“Visi šeit grēko”. Eksperti analizē animēto satiksmes negadījumu 0
Ar šo turpinām pirms dažām nedēļām aizsākto Oskara Irbīša animēto satiksmes negadījumu apspriešanu. Turpinām un turpināsim vēl, jo nav jau cita veida, kā mēģināt vismaz kādu avāriju novērst.
Visus ceļus par daudzjoslu maģistrālēm pārbūvēt nespēsim – tik daudz naudas Latvijā nav. Katrā krustojumā pa policistam arī nekad nebūs. Autoskolās vairākgadu analītiskas programas ieviest arī nespēsim. Tādēļ – šodien un visu mūžu – kolēģu neveiksmes ir jāpēta, par tām jādomā, jārunā un savas turpmākās rīcības algoritmus šādi jāveido.
Oskars Irbītis, valsts tiesu eksperts: – Pirms kāda laika nācās strādāt ar vienu ceļu satiksmes negadījumu, kas speciālistu (un ne tikai) vidū raisīja diskusijas par to, kurš tad īsti ir vainīgs notikušajā ceļu satiksmes negadījumā. Kurš ir vainīgs un kura rīcība ir saistāma ar CSNg rezultātā gūtajiem zaudējumiem? Strīdējās gan tie, kam bija jālemj par sodu likšanu, gan tie, kuriem bija jāatlīdzina zaudējumi. CSNg tika nofilmēts no novērošanas kameras, tāpēc arī viss ir sīki zināms. Sarkanais BMW kādā no Rīgas guļamrajoniem brauca ar pārsniegtu atļauto kustības ātrumu un intensīvi manevrēja auto plūsmā. Zilā Ford vadītājs redzot to visu, nolēma pēc iespējas ātrāk atbrīvot brauktuvi (iespējams, redzot, ka BMW pārvietojas daļēji pa pretējo kustības joslu), un veica kreisā pagrieziena manevru. Automobiļa VW vadītājs nolēma izbraukt uz galvenā ceļa Ford aizsegā. Rezultātā notika automobiļa BMW un VW sadursme. Ja ir vēlēšanās, tad CSN pārkāpumus var saskatīt visu iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju rīcībā.
Ziedonis Lazda, CSDD Ceļu drošības audita daļas priekšnieks – Tiešām – visi šeit grēko. Zaļā auto vadītājs ir pārāk neuzmanīgs – pirms manevra vajadzēja vēlreiz pārliecināties, vai no kreisās puses (pa to laiku kamēr zilais auto nogriežas) nav parādījies kāds auto (jo nedaudz redzamību ierobežo sabiedriskā transporta pieturvietā stāvošie mikriņi).
Sarkanais auto varēja piebremzēt, lai pārliecinātos par drošību. Izskatās, ka šis redz, ka priekšā veic kreiso pagriezienu un tādēļ pieņem lēmumu ātrumu nesamazinot iebraukt nedaudz pretim brauktuves joslā; Zilais auto varēja neveikt tik asu manevru, bet pagaidīt, kamēr sarkanais auto aizbrauc taisni, pabrauc viņam garām, un tikai tad veikt kreiso pagriezienu. Ivars Caune, vairākkārtējs valsts čempions rallijā – No pirmā skata – “pilnīgs sviests”… Visi kā akli… Bet tāda jau tā “modernā satiksme” ir. Un – ja gribi izdzīvot – citu aklumu jāspēj kompensēt ar savu modrību un plašu skatu. Tā mēs savulaik mācījām “Kurzemes rallija skolā” un “Auto akadēmijā”. Diemžēl laikam tikai dažiem esam iemācījuši. “Skaties divreiz!!!” Šie CSDD plakāti vēl tagad šur tur redzami. Moču sezonas pavasarim tie bija veltīti. Bet arī šim vasaras gadījumam (bez močiem) sauklis pilnīgi atbilstošs. Nu nevar, nedrīkst vienreiz paskatīties pa kreisi un tad visu uzmanību pārslēgt tikai uz skaidri redzamo traucēkli no labās puses. Paskaties pa kreisi vēlreiz!!! Un nebūs jāmeklē formāli vainīgo. Bet, šādi peldot, “zaļais” varēja būt arī beigts. Ja sarkanais trāpītu viņa durvīs…
Atis Jansons: – Bez BMW nelikumīgajām “aktivitātēm” šī negadījuma, protams, nebūtu. Bet – šādu lidotāju Latvijā ir daudz (un kļūst aizvien vairāk). Tādēļ diemžēl par pārlieku optimismu kļūst paļaušanās uz CSN sesto punktu – “Katram ceļu satiksmes dalībniekam ir tiesības uzskatīt, ka arī citas personas ceļu satiksmes norisē izpildīs noteiktās prasības.” Tieši tā darīja “zaļais”. Uzskatīja, ka attālums līdz stāvošajiem mikriņiem ir pietiekami liels, lai pat kāds no to aizsega izbraukušais nebūtu viņa trajektorijā vēl sekundes 10. Vismaz. Ja šis brauktu kā likums nosaka kādus 12- 15 m/sek… Bet pie mums pat pilsētā mēdz braukt divreiz ātrāk. Un vājš mierinājums ir – viņš vainīgs!!! Vēl vairāk – formāli iespējams vainot arī “zaļo”, jo abu sadursme notika šim izbraucot uz galvenā ceļa, uz kura nepārtrauktas ass līnijas šeit nav. Tādēļ mana rekomendācija sev un jums – labāk jau uzvedīsimies kā angļi, kuri savu noteikumu līdzīgu punktu papildinājuši ar piebildi par to, ka tiesības un formālas priekšrocības nebūt nav obligāti izmantojamas, ka drošs braucējs ir tas, kurš vienmēr atceras – cilvēki mēdz grēkot un kļūdīties…