Visdārgākais “Tax Free” pirkums Latvijā – 85 372 eiro par pieciem apģērba gabaliem 0
20 gadu laikā Latvijā iepirkušies tūristi no 179 pasaules valstīm un kopumā mūsu veikalos veicot vairāk nekā 520 tūkstošus pirkumu, liecina “Tax Free Shopping” konceptu radījušā uzņēmuma “Global Blue” apkopotie dati, tā portālam “La.lv” pavēstīja “Global Blue Latvija” vadītāja Vineta Kalmane.
“Tax Free Shopping” (TFS) jeb pievienotās vērtības nodokļa atgūšana pēc preces izvešanas no valsts Latvijā iespējama jau divas desmitgades. Kopš Latvijas uzņemšanas Eiropas Savienībā 2004.gadā Tax Free sistēmu Latvijā uztur TFS izveidotājs un globālais līderis “Global Blue”, un naudu par pirkumiem nepilnas PVN likmes apmērā var atgūt blokā neietilpstošo valstu pilsoņi. Svinot TFS sistēmas 20 gadu jubileju Latvijā, “Global Blue” apkopojis interesantākos “Tax Free” iepirkšanās faktus.
Savukārt visdārgākā viena nopirktā prece bija 67 423 eiro vērts pulkstenis.
“Divdesmit gados Latvija kļuvusi par populāru iepirkšanās vietu iebraucējiem no austrumiem, un iepirkšanās iespēju izmanto arī desmitiem citu valstu pārstāvji. “Tax Free” pirkumi galvenokārt tiek veikti Rīgā un Jūrmalā, un Lavijas galvaspilsētā lielākoties iepērkas turīgi cilvēki, uzņēmēji, kuri ieradušies biznesa darīšanās vai atpūsties.
Tas Latviju padara atšķirīgu no Lietuvas un Igaunijas, kur baltkrievi un krievi ļoti iecienījuši pierobežas iepirkšanās modeli un automašīnās ierodas iepirkt ikdienā nepieciešamās preces. Latvijā “Tax Free” pircēji galvenokārt ierodas caur Rīgas lidostu un to pārstāvniecību lielā mērā nosaka aviokompāniju izvēlētie galamērķi,” skaidro “Global Blue Latvija” vadītāja Kalmane.
7% no visiem pirkumiem ir elektropreces un viedierīces, un 6% pulksteņi un juvelieristrādājumi. Pārstāvēto valstu saraksts ir ļoti plašs, un aizvien pieaug Āzijas valstu tūristu pienesums.
Savukārt 2004.gadā, kad mūsu veikalos vēl bija ļoti šaurs zīmolu apģērbu un elektrotehnikas piedāvājums, tūristi biežāk pirka tautas daiļamata meistaru darinājumus – lina izstrādājumus, dzintara rotas un tamlīdzīgus suvenīrus. Tolaik Latviju vairāk apmeklēja tuvāku valstu iedzīvotāji, un vieni no aktīvākajiem pircējiem bija norvēģi. Tomēr jau tolaik dominēja apģērbi, kas veidoja 48% no visiem pirkumiem.
Tirgotājiem īpaši pateicīga grupa ir tūristi no Tālajiem Austrumiem. Piemēram, ķīnieši 58% no visa ceļojuma budžeta tērē pirkumiem veikalos. Pirmo čarterlidojumu ierašanās no Korejas 2019.gadā un aizvien jaunu reisu atvēršana no citām Āzijas valstīm drīzā nākotnē būtu labas ziņas mazumtirgotājiem, jo šo zemju tūristiem iepirkšanās, jo īpaši pazīstamu zīmolu preču iegāde, ir ceļojuma nozīmīga sastāvdaļa.