Vai sapnis īstenosies? 12 minūtēs no Rīgas centra līdz lidostai 7
Projektēšanas un autoruzraudzības līgumu par stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā “Rīga” vakardien parakstīja SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” (“EDZL”) un triju valstu – Itālijas, Latvijas un Slovākijas – uzņēmumu apvienība “PROSIV”, kura ir starptautiskā konkursa uzvarētāja. Organizācijai 17 mēnešu laikā būs jāizstrādā būvprojekts, kā arī jāveic autoruzraudzība būvdarbu laikā, kas sāksies nākamā gada nogalē.
12 minūtēs no Rīgas centra līdz lidostai
“Šis nav vienkāršs stacijas projekts,” uzsvēra “EDZL” valdes loceklis Andris Linužs. Jaunā dzelzceļa stacija lidostā “Rīga” tiks izvietota uz estakādes, kas stiepsies visā lidostas teritorijā divu kilometru garumā vienā līmenī ar perspektīvā termināļa reģistrācijas zāli, viņš paskaidroja. Šāda infrastruktūra nodrošinās mobilitāti tiem pasažieriem, kas ir ar ierobežotām iespējām, piemēram, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Linuža kungam jautāju tieši – kāds labums no šī projekta būs mums – iedzīvotājiem galvaspilsētā un arī provincē. “Ieguldīto finanšu jautājumi vienmēr izraisa interesi un diskusijas sabiedrības locekļu vidū. “Rail Baltica” ir ļoti dārgs projekts, bet konkrēti šī līguma summa ir 4,5 miljoni eiro. Vēlos uzsvērt, ka dzelzceļa infrastruktūra ir ļoti dārga, tajā ir jāinvestē lieli līdzekļi, jo tas nav īstermiņa, bet gan ilgtermiņa projekts. Un ilgtermiņā tas atmaksājas. Pirmkārt, ieguvums būs no tarifa, kas tiks gūts no pasažieru plūsmas un kravu pārvadājumiem pa šo ātrgaitas dzelzceļa līniju. Šī nauda nonāks Latvijas budžetā, jo visa infrastruktūra, kas tiks būvēta, piederēs mūsu valstij. Papildu ieņēmumus varēs novirzīt sociālo mērķu īstenošanai. Otrkārt, ieguvēji būs pasažieri, kas izvēlēsies pārvietoties ar vilcienu ceļa posmā no Rīgas centra līdz lidostai. To varēs izdarīt apmēram 12 minūšu laikā un arī biļetes cena būs samērīga. Īstenojot “Rail Baltica” projektu, arī ceļš uz Eiropu ar vilcienu tiks atvērts. Tas paaugstinās reģiona savienojamību gan Baltijas iekšējā tirgū, gan ar Eiropas Savienības ekonomiskajiem centriem. Tāpat arī cilvēkiem tiks piedāvāta alternatīva – lidot ar lidmašīnu vai uz kādu no Eiropas valstīm doties ar vilcienu,” atbildēja “Eiropas dzelzceļa līniju” vadītājs.
A. Linužs akcentē, ka nākotnē jādomā arī par vietējās nozīmes, reģionālajiem vilcieniem, kas citviet Eiropā, piemēram, Itālijā un Francijā, ir ļoti iecienīti.
Pirmie būvdarbi sāksies 2019. gada nogalē
“Šis ir pirmais “Rail Baltica” globālā projekta parakstītais būvprojektēšanas līgums Baltijas valstīs. Esmu pārliecināta, ka pavisam drīz arī tiks slēgti citi līgumi kā Latvijā, tā arī Lietuvā un Igaunijā,” saka “RB Rail” valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa. Jautāta par lielākajiem izaicinājumiem, viņa smaidot atbild: “Tagad galvenais izaicinājums ir izdarīt darbu.” Savukārt “EDZL” valdes loceklis A. Linužs stāsta, ka tas būs pirmais dzelzceļa estakādes un 1435 milimetru standarta dzelzceļa līnijas būvprojekts Latvijā, kā arī kopš 1937. gada – pirmais jaunas pasažieru stacijas būvprojekts.
Projektu realizējot, būs jānodrošina lidostas infrastruktūras un komercdarbības nepārtrauktība tās teritorijā. Tas prasīs būvdarbu izsvērtu plānošanu, jo starptautiskajā lidostā “Rīga” vienlaikus norisināsies vairāki vērienīgi projekti: līdztekus “Rail Baltica” stacijas izbūvei plānota arī lidostas termināļa paplašināšanas 6. kārta un jauna gaisa satiksmes vadības torņa būvniecība. Tāpat arī būs jāveic preventīvās darbības, piemēram, pilsētvides aspekti, pieejamība un elektromagnētiskās ietekmes mazināšana.
Projektēšanu plānots pabeigt 2019. gada beigās. Uzreiz pēc tam – sākt būvniecību, kas ilgs līdz 2022. gadam.