Invaliditātes statuss. Kur atrodami vajadzīgie dati? 0
Jauni Ministru kabineta noteikumi, kas stājās spēkā 24. augustā, Latvijā nosaka visaptverošu invaliditātes informatīvās sistēmas izveidi, tajā iekļaujamos datus, to apjomu, datu apstrādes noteikumus un kārtību, kā arī institūciju sadarbību šo datu izmantošanā.
Šādas informācijas sistēmas mērķis ir nodrošināt personu ar prognozējamu invaliditāti un personu ar invaliditāti uzskaiti, kas nepieciešama sociālās drošības sistēmas maksājumu un citu valsts noteikto atvieglojumu piešķiršanai, palīdzības sniegšanai, kā arī invaliditātes riska un seku mazināšanai.
Informācijas sistēma turklāt ļaus plānot, izstrādāt un novērtēt valsts politiku šajā jomā un nodrošināt citu Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) funkciju izpildi.
Sistēmā iekļaus datus par personām (arī to likumiskajiem pārstāvjiem vai pilnvarotajām personām), kuras VDEĀVK iesniegušas iesniegumus ekspertīzes veikšanai; personām, kurām veikta ekspertīze; ekspertīzes gaitā pieņemtajiem lēmumiem, sagatavotajiem dokumentiem, ekspertīzes procesu. Ja invaliditātes ekspertīze tiks veikta nepilngadīgai personai vai personai ar ierobežotu rīcībspēju, papildus tiks pievienoti arī likumiskā pārstāvja dati.
Personai noteiktais invaliditātes statuss dod tiesības saņemt dažādus valsts un pašvaldību noteiktos atvieglojumus un pabalstus. Noteikumos paredzēts, kādu informāciju katra iestāde varēs saņemt savu funkciju veikšanai. Noteikts arī tas, kādus datus informācijas sistēmā uzkrās, piemēram, tiks saglabāta informācija par invaliditātes apliecībām (numurs, derīguma termiņš, izdošanas datums, apliecības statuss, struktūrvienība, kas izsniegusi apliecību).
UZZIŅA
• Saskaņā ar Labklājības ministrijas informāciju pagājušā gada nogalē valstī bija 191 815 personu ar invaliditāti.
• Ik gadu personu ar invaliditāti skaits pieaug vidēji par 18 tūkstošiem.