Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Shutterstock

Vilcienus sola 2020. gadā 2

“Mums svarīga ir ne tikai vilcienu cena, kas ir tikai viens no komponentiem, bet arī kādas būs vilciena dzīves cikla izmaksas, lai nebūtu tā, ka pats vilciens būs lēts, bet ekspluatācijā dārgs vai otrādi. Jābūt svērtai metodei, pēc kuras izvērtēsim, cik bieži vilciens būs jāremontē, cik maksās detaļas, cik patērēs elektrību, kādas būs sākotnējās investīcijas,” informējot par jaunumiem jauno elektrovilcienu iepirkumā, šonedēļ sacīja “Pasažieru vilciena” (“PV”) valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Jau 6. augustā “PV” atvērs visu četru pretendentu – Spānijas uzņēmuma “Patentes Talgo S.L” (“Talgo”), Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmuma “Stadler Polska Sp. z o.o.” (“Stadler”), Spānijas kompānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” (CAF) un Čehijas uzņēmuma “Škoda vagonka a.s.” – piedāvājumus. Kopumā “PV” iepirks 32 vilcienus, no kuriem pirmie sāks kursēt 2020. gada beigās, bet pēdējais uz sliedēm nokļūs 2023. gadā.

Līdz šim “PV” jau veicis visu četru uzņēmumu tehnisko piedāvājumu vērtēšanu, taču nevis publiskā iepirkuma ceļā, bet sarunu procedūrā, kas ļāvis vairākkārt gan skaidrot, gan precizēt “PV” tehniskās prasības, gan arī pretendentiem izskaidrot viņu vēlmes, no kurām daļa izsvērta un pieņemta, bet daudzas arī noraidītas. Kā skaidroja “PV” valdes priekšsēdētājs, šāda sarunu procedūra ļāvusi pretendentus neizslēgt pie pirmajām neatbilstībām, dodot iespēju tiem laboties un, iespējams, beigās tieši no šīm kompānijām saņemot vislabāko piedāvājumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sagaidu pasažieru pieaugumu par septiņiem miljoniem

R. J. Grigulis informēja, ka līdz ar jauno vilcienu iegādi “PV” plāno ieviest intervālu grafiku, kas nozīmē, ka noslogotākajā laikā – darba dienu rītos un vakaros – vilcieni kursēs ik pēc 15 – 20 minūtēm, kā arī intervāli būs sadalīti pēc galamērķa. Piemēram, uz Jelgavu, Ogri un Carnikavu vilcieni kursēs ik pēc 15 – 20 minūtēm, bet uz Tukumu un Aizkraukli ik pēc stundas. Kopumā paredzēts, ka jaunie vilcieni kursēs Aizkraukles, Skultes, Tukuma un Jelgavas virzienā.

“PV” prognozē, ka jaunais iepirkums ļaus audzēt pasažieru skaitu no esošajiem 17 miljoniem līdz 25 miljoniem gadā. Pēdējo divu gadu laikā “PV” pasažieru skaits audzis par 632 000. Tomēr šādu pieaugumu R. J. Grigulis paredz ar pāris nosacījumiem, piemēram, ja būs nodrošināta atbilstoša dzelzceļa infrastruktūra, tostarp platformu pielāgošana un ātruma palielināšana, kā arī attīstīta “Park&Ride” sistēma un paplašināta vienoto biļešu iegāde.

Protams, jaunie vilcieni neiztiks bez tādām komfortu nodrošinošām lietām kā kondicionēšanas un klimata kontroles sistēma, iespējas uzlādēt viedierīces, labierīcības, ērtības cilvēkiem ar īpašām vajadzībām u. c. nu jau pašsaprotamas lietas, kuru akūti trūkst veco vilcienu sastāvos. Tomēr, cik gari un ietilpīgi jaunie vilcieni būs, “PV” vadītājs vēl neatklāja.

Sapņo arī par dīzeļvilcienu iepirkumu

Kopējās projekta izmaksas bijušas zināmas jau iepriekš – līdz 200 miljoniem, taču tajās ietilpst ne tikai vilcienu cena, bet arī izmaksas aprīkojumam, depo, rezerves daļām utt. Cik izmaksās viens vilciens, “PV” vadītājs nemācēja atbildēt, taču viņa vadītā uzņēmuma speciālisti vilcienu izmaksas rēķinās uz vienu vilciena metru, nevis, piemēram, uz sēdvietu skaitu. Kopumā viena vilciena ekspluatācijas laiks paredzēts 35 gadus. Kas projektu finansēs, skaidrības īsti vēl neesot, jo neesot zināmas beidzamās izmaksas, taču sarunas par aizdevumu notikušas gan ar vietējām bankām, gan Valsts kasi, gan Eiropas bankām, tostarp Eiropas Investīciju banku tā dēvētā “Junkera plāna” ietvaros.

Reklāma
Reklāma

Tostarp pretendentiem savos projektos prasīts aprēķināt izmaksas, kas radīsies mirklī, kad elektrificēs arī dzelzceļa tīklu uz Rēzekni un Daugavpili. “PV” vadītājs sapņojot arī par dīzeļvilcienu sastāvu atjaunošanu, taču vispirms jāpabeidz elektrovilcienu iepirkums. “Uz Siguldu, Daugavpili, Rēzekni elektrovilcienu tik drīz nebūs, tāpēc būtu jāatjauno arī dīzeļvilcienu parks, jo mēs vienā mirklī izskatīsimies ļoti vāji, ņemot vērā kaut vai Lietuvas dzelzceļa plānus par septiņiem miljardiem investēt jaunu vilcienu iegādē un infrastruktūras uzlabošanā,” sacīja “PV” valdes priekšsēdētājs.

Vecos vilcienus ar laiku cer pārdot

Kas notiks ar vecajiem vilcieniem? Vismaz kādu laiku tie noteikti turpinās kursēt, lai nodrošinātu vēlamo intervālu grafiku, taču, saprotot, ka agri vai vēlu vecie vilcieni izzudīs, “PV” vairs neveic to kapitālo remontu. “Centīsimies šos vilcienus pārdot, visticamāk, bijušajām padomju republikām. Jā, galvaspilsētās ir jaunie vilcieni, bet neviens nerunā par to, kādi vilcieni tur brauc perifērijā. Jautājums ir tikai, par cik pārdosim un ar kādiem nosacījumiem,” norādīja R. J. Grigulis. Šobrīd vecos vilcienus ikdienišķā apskatē nodod ik pēc četrām dienām, taču jaunie būs jāapskata tikai vienreiz mēnesī, kas mazināšot izdevumus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.