Visa ātrā palīdzība – valsts rokās 0
Valdība apstiprināja Veselības ministrijas (VM) rīkojuma projektu par Rīgai un reģionam nepieciešamo ātrās medicīniskās palīdzības transporta iegādi līzingā.
Finanšu ministrijas amatpersonas norādīja, ka šis ir politisks lēmums un ka iebildumus pret to necels – pēdējie VM iesniegtie aprēķini dodot cerības, ka ministrijas finanšu prognoze piepildīsies un nevajadzēs prasīt valdībai papildu naudu. Ministru prezidenta pienākumu izpildītājs satiksmes ministrs Anrijs Matīss norādīja, ka no šīm pārmaiņām nedrīkst ciest pacienti un ka līzingam nedrīkst tērēt tos līdzekļus, kas paredzēti ārstniecībai. Šogad līzingā plānots iegādāties 30 automašīnas, no kurām pirmās tikšot piegādātas jau maijā un jūnijā.
Tomēr, ieviešot jaunu auto iegādes sistēmu, kā arī nodrošinot auto vadītājus pašu spēkiem, pastāv vairāki riski, uz kuriem norādījusi arī pati Veselības ministrija. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) līgums ar Adigjozala Mamedova uzņēmumu “Rīgas sanitārā transporta autobāze” beidzas šī gada 28. aprīlī, un pārejas periodā, kamēr tiks iegādātas nepieciešamās automašīnas, pastāv riski. Kopumā uz visu Latviju paliks tikai 20 no 60 nepieciešamajām rezerves ātrās medicīniskās palīdzības mašīnām, un pastāv iespēja, ka tās nespēs laikus aizvietot automašīnas, kas tehnisku problēmu dēļ izies no ierindas. NMPD autotransporta parks, salīdzinot ar kopējo brigāžu skaitu, ir nepietiekams, jo vismaz 40 automašīnas ir vecākas par septiņiem gadiem, kas medicīniskajam transportam skaitās liels vecums. Ministrija atzīst, ka pilnvērtīga operatīvā medicīniskā transporta nodrošināšana Rīgas reģionālajā centrā ir iespējama ne agrāk kā 2015. gada oktobrī. Lai mazinātu riskus, uzsākta slimnīcām nodotā ātrās palīdzības mašīnu apzināšana, un nolemts uz līnijas palaist par ERAF līdzekļiem iegādātās mazgabarīta operatīvās medicīniskās palīdzības mašīnas, kas pie pacientiem vedīs nevis brigādi, bet vienu mediķi.
Latvijas Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš ziņu aģentūrai LETA sacījis, ka esot tikpat kā neiespējams variants, ka nepieciešamās automašīnas varētu piegādāt jau maijā, ja vien šāds daudzums saražoto auto “jau negaida aiz stūra”. Rūtiņš skaidrojis, ka šādu automašīnu ražošanai nepieciešami vismaz trīs mēneši, turklāt ražotāji parasti savu darbu plāno laikus, un 30 auto ražošana būtu visai liela daļa no gada plāna. Eksperts norāda, ka automašīnas ir jāaprīko, un parasti to dara Eiropas rūpnīcās, kur 30 auto aprīkošana varētu prasīt vēl pāris mēnešus.
NMPD nav izveidota arī automašīnu remontu zona, un patlaban tiek meklētas iespējas, kā nodrošināt automašīnu remontu un tehnisko apkopi, kamēr tiks izveidots pašiem savs serviss. Bijušais Vidzemes reģionālā centra vadītājs Juris Memļuks gan norādīja, ka savā laikā šāda servisa nebija ne Latgales, ne Kurzemes reģionos, bet tik un tā tika galā ar automašīnu remontēšanu, tāpēc procesus nevajagot par daudz sarežģīt.
Uzziņa
Līdz 2022. gada aprīļa beigām finanšu līzingā tiks iegādātas 99 automašīnas.
Auto iegādei, servisam, šoferu algām 2015. gadā būs nepieciešami 4 818 084 eiro, no 2016. līdz 2021. gadam – 7 536 430 eiro katru gadu, 2022. gadā – 2 512 143 eiro.
Plānotais ietaupījums, salīdzinot ar ārpakalpojumu, septiņu gadu laikā varētu būt aptuveni 7,4 miljoni eiro.