Jaunu ideju dizains. Izdevies! Anda Rožukalne vērtē LR3 “Klasika” raidījumu “Kāpēc dizains?” 0
Kā ar dzirdi izprast gaismas iedarbību, kā, uzmanīgi klausoties, sadzirdēt ikdienas ceļa rādītāju ērtības? To visu var, ja gudri sarunājas par dizainu. “LR3” “Klasikas” jaunais raidījums “Kāpēc dizains?” ir ķēries pie temata, kas līdz šim nav bijis sabiedriskā radio uzmanības lokā. Skan interesanti, gribas to klausīties!
Tas papildina klasiskās mūzikas kanāla struktūru, izmaina arī kanāla dizainu. Šis raidījums nenodala vienus profesionāļus no citiem, tas paredzēts katram, kas vēlas saprast vidi un laiku, kurā dzīvojam. Jā, tas neatlaidīgi un prasmīgi izskaidro tik bieži dzirdamo vārdu – dizains!
Autordizains
Radio stāstīt par sajūtamo, taustāmo, redzamo – tas ir varens izaicinājums! To uzņēmušās raidījuma divas jaunās vadītājas – dizaina kritiķe un Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) lektore Jeļena Solovjova un Ilze Dobele, LMA vieslektore, kura daudziem sen pazīstama kā LNT žurnāliste un raidījumu vadītāja.
Prieks dzirdēt Ilzi Dobeli citā ampluā un vēl pirms atvadām no LNT ziņu dienesta ieraudzīt, kāda varētu būt vismaz daļa no “dzīves pēc LNT”!
Katrā “Kāpēc dizains?” raidījumā ir vismaz divi viesi. Tas veltīts vienai tēmai, kas tiek pamatīgi preparēta.
Abu galvenais mērķis ir skaidrot, izglītot, parādīt dizaina dažādību, un tas ir izdevies, jo ieguldīts liels, klausītājiem nedzirdams un neredzams darbs. Tēmas ir pamatīgi pārdomātas, pieteikumi skaidri, scenārijs ved pie labākas izpratnes, nepiemirstot aizraujošus pavērsienus un domu uzplaiksnījumus.
Vienlaikus katrai no autorēm ir savs stils, ko var iepazīt pamazām, klausoties raidījumu pēc raidījuma.
Katrs “Kāpēc dizains?” raidījums klausītājus ieved pa vienmēr līdzās esošām, bet iepriekš neatvērtām durvīm. Tā saturs ik sekundē ir pilnīgi pretējs tam, ko pazīstam ar nogurdinoši notrulinošu, tukšu, cilvēku degradējošu mediju saturu.
Tas piedāvā kritērijus, lai ieinteresēts klausītājs varētu izprast dizaina izpausmes – apkārtējā vidē, digitālajās lietotnēs vai virtuālajā realitātē. Tas parāda bīstamu, nemākulīgu, kaitīgu un attīstošu dizainu. Iemāca par to iedomāties un turpināt domāt kā par svarīgu jautājumu.
Jaunas tēmas un cilvēki
Līdz šim katrs raidījums ir bijis arvien interesantāks. Sākts kā ceļojums reālā vidē, meklējot, kā norādes un to izvietojums palīdz orientēties Rīgas centrālajā dzelzceļa stacijā.
Tā laikā mēs katrs varam kopā ar autorēm izstaigāt šo staciju un iedomāties daudzas citas, mazāk pazīstamas publiskas vietas, kur dizains mums palīdzējis vai traucējis nokļūt, pārvietoties, saprast.
Raidījums par modi un tās ietekmi uz klimatu liek mums pārdomāt savu izskatu, sava skapja saturu un iepirkšanās paradumus. Medicīnas iekārtu un ierīču dizainam veltītais raidījums bija iemesls, lai pārdomātu, kā ir iecerētas mūsu veselību ietekmējošas darbības, tās mūs uztrauc vai maigi palīdz veseļoties?
Latviski pelēkā pārdomāšana no dizaina un no mūsu uztveres viedokļa bija tikpat svaiga kā vērtējums par gaismas nozīmi vistumšākajā laikā –
Vēl viena raidījuma vērtība ir jaunas iepazīšanās. “Kāpēc dizains?” veidotājas no profesionālās vides izved cilvēkus, kas jau daudz izdomājuši un izdarījuši dizaina jomā. Viņi nav pazīstami radio klausītājiem, tāpat kā sarunas par dizainu ir kas jauns.
Šie speciālisti, dizaineri piedāvā jaunus domāšanas modeļus, jaunus ceļu, kā iedomāties un iekārtot pakalpojumus, priekšmetus, telpu, dzīvi. Tieši speciālisti māca, kā kritiski un paškritiski skatīties uz modi, pelēki latvisko vai gaišās gaismās zaigojošo vidi.
Projekta dizains
Raidījums “Kāpēc dizains?” tapis, pateicoties Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstam, un tam piemīt viss labais un ne tik labais, kas raksturīgs šādiem projektiem.
Aizrautīgums izpaužas prasmē izdomāt nezināmas tēmas un atrast cilvēkus, ar kuriem sarunāties. Katra laidiena saturs ir pārdomāts, pilns nozīmīgiem faktiem. Tos gribas pārdomāt. Aizrautīgums reizēm palīdz nepamanīt radio un intervēšanas prasmei nozīmīgas detaļas, kas pamazām uzlabojamas.
Mazliet žēl, ka daļā raidījumu pavisam maz jūtams kritiskais skats uz dizainu, kas tika piedāvāts projekta sākumā.
Vienlaikus šā formāta rašanās vēsture rada bažas, vai tas nepievienosies līdzīgiem, īsiem projektiem, kuru vērtība pazūd “projektveidīga” satura fragmentārismā.
Jo ilgāk raidījums dzīvos, jo pašsaprotamāka kļūs zināšanās balstīta domāšana par dizainu. Jo spēcīgāka būs raidījuma balss, jo drosmīgāk tas varēs atļauties runāt par nejēdzīgo un jēdzīgo dizainu, vai tas ir saskatāms jaunākajā kādas lielas balvas saņemšanas ceremonijā vai valsts iestādes pakalpojumā.
Raidījumam pašam ir mūsdienīgs dizains. “LR3” tīmekļa vietnē apskatāmas katra raidījuma veidotāju un viesu fotogrāfijas – tās ir draudzīgi nerātnas un raksturo pašu raidījumu, kurā priecīgums netraucē domu pamatīgumam.
“Kāpēc dizains?” iespējams klausīties arī kā podkāstu lietotnēs “Apple Podcasts” un “Google Podcasts”. Ja raidījums nav dzirdēts iepriekš, klausītājs var mierīgi veidot savu klausīšanās “dizainu”, sarīkojot sev ieniršanu visu raidījumu saturā vai baudot pa vienam, kad laiks un iedvesma.
Uzliec austiņas, ieslēdz savu viedierīci un ieklausies! Viens no raidījumiem stāstīs par skaņas, mūzikas un atskaņošanas iekārtu dizainu. Tad dizains kļūs tik klausāms, ka prātā ienāk doma – par šo visu mums jau sen bija profesionāli jāsarunājas!