“Visiem gribas, lai preces tiek piegādātas drīz, lai tās vienmēr ir pilnā sortimentā” – saruna par aktuālajām e-komercijas tendencēm Latvijā 0
Vasara paskrien ātri, tāpēc tā maksimāli jācenšas izbaudīt, darot lietas, kas patiesi sagādā prieku. Viens no veidiem, kā nedaudz ietaupīt laiku, ir iepirkšanās internetā. Barbora.lv piedāvā izvēlētās lietas atvest līdz pašām namdurvīm pavisam operatīvi. Uzņēmumā šobrīd ir arī vairāki jaunumi, kas iepirkšanos padara vēl ērtāku – par tiem plašāk intervijā stāsta Barbora.lv mārketinga vadītāja Zane Lejiete.
Kāda šobrīd ir situācija e-komercijas jomā? Covid-19 laikā šī joma piedzīvoja pamatīgu uzplaukumu…
Jā, taču Barbora.lv sāka darboties jau krietnu laiku pirms Covid-19 laika, tāpēc bijām jau ieguvuši klientus, zināšanas, pieredzi, uzlabojuši servisu. Protams, Covid-19 laikā apgrozījums piedzīvoja lēcienu, taču tas nenozīmē, ka pēc tam viss apstājās. Klienti jau paspēja pierast pie mūsu servisa, novērtēja, kā var ietaupīt laiku utt., tāpēc palika ar mums. Viņu skaits turpina palielināties.
Arī mēs paši negulējām uz lauriem, bet turpinājām attīstīties. Viens no šābrīža lielākajiem jaunumiem mums ir aplikācija, kas nu klientiem nodrošina iespēju pārtiku un citas ikdienā nepieciešamas lietas pasūtīt vēl vienkāršāk. Piemēram, aplikācijā var redzēt, cik tālu ceļā jau ir kurjers, var izmantot iespēju noskenēt preces (no sava ledusskapja vai fiziskā veikala), lai tās ātrāk atrastu katalogā.
Arī mūsdienu pircēji paliek arvien prasīgāki, vai ne?
Protams! Visiem gribas, lai preces tiek piegādātas iespējami drīz, lai tās vienmēr pieejamas pilnā sortimentā utt. Cenšamies kļūt arvien labāk, piemēram, šobrīd jau varam nodrošināt piegādi stundas laikā.
No pircēja skatupunkta tas tiešām ir lieliski, bet ko tas prasa no jums?
Tas ir nemitīgs “sportiņš”, lai visu paveiktu iespējami labi un ātri. Mums ir ļoti nodalīti pienākumi, katrs darbinieks precīzi zina savu darāmo. Ir cilvēki, kas atlasa preces, ir tie, kas pārbauda kvalitāti utt. Mūsu komplektēšanas centri darbojas kā skudrupūžņi, kuros katrs zina savu darbu, strādā kā vienots mehānisms.
Uzmanība jāpievērš arī šķietamiem sīkumiem, piemēram, lai pasūtījumā nonāk preces ar iespējami ilgāko derīguma termiņu. Mums jārēķinās arī ar laika apstākļiem ārā – ja, piemēram, sākas negaiss, jābūt gataviem tāpat nodrošināt piegādes.
Vai arī reģionos nodrošināt līdzvērtīgu servisu?
Jā, cenšamies. Ārpus Rīgas lielākie komplektēšanas centri mums ir Liepājā un Daugavpilī, savukārt uz Ogri, Siguldu un Saulkrastiem preces vedam no Rīgas, tādējādi šajās pilsētās ir pieejams plašs sortiments – gluži kā galvaspilsētā.
Daudziem iedzīvotājiem Barbora.lv jau šķiet tik ierasts interneta veikals, ka tas ir pirmais, kas nāk prātā, domājot par pārtikas iegādi tiešsaistē. Kā izdevies panākt tik labu atpazīstamību?
