Vienu labu auto katram! 0
Agris Staņēvičs automobiļu tirdzniecībā strādā jau 20 gadus. Bijis “Audi”, “Mercedes”, “Fiat” un “Alfa