Vietējie mēbeļnieki atraduši kvalitatīva dizaina un izpildījuma nišu 0
Mēbeļu fabrika “Elīza – K” ražo ap 200 dažādus dīvānu, gultu, atpūtas stūrīšu u. c. mīksto mēbeļu modeļus, no kuriem apmēram trešā daļa tiek nopirkta Latvijā, bet 70% tiek eksportēti pamatā uz astoņām Eiropas valstīm.
Katrā valstī cita mēbeļu mode
Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Aleksejs Korockins stāsta, ka pircēju gaume, ja salīdzina dažādas valstis, atšķiras. Francijā cieņā esot dabiskie materiāli – lins, kokvilna. Krāsas – viskošākās. Turpretim vāciešiem patīkot mierīgie toņi un ādas apdare. Šveiciešiem savukārt patīkot deko stils, kaut kas modernāks par klasiku. Anglijā un Dānijā dod priekšroku ļoti mīkstiem dīvāniem, toties holandiešiem un zviedriem patīk cietāki dīvāni. Latviešiem arī vairāk patīk cietas mīkstās mēbeles.
Latvijā šobrīd modē nākot labas kvalitātes mēbeles un notiekot deviņdesmitajos gados pirkto, lielākoties Polijā ražoto, dīvānu un gultu nomaiņa pret jaunām. Un nu jau pircēji meklējot labu preci, nevis masveida produkciju.
Gadoties, ģimene atnāk uz veikalu, lai nopirktu jaunu dīvānu. Taču modelim, kas tiešām patīk, naudas pietrūkst. Un tad tiek pieņemts lēmums pakrāt vēl, nevis pirkt lētāko.
Ar resnāku stiepli matračos
A. Korockins: “Neapstrādātas skaidu plāksnes mēbeļu konstrukcijās mēs praktiski neizmantojam, bet dodam priekšroku finierim un laminētiem materiāliem, kas absolūti nav kaitīgi. Tāpēc arī mūsu produkcija kvalitatīvāka un ekoloģiskāka, un arī dārgāka. Vizuāli izskatās, ka visi dīvāni ir vienādi. Īstenība atšķirība ir ļoti liela.
Pamainot apdares un iekšējos materiālus, izstrādājuma pašizmaksu var samazināt par 15–20%, tādējādi samazinot pārdošanas cenu. Šo iespēju mēs neizmantojam, jo atbildam par katru ražojumu. Piemēram, mēs savos izstrādājumos izmantojam atsperes ar stieples diametru 2,4 mm, kas nodrošina gan izturību, gan elastību, kamēr daudzi ražotāji savos izstrādājumos izmanto atsperes ar tievākām 1.8–2.2 mm stieplēm.”
“Starp Latvijas iedzīvotājiem ļoti populāri ir dīvāni un matrači ar kokosu,” novērojis uzņēmuma īpašnieks. “Visi ražotāji cīnās, lai matrači būtu pufīgāki un ērtāki, bet pie mums katrs trešais pircējs prasa matraci ar kokosu. Es gan domāju, ka uz šāda matrača būtu jāguļ tikai tiem, kuriem šādu recepti izrakstījis ārsts,” viņš piebilst.
Mēbeļu fabrikā “Elīza – K” ir unikālas iekārtas porolona griešanai. Matračus šeit varot pasūtīt jebkādus, arī nestandarta. Ar to arī iekarojuši tirgu Šveicē un Vācijā, izkonkurējot itāliešus, kuri konsekventi ražojot to, ko jau ražojot. A. Korockins: “Bet mēs varam matraci uztaisīt gan 20 cm platāku, gan šaurāku, varam biezāku, varam plānāku, kā klients vēlas…Tā mēs ar vienu kāju šajā tirgū tikām iekšā un pamazām, uzmanīgi liekam iekšā arī otru kāju.”
Ja vien iemācīsimies pārdot…
Tomēr, runājot par nākotni, uzņēmējs secina, ka situācija neesot vienkārša, jo liels apgrozījums radot citas problēmas. Pirmām kārtām ar darbaspēku, jo esot grūti atrast ne tikai labu speciālistu, bet vienkārši labu, atbildīgu strādnieku. Tie, kuriem ir nepieciešamās aroda zināšanas, jau vēloties mēnesī pelnīt vairāk nekā tūkstoš latu, kaut arī nekādas pieredzes vēl neesot.
