Vietējā aviouzņēmuma “SmartLynx Airlines” lidaparātu skaits jau ir lielāks nekā “airBaltic” 35
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Starptautiskajā lidostā “Rīga”, demonstrējot jaunākās paaudzes pasažieru lidmašīnu “Boeing 737 MAX8” un galveno uzsvaru liekot uz ilgtspējīgāku biznesu, kā arī klientu ērtībām, pagājušajā piektdienā lietišķā gaisotnē, bez liekas pompozitātes par savu 30 gadu pastāvēšanu atgādināja Latvijā bāzētais un šobrīd pasaulē pieprasītais aviopārvadātājs “SmartLynx Airlines”, kas sākotnēji dibināts kā
“LatCharter”.
Kopš dibināšanas 1992. gadā kompānijai mainījušies īpašnieki, tā ir pārdzīvojusi daudzas krīzes, lidsabiedrība mainījusi arī nosaukumu. Jau tas vien, ka uzņēmumam izdevies izdzīvot izaicinājumu pilnajā, dinamiskajā aviācijas tirgū vērtējams kā liels sasniegums.
Taču nozares ekspertu skatījumā Latvijai vajadzētu būt lepnai, ka tai ir tāda kompānija kā tagadējais “SmartLynx Airlines”, jo tās pakalpojums – pilna servisa lidmašīnu noma jeb ACMI – ir atzīta un pieprasīta visā pasaulē, savukārt Eiropā ACMI segmentā Latvijas uzņēmums ir līderis.
Mēs daudzi uz vietas domājam, ka Latvijai ir tikai viena aviokompānija – tā, par kuras uzturēšanu no ikviena nodokļiem pēdējo gadu laikā iemaksāti jau vairāki simti miljoni eiro. Taču izrādās, ka ir vairākas, turklāt tā otrā – lokāli mazpazīstamā – ir lielāka nekā šeit plaši zināmā. Arī krīzes “SmartLynx Airlines” pratusi izmantot kā attīstības iespējas, nevis tikai lūgusi valsts dotācijas.
Smagākā krīze aviācijas vēsturē bija Covid-19 pandēmijas laiks. Par to jau ir daudz vēstīts un skaidrots, ka šīs nozares uzņēmumi bez lielām valdību atbalsta naudām it kā nemaz nevarēja iztikt.
“SmartLynx Airlines” vadītāji īsā prezentācijā iezīmēja, kā viņu uzņēmums tomēr šo laiku spēja pārvarēt, paļaujoties tikai uz saviem spēkiem un zināšanām: 1) pilnībā pārstrukturizēti kompānijas nomas līgumi, samazinot fiksētās izmaksas; 2) administrācijas izdevumi “nogriezti” 50% apmērā; 3) sekojot pieprasījumam, pasažieru lidmašīnas pārbūvētas par kravas lidmašīnām; 4) kompānija nekavējoši iesaistījusies dažādu valstu repatriācijas un citu “īpašo” lidojumu veikšanā; 5) veikti ieguldījumi aviācijas darbinieku apmācībā, savlaicīgi gatavojoties brīdim, kad beigsies pandēmijas ierobežojumi u. c.
Šogad “SmartLynx Airlines” pirmajā pusgadā veikusi 11 568 lidojumus, kas esot piecas reizes vairāk nekā pērn, pārvadāti aptuveni 1,1 miljons pasažieru – trīs reizes vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pirms gada.
Uzņēmums piedāvā pilna servisa lidmašīnu nomas pakalpojumus klientiem visā Eiropā, Amerikā, Āfrikā un Āzijā. Tajā strādā 308 darbinieki, no kuriem nepilni 200 galvenajā birojā Rīgā (precīzāk – Mārupes novadā).
Vietējā pārvadājumu tirgū “SmartLynx Airlines” ir mazāk pazīstams, jo pamatā apkalpo tikai vienu lielo klientu – ceļojumu aģentūru “Novatours”, ar čarterreisiem nogādājot tūristus izvēlētajos atvaļinājumu galamērķos. Starptautiski Latvijā bāzētā uzņēmuma lidaparātiem šobrīd esot 258 galamērķi, un tas sadarbojas ar tādiem globāli pazīstamiem zīmoliem kā “QATAR Airways”, “EasyJet”, “DHL Express”, “TUI fly”, “Condor” u. c.
“SmartLynx Airlines” šobrīd pieder SIA “Smart Aviation holdings”, kuras vienīgā īpašniece ir Kipras “Avia Solutions Group (CY) Plc”.
Kā kompānijas patiesais labuma guvējs uzrādīts Lietuvas pilsonis Gedimins Žiemelis.