprina mazāku ietekmi uz vidi un cilvēka veselību.

“Mūsu ikdienas patēriņš rada slodzi gan videi, gan mūsu veselībai, un to var samazināt, izvēloties produktus, kas ražoti videi draudzīgā veidā. Šobrīd visai strauji pieaug pieprasījums pēc “zaļajiem” produktiem, bet kā tos atpazīt un neuzķerties uz mārketinga trikiem? Patērētājiem drošākais veids, kā atpazīt šādus produktus, ir ekomarķējums – brīvprātīga sertificēšanās sistēma, kas apliecina, ka neatkarīgs eksperts ir pārbaudījis ražotāja apgalvojumu patiesumu. Bet šobrīd mūsu veikalos ir ļoti daudz dažādu zīmju, tāpēc radījām “Ekomarķējuma zīmju gidu”, lai pircēji varētu orientēties daudzajās zīmēs un to nozīmēs un neuzķerties uz tukšiem solījumiem,” uzsver viena no portāla veidotājām, biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” eksperte, vides inženierzinātņu doktore Jana Simanovska. Ar šīs vietnes palīdzību plānots veicināt gan sabiedrības interesi par atbildīgu patēriņu, gan pašu zīmju atpazīstamību, lai palielinātu pieprasījumu pēc videi draudzīgiem produktiem un arī atbilstošu piedāvājumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jau bijušas vairākas aptaujas par ekomarķējuma atpazīstamību, kas liecina – zināšanas nav pārāk spožas. Piemēram, kampaņā “biologiski.lv” tika pētīta bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas produktu jeb bioloģiskās pārtikas atpazīstamība, un izrādījās, ka tikai 30% aptaujas dalībnieku atpazina Eiropas Savienības bioloģiskās lauksaimniecības produktu marķējumu (zaļo lapiņu), lai gan divreiz vairāk lieto bioloģiskos produktus, kas, protams, nozīmē, ka viņi maldās, domājot, ka pērk bioloģiskās lauksaimniecības preces. Līdzīgs pētījums pirms pieciem gadiem liecināja to pašu – cilvēki jauc bioloģiskos produktus ar veselīgiem produktiem vai citām zīmēm.

Tāpēc jaunās vietnes veidotāji cer, ka mūsu www.ekomarkejums.lv, kas ir piemērots arī apskatei viedtālruņos, noderēs pircējiem veikalos, lai orientētos daudzajās zīmēs, un palīdzēs videi draudzīgai izvēlei. Vietnes veidotāji arī labprāt uzklausītu pašu vietnes lietotāju vēlmes un ierosinājumus, lai domātu, kā to pilnveidot.

Jauno vietni palīdzēja veidot Ekodizaina kompetences centra dalība kopīgā projektā ar Zviedrijas un Krievijas vides organizācijām, ko finansiāli atbalsta Ziemeļu ministru padomes Baltijas jūras valstu sadarbības programma. Pati mājaslapas izstrāde www.ekomarkējums.lv kopā ar servera pakalpojumiem izmaksāja nedaudz mazāk par 1600 eiro. Kā uzsver J. Simanovska, būtiskākais ieguldījums portāla izveidē ir pašu ekspertu zināšanas un pieredze, ko grūti izteikt naudā.

Biedrība “Ekodizaina kompetences centrs” dibināta 2012. gada nogalē ar mērķi apvienot ekodizaina ekspertus Latvijā, lai uzņēmējiem un pašvaldībām būtu pieejama informācija ilgtspējīgu produktu izstrādei un novērtēšanai, kā arī vākt datus un attīstīt Latvijas vietējo datubāzi, kas nepieciešama produktu vides snieguma novērtēšanai.


Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.