Visleģendārākā lelle pasaulē Barbija šodien atzīmē 60 gadu jubileju 0
Šī gada 9.martā Barbija svin savu 60 gadu jubileju. Kopš 1959. gada šī pasaulslavenā lelle ir iedvesmojusi meitenes būt, par ko vien vēlas.
Princese vai prezidente, astronaute vai zooloģe – nav nekādu stereotipu, kurus Barbija nebūtu spējusi lauzt. Viņai ir vairāk nekā 200 profesiju, kuru skaits arvien turpina augt. Šī lelle nebeidz rosināt meitenes saskatīt sevī neierobežotas iespējas, jo tā ir radīta ar mērķi iedvesmot meitenes, vienlaikus paplašinot skatījumu uz sabiedrību un tās skaistuma priekšstatiem, izceļot profesijas, kurās darbojas tikai neliels skaits sieviešu, kā arī godinot izcilas personības un sabiedrības varones. Arī Latvijā Barbija ir bijusi iedvesmas avots un labākais spēļu biedrs virknei meiteņu, kas ļāvušās sapņiem kļūt par ko vien pašas vēlas.
“Mana Barbijas filozofija bija vienkārša: lai, spēlējoties ar lelli, mazā meitene varētu saprast, ka var kļūt, par ko vien vēlas. Barbija vienmēr ir uzsvērusi, ka sievietei ir izvēle.” – Ruta Hendlere, Barbijas radītāja.
Pirmo reizi ievieš Barbiju garderobē “balerīnas”
Atklājot, ka zīmols vairs neuzrunā jaunās tūkstošgades meitenes, tā izstrādātāji kritiski izvērtēja situāciju un ķērās pie darba, lai atgrieztos pie pamatiem – Rutas Hendleres sākotnējās ieceres par lelles būtību. Pirmās ievērojamās pārmaiņas tika īstenotas 2015.gadā, kad Barbijas garderobē tika ieviestas kurpes bez papēžiem, tā saucamās “balerīnas” un pirmo reizi Barbija nestaigāja tikai augstpapēžu apavos. Barbiju klāstu dažādoja arī citi ādas toņi, matu krāsas un sejas panti.
Nedaudz vēlāk 2015. gadā tika izstrādāta iniciatīva “Iztēlojies iespējas”, kas guva plašu atzinību un iepazīstināja jaunu meiteņu paaudzi ar slaveno saukli “Tu vari būt, kas vien vēlies!”.
Pēc dažiem mēnešiem, 2016. gada janvārī, žurnāls Time ar tekstu uz vāka “Vai mēs varētu beigt runāt par manu ķermeni?” iepazīstināja pasauli ar Barbijas jaunajām ķermeņa aprisēm – pilnīgāku, augumā garāku un smalkāku ķermeņa formu. Zīmolam tas bija ļoti nozīmīgs brīdis, jo visā pasaulē par to tika publicētas vairāk nekā 4 miljardi publikācijas. Kopš 2015. gada Barbijas modes lellēm bijuši vairāk nekā 100 dažādi ādas toņi, etniskās iezīmes, matu krāsas un tekstūras, acu krāsas un pat sejas formas.
Rodot pierādījumus tam, ka tēva iesaistīšanās meitas iztēles rotaļās veicina bērna sociālo, intelektuālo un emocionālo attīstību, zīmols vērsās pie vecākiem ar kampaņu “Tēvi, kuri spēlējas ar Barbiju”, lai turpinātu iedvesmot un atbalstīt meitenes.
Palīdzēs noticēt mazajām meitenēm, ka viņas ir īpašas!
Šoruden zīmols uzsāks kampaņu “Sapņu plaisa” – tā varētu apzīmēt kritisko brīdi starp 5 un 6 gadu vecumu, kad meitenes tiecas uzskatīt, ka ir mazāk izcilas nekā zēni. Lai pievērstu tam uzmanību, vecākiem tiks prezentēti pētījumi un sniegti padomi, kā palīdzēt mazajām meitenēm pārvarēt šo “sapņu pārrāvuma” posmu.
Viens no veidiem, kā palīdzēt meitenēm noticēt, ka viņas ir īpašas, ir kā paraugu rādot izcilas sievietes, kuras spēj pārkāpt robežas, kurām ir atšķirīga pagātne un kuras pārstāv dažādas jomas. Kopš 2015. gada zīmola attīstītāji ir izvirzījuši sev mērķi rādīt meitenēm vairāk paraugu – varoņu sieviešu, lai iedvesmotu un motivētu iztēloties savu nākotni.
Dažas no ievērojamām, brīnišķīgajām sievietēm, ko zīmols ir godinājis savā programmā “Varones” iepriekšējos gados, ir Lielbritānijas olimpiskā boksere Nikola Adamsa, ASV olimpiskā paukotāja Ibtihaja Muhamada, plus size modele Ešlija Greiema, pirmā Amerikas Baleta teātra galvenā balerīna afroamerikāniete Mistija Koplenda un filmas “Selma” režisore Ava Davernjē.
Šogad vēlēdamies parādīt meitenēm vēl vairāk iedvesmas stāstu, zīmols prezentēja vietni un iepazīstināja ar “Sieviešu iedvesmotāju” leļļu sēriju – Amēliju Ērhārtu, Frīdu Kālo un Katrīnu Džonsonu.
Dažādība, profesija un mode
Ir svarīgi stiprināt dažādību, ko zīmols piedāvā, un parādīt, ka Barbijas leļļu attīstība turpinās.
Pirmā Barbijas sērijas afroamerikāņu lelle bija Frānsija, kas radīta 1967. gadā (kolekcionāri to bieži dēvē par melno Frānsiju). Pēc tās 1968. gadā bija Runājošā Kristija un 1970. gadā – Džūlija, kas radīta, iedvesmojoties no Daiahanas Kerolas slavenās televīzijas varones Džūlijas Beikeres.
Tajā pašā gadā tiek radīts arī Kristijas draugs Breds – pirmā melnādainā vīriešu dzimuma lelle Barbijas sērijā. 1975. gadā tiek izveidotas lelles Kara un Kērtiss. Pirmā melnādainā lelle, vārdā Barbija, tika laista klajā 1980. gadā līdz ar “Pasaules leļļu” sēriju, kurā ietilpst Barbijas lelles no visas pasaules – tās pārstāv vairāk nekā 45 dažādas tautības un ir ar dažādām ādas krāsām, matu krāsām un sejas pantiem, kā arī ir ieģērbtas tradicionālos tērpos, kas demonstrē attiecīgās valsts vēsturi.
Kopš 20 gadsimta 80. gadiem uzņēmums Mattel Barbijas sērijā turpina ieviest kultūru dažādību, veidojot Barbijas draugus un varoņus ar aziātu, spāņu, afroamerikāņu, kā arī etnisko saplūsmju iezīmēm. Kopš 2015. gada radīts vairāk nekā 100 leļļu ar atšķirīgiem ādas toņiem, sejas vaibstiem, matu krāsu, stilu un acu krāsu.
AW18 Modes lelles – tiek ieviesti gaišāki un tumšāki ādas toņi
Kopš saviem pirmsākumiem 1959. gadā Barbija kļuvusi par starptautisku tēlu un mūzu. Viņa turpina iedvesmot iztēles lidojumus un būt par sarunu tematu visā pasaulē. Barbijā var saskatīt dažādu laikmetu nospiedumus – no sieviešu pirmajām uzvarām līdz slaveniem sadarbības pasākumiem. Šī lelle ir kā popkultūras momentuzņēmums. Barbija ir radīta, lai parādītu meitenēm, ka arī sievietēm pieder izvēle. Šī lelle allaž ir iedvesmojusi meitenes saskatīt katrai sevī neierobežotas iespējas.
Barbija ir bijusi uzticības persona veselai meiteņu paaudzei un rosinājusi kāpt pāri sabiedrības stereotipiem, darbodamās vairāk nekā 200 profesijās – Barbija aizlidoja uz Mēnesi, pirms to izdarīja cilvēks, viņa kandidēja uz prezidenta amatu, pirms to uzdrīkstējās pirmā sieviete Amerikā, viņa ir strādājusi par robotikas inženieri, arhitekti, veterinārārsti, zobārsti, astronauti, paleontoloģi, videospēļu izstrādātāju, izpilddirektori, reperi un nemitīgi turpina aicināt meitenes izmēģināt arvien jaunas profesijas.
Barbija ir bijusi pasaules vadošo modes mākslinieku mūza, un zīmolam ir bijusi sadarbība ar vairāk nekā 75 citiem starptautiskiem zīmoliem un jaunajiem dizaineriem, piemēram, Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic, Karl Lagerfeld, Comme Des Garçons. Šo daudzo veiksmīgo sadarbību rezultātā ir radītas unikālas lelles un rīkoti aizraujoši modes pasākumi.
Foto: