Vilcienu iepirkums: trešais mēģinājums 0
Vakar AS “Pasažieru vilciens” (“PV”) prezentēja uzņēmuma atjaunoto darbības stratēģiju 2015. – 2020. gadam. Tā ne tikai vērsta uz modernizāciju, pakalpojumu kvalitātes pilnveidi, bet arī pasažieru skaita palielināšanu, kas rūk gadu no gada. “PV” valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns augustā sola jaunu elektrovilcienu iepirkumu: “Optimistiskākā scenārija gadījumā pirmie vilcieni parādīsies jau 2016. gada beigās.”
“AS “Pasažieru vilciens” ir ambiciozi plāni, kas ietver jaunus izaicinājumus, kuri ir saistīti ar ritošā sastāva atjaunošanu un jaunu sastāvu iegādi,” vērtē Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands.
Lielākais nezināmais – iepirkuma procedūra
“Kritērijos nebūs nekas tāds, kas atbaidītu kādu no potenciālajiem pretendentiem,” solīja “PV” valdes priekšsēdētājs. Viņš apgalvoja, ka tikšot nodrošināta arī godīga konkurence ar vismaz trim vai vairāk pretendentiem. “Vērtējums būs ne tikai atkarīgs no cenas, bet arī saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma izmaksas visa vilciena dzīves cikla laikā,” pieteica Andris Lubāns. Viņš atklāja, ka plānots iepirkt jaunus, nevis nomātus elektrovilcienus 30 – 33 vienību apmērā un ka stratēģija iecerēta tā, lai ar šiem vilcieniem vēl varētu pārvietoties 30 – 40 gadus. “Taču lielākais nezināmais ir pati iepirkuma procedūra, jo “PV” gadījumā iepirkumi vienmēr ir bijuši apstrīdēti, tāpēc es rēķinos, ka tā tas notiks arī šajā gadījumā. Tas nozīmē, ka diez vai izdosies tikt pie noslēgta līguma jau šajā gadā,” stāstīja Andris Lubāns.
“LA” jau vēstījusi, ka pirmais iepirkums beidzās neveiksmīgi, kad 2012. gadā ar Spānijas kapitālsabiedrību “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) tika parakstīts līgums, kas tā arī nestājās spēkā. Pagājušā gada 23. jūlijā “PV” pārtrauca jauno elektrovilcienu iepirkumu nomā, kurā uzvarēja Šveices kompānija “Stadler”, bet kuru neturpināja, jo tas neatbilda kompānijas finansiālajām iespējām. Vienošanās paredzēja nomāt 25 elektrovilcienu sastāvus ar iespēju to skaitu palielināt līdz 45. Šiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015. gada augustam. Kopējā līgumcena bija 273 904 miljoni eiro. Kas mainījies? Vai “Pasažieru vilcienam” vairāk naudas?
Tagad, kā atzina Lubāns, “tuvu nullei” samazināti juridiskie riski saistībā ar CAF. Ilgtermiņa līgums ar valsti noslēgts līdz 2031. gadam, un tajā ir noteikta abu pušu, arī valsts, atbildība. Treškārt, esot uzlabojusies uzņēmuma finanšu plūsma, un tā darbība ir stabilizējusies, kas arī ļaujot sākt pārrunas gan ar Latvijā esošām bankām, gan ar institucionālām bankām.
Komfortabli, energoefektīvi un ietilpīgi vilcieni
Jaunajiem vilcieniem jābūt komfortabliem, energoefektīviem un ietilpīgiem, jo no rītiem Rīgā tiekot ievesti 25 000 pasažieru, kas esot ekvivalents 500 autobusiem.
Interesējos, vai līdz ar jaunajiem elektrovilcieniem, tiks elektrificētas dzelzceļa līnijas līdz Latvijas attālākajiem nostūriem – Daugavpili, Ventspili vai Liepāju. VAS “Latvijas dzelzceļš”’ preses sekretārs Māris Ozols uzsvēra, ka “pagaidām nav zināms, kādā apjomā un termiņos tiks veikta “Latvijas dzelzceļa” līniju elektrifikācija, patlaban notiek darbs pie elektrifikācijas skiču projekta”. Tātad vēl nav skaidrs, cik tālu varēs aizbraukt ar jaunajiem elektrovilcieniem un vai uz Daugavpili nevajadzēs braukt ar vecajiem dīzeļvilcieniem.
“PV” valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns atzina, ka pašreiz tiek ļoti aktīvi strādāts arī pie dīzeļvilcienu modernizācijas. Taču, tā kā šo vilcienu piegādes termiņi esot nokavēti, saglabājas riski Eiropas Savienības (ES) finansējuma saņemšanai.
Viņš pauda, ka būtiska sadarbība ir arī ar VAS “Latvijas dzelzceļš”’ ne tikai sliežu infrastruktūras sakarā, bet arī saistībā ar staciju modernizāciju. Līdz šim modernizētas dzelzceļa stacijas Liepājā un Cēsīs, uzsākta modernizācija arī Jelgavā. Vērienīgo projektu ietvaros tiks modernizētas arī 13 stacijas Jūrmalas virzienā un trīs stacijas Jelgavas virzienā. ”Pasažieri iegūs ne tikai paaugstinātos peronus, bet arī uzbrauktuves un nobrauktuves, kas domātas personām ar īpašām vajadzībām,” stāstīja A. Lubāns.
Ambiciozi plāni: biļešu atlaides un maksājums ar kartēm
Līdztekus vilcienu un infrastruktūras modernizācijai uzņēmuma darbības stratēģijā plānots palielināt braucienu skaitu, jo tas no 2010. līdz 2014. gadam samazinājies par 14,6%. Paredzēts izveidot biļešu atlaižu politiku, turpināt padarīt bezvadu internetu pieejamu visos vilcienu salonos, modernizēt dīzeļu vilcienu ritošos sastāvus un pat ieviest mobilos kases aparātus vilcienos, lai pasažieri varētu norēķināties ar maksājumu kartēm.
“Šobrīd biļešu tarifu sistēma ir ārkārtīgi komplicēta,” pauda A. Lubāns. Viņš atzina, ka ir vairāk nekā 980 atšķirīgu tarifu, kas sarežģī pašreizējo situāciju. “Vēlamies sasniegt to, lai pasažieris pats varētu nopirkt biļeti ātri un ērti,” viņš stāstīja. Taču, lai to izdarītu, “PV” jāpārveido attiecīgā biļešu sistēma, kā arī nepieciešams iegādāties attiecīgās tehnoloģijas un pārvietojamos mobilos kases aparātus. “Ceru, ka mobilie kases aparāti rudenī parādīsies visos vilcienos,” pārliecināts ir Andris Lubāns. Mobilie kases aparāti, kas tiks ieviesti vilcienos, ļaus pasažieriem maksāt ar banku maksājumu kartēm par biļeti. Tas būšot viens no komforta paaugstinājumiem. Taču viņš nerunāja par biļešu iegādi ar mobilajām lietotnēm viedtālruņos, tādējādi atpaliekot no autobusu biļešu iegādes iespējām.