Visiem dzīvokļu īpašniekiem obligāti jāiesniedz sava kontaktinformācija BIS sistēmā. Bet kāpēc tas vajadzīgs? 0
Jau ziņots, ka grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā paredz, ka dzīvokļa īpašniekam jānorāda Būvniecības informācijas sistēmā (BIS) vai jāiesniedz pārvaldniekam sava kontaktinformācija, lai māju pārvaldnieki varētu operatīvi sazināties ar īpašniekiem.
Taču ne vienam vien radies jautājums, kāpēc tas īsti nepieciešams? Uzskatāmu skaidrojumu sagatavojies portāls Liepajniekiem.lv, aptaujājot ekspertus Liepājā, taču tie paši principi ir aktuāli visā Latvijā.
Arvīds Vitāls, Liepājas būvvaldes vadītājs: “Šī informācija īsti nav nepieciešama būvvaldei, mums līdz šim nav bijis problēmu sazināties ar dzīvokļu īpašniekiem, jo tad, ja nav norādīta e-adrese, visu informāciju sūtām pa pastu.
Grozījumi veikti māju apsaimniekotājiem, pārvaldnieku labā, lai nepieciešamības gadījumā viņi varētu operatīvi sazināties ar īpašniekiem. Piemēram, jāsasauc kopsapulce vai jāveic elektroniskā balsošana.
Acīmredzot ne visiem māju pārvaldniekiem ir pieeja citām valsts sistēmām. Būvvalde izmanto iedzīvotāju reģistru, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datus un citus reģistrus.
Valstij un pašvaldībai ir vieglāk tikt klāt datiem un nosūtīt nepieciešamo informāciju.
Iespējams, būs arī tādi gadījumi, kad dzīvokļu īpašnieki, ar kuriem līdz šim bija grūtības sazināties apsaimniekotājam, arī BIS neievadīs prasīto informāciju.
Būvvalde to nekontrolē, un mūsu darbu tas neiespaidos, jo tad, kad dzīvokļa īpašnieks nāk pie mums ar kādu būvniecības lietu, viņam tai brīdī ir jānorāda informācija.
Cits gadījums, ja jāierosina patvaļīgas būvniecības lieta, tad mums ir jāmeklē pasta adrese, kur nosūtīt lēmumu, un jārēķinās, ka paies ilgāks laiks.”
Mārtiņš Pastors, SIA “Labi nami” vadītājs: “Mēs apsaimniekojam vairāk nekā 100 mājas gan Liepājā, gan Dienvidkurzemes novadā – gana plašs iedzīvotāju loks, ar ko mums jāstrādā un kas nepieciešamības gadījumā jāapziņo.
Mēs darām tā: kad mūsu apsaimniekotajās mājās mainās īpašnieki, mēs iedodam aizpildīt viņiem anketu, kurā ietilpst sadaļa par kontaktinformāciju – telefonu, e-pastu, deklarēto dzīvesvietu.
Vislabāk mums strādā iedzīvotāju apziņošana ar īsziņām telefonā – jo tās iedzīvotāji saņem uzreiz un skaidri zināms, ka informāciju par plānoto mājā noteikti izlasa, bet vissliktāk strādā informācija papīra formātā pastkastītē.
Vecāka gadagājuma cilvēkiem tas vēl ir vajadzīgs, taču, skatoties uz nākotni un ņemot vērā informācijas sasniedzamību, tās apmaiņai ir un būs jānotiek e-vidē.
Tas, ka tiek no valsts puses organizēta dzīvokļu īpašnieku kontaktinformācijas ievākšana ar lūgumu reģistrēt saziņas iespējas, – tā ir apsveicama lieta.
Kontaktinformācija ir nepieciešama, lai māju pārvaldnieki un apsaimniekotāji savu māju dzīvokļu īpašniekiem varētu pēc iespējas ātrāk nodot informāciju – lai var aizsniegties līdz dzīvokļu īpašniekiem, ja viņu īpašumā notiek kas tāds, par ko jāzina. Piemēram, kaut kas ir noticis, kas ietekmē arī citus mājas iedzīvotājus, piemēram, applūdis dzīvoklis.
Otrkārt, lai var dabūt rokā arī uz mājas sapulcēm, ko, pēc mūsu pieredzes un vērojumiem, apmeklē maz cilvēku.
Nezinu, kāds iemesls tam, bet sapulcēs redzam vienas un tās pašas sejas, daudzi neatnāk.
Taču jāteic, ka noteikti vēl neesam pieraduši BIS lietot, arī māju pārvaldnieki un apsaimniekotāji to vēl tikai apgūst – tā tomēr ir gana specifiska sistēma.
Redzu, ka BIS sistēmā informāciju dzīvokļu īpašnieki atjauno ļoti gausi, lai gan publiskā vidē informācija bija jau rudens sākumā.
Mēs pie apsaimniekošanas rēķiniem rakstījām atgādinājumu par nepieciešamību reģistrēties. Cilvēku dabā ir pāršķirt informāciju, kas nav aktuāla vai neinteresē.
Piemērs ir arī atkritumu šķirošana – informācijas ir daudz un tā sniegta ilgi, bet liela daļa iedzīvotāju vēl atkritumus pareizi nešķiro.
Pieļauju, ka arī BIS apguve notiks ļoti pakāpeniski un pagaidām būs neliela daļa dzīvokļu īpašnieku, kas to lietos, lai iegūtu informāciju par kopsapulcēm, plānotajiem remontdarbiem un citām aktivitātēm.
Domāju, ka turpmāk pārvaldnieku pienākumos ietilps iedzīvotājiem un dzīvokļu saimniekiem atgādināt par šo sistēmu.
Kā iesniegt kontaktinformāciju BIS:
Autorizējies https://bis.gov.lv/lv ar vienotās pieteikšanās moduli “Latvija.lv”.
Zem izvēlnes ikonas “Mana darba vieta” atver sadaļu “Māju lietas”.
Izvēlies sadaļu “Īpašnieka lietas”.
Atver mājas lietu, spiežot uz ikonas “Pāriet uz mājas lietu”.
Izvēlies sadaļu “Īpašnieki” un atrodi sarakstā savu dzīvokļa īpašumu, un spied uz blakus esošās ikonas.
Lai ievadītu kontaktinformāciju, spied “Labot”.
Aizpildi kontaktinformāciju, norādot savu tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi un korespondences adresi. Kad informācija ievadīta, spied “Saglabāt”.
BIS atbalsta tālrunis 62004010 (taustiņš 2: dzīvokļu īpašniekiem un pārvaldniekiem).