Otrām kārtām, liela problēma ir energoresursu cenu pieaugums. Izrēķinājām, ka pēc plānotajiem elektroenerģijas tarifu pieaugumiem un plānotajiem obligātajiem komponenta (OIK) pieaugumiem iespējamās izmaksas pieaugs par 30%.
Treškārt, neizbēgama darba algas palielināšana, lai noturētu esošos darbiniekus un piesaistītu jaunus speciālistus.
A. Korockins: “Paplašināties varētu, jo tirgu ir iespējams atrast. Taču, lai sasniegtu nākamo līmeni, vajadzīgs tehnoloģisks izrāviens. Jaunas ražošanas telpas, jaunas, modernas iekārtas. Mūsu valstī ir daudz dažādu atbalsta programmu, taču ražotājiem ne par renovāciju, ne jaunu iekārtu iegādi, ne celtniecību nekāda atbalsta nav.”
Kaimiņu valstu mēbeļniekiem tiek atmaksāti izdevumi par piedalīšanos prestižajās starptautiskajās mēbeļu izstādēs Ķelnē, Milānā, u.c. izstādēs. Tur valdība no speciāli izveidota fonda apmaksā 1000 kvadrātmetrus stenda. Latvijā ražotājiem šāda atbalsta nav un paviljona īre – 300 eiro kvadrātmetrā plus ceļa izdevumi, jāmaksā pašiem. Kaimiņvalstu valdība ļoti aktīvi deklarējot savu atbalstu uzņēmējiem, solot palīdzēt un garantēt prognozējamu nodokļu politiku.
Uzņēmējs uzsver, ka Latvijā tiek ražoti unikāli produkti. Tas attiecas ne tikai uz mēbelēm, bet arī uz pārtiku, tekstilu, metāla izstrādājumiem, to kvalitāte ir par pakāpi augstāka nekā kaimiņos. Taču – mēs nemākam tos pārdot un tā ir milzīga problēma.
A. Korockins: “Kas attiecas uz mēbelēm, Latvijā ir atšķirīga situācija. Igaunijā mēbeļu rūpniecību privatizēja skandināvu kapitāls, uz Lietuvu atnāca poļu, vācu kapitāls. Bet Latvija bez ārzemju investīcijām veido savu produktu, ko nevar salīdzināt ne ar igauņu, ne lietuviešu masveida produktu, orientētu uz plašu Eiropas un Skandināvijas tirgu ar mazu pievienoto vērtību, bet lielos daudzumos. Pie mums nav tik milzīgi apjomi, bet šeit ražots produkts atšķiras pēc sava dizaina, kvalitātes un sava potenciālā pircēja. Atrast šo pircēju ir ļoti grūti. Šeit nepieciešama aktīvāka mūsu institūciju, ārvalstu pārstāvniecību līdzdalība. Ja mums tas izdotos, tad esmu pārliecināts, ka mēs dzīvosim ar katru dienu labāk.”
Uzziņa AS “Elīza – K” * dibināta 1994. gadā; * pieder Latvijas pilsoņiem, * lielākais mīksto mēbeļu ražotājs Latvijā * nodarbina 150 cilvēkus * pērn apgrozījums sasniedza sešus miljonus latu * meža nozares gada balvas “Zelta čiekurs” laureāts |
Viedoklis
Asociācijas “Latvijas mēbeles” izpilddirektors Andis Plezers: “Mēbeļu ražotājs “Elīza – K” pēdējos gados ir ļoti audzis un sasniedzis fantastiskus rezultātus. Tas ir lielākais mīksto mēbeļu ražotājs Latvijā gan pēc apgrozījuma, gan pēc nodarbināto skaita. Ar savu kvalitāti, kas ir krietni virs vidējās, mēbeļu fabrika iekarojusi ne tikai Latvijas, bet arī citu valstu pircēju uzticību un prestižos ārzemju mēbeļu katalogos prezentējas pirmajās lappusēs.”