Tas mums ir liels kompliments, ja tas tiešām tā ir. Viens no iemesliem noteikti ir tas, ka bijām pirmie, kas Latvijā šādu pakalpojumu tādā apmērā piedāvāja. Svarīgi ir arī tas, ka nekad neapstājamies, cenšamies kļūt arvien labāki, pielāgojoties arvien jaunām situācijām. Mūsu piegādes maksa ir salīdzinoši draudzīga, gaidīšanas laiks – neilgs. Arī preču cenas ir identiskas kā “Maxima” fiziskajos veikalos.
Pieminējāt, ka nemitīgi pilnveidojaties un veicat uzlabojumus. Kas jauns šobrīd?
Lielākais jaunums ir jau pieminētā aplikācija, ar ko patiešām lepojamies, taču ir daudz arī šķietamu sīkumu. Sortiments nemitīgi tiek paplašināts atbilstoši sezonai, cenšamies palielināt limitāciju, ļaujot iegādāties vairāk viena veida preču, kam iepriekš bijām noteikuši stingrākus ierobežojumus. Arī iekšienē nemitīgi notiek uzlabojumi, kuri ne vienmēr ir pamanāmi mūsu pircējiem, taču pārmaiņas ir nemitīgas.
Cik cilvēku ir Barbora.lv komandā?
Birojā esam salīdzinoši nedaudz – mārketinga nodaļa, finanšu nodaļa un salīdzinoši plašākā klientu apkalpošanas komanda. Protams, lielākā daļa komandas darbojas komplektēšanā un procesu vadībā. Kopumā esam aptuveni 140 cilvēki.
Šobrīd Latvijā aktīvi norit grilēšanas sezona. Vai tas ir darbīgs periods e-komercijā?
Jā, jo īpaši pirms svētkiem, kad cilvēki steidzas paspēt paveikt neskaitāmus darbus vienlaikus. Viņi novērtē, ja pārtikas sagādi var uzticēt kādam citam. Tieši tāpēc rosinām Līgo svētku pirkumus veikt laikus, lai paspējam operatīvi veikt piegādes. Vasarā ar mums viss ir pavisam vienkārši – varat sauļoties pludmalē, aplikācijā izvēloties produktus, dodoties mājās, kurjers jau drīz ieradīsies. Vai varbūt varat jau kurināt grilu, kamēr mēs komplektēsim pasūtījumu. Vasara jau tāpat ir īsa, tāpēc tā jābauda maksimāli.
Vai prognozējat, ka arī turpmāk pirkumu skaits internetā palielināsies?
Visticamāk, ka jā. Tāda ir mūsu prognoze. Šobrīd jau tas ir tik ērti un daudziem arī ierasti, ka pat netiek pieļauti citi varianti. Ar to gan nevēlos teikt, ka fiziskie veikali izzudīs. Pilnīgi noteikti ne! Tie joprojām ir labākais variants, ja ko nepieciešams iegādāties pavisam ātri, ja ir vēlme pasmaržot, pataustīt, novērtēt. Katram no iepirkšanās veidiem ir savas priekšrocības un trūkumi.
Galvenie ieguvumi, iepērkoties internetā, ir vienkārša preču apmaiņa un ātra naudas atgriešana, laika taupīšana, videi draudzīga iepirkšanās. Uzņēmējiem kļūstot arvien efektīvākiem un labākiem, uzlabojas arī klientiem sniegtais serviss.
Vai arī pati iepērkaties internetā?
Jā, esmu viens no Barbora.lv lojālākajiem klientiem. Patiesībā par tādu kļuvu vēl pirms šeit sāku strādāt. Man bija mazi bērni, kuri daudz niķojās, tostarp veikalos uzvedās ne pārāk labi. Tā es atklāju Barbora.lv veikalu. Nu jau bērni ir paaugušies, taču arī tagad novērtēju iespēju ieekonomēt savu laiku. Iepirkties tiešsaistē man šķiet mazāk nogurdinoši nekā klātienē. Arī apģērbu pērku internetā – pat tad, ja gadās kļūdīties ar izmēru, atgriešanas iespējas daudzviet ir kļuvušas pavisam vienkāršas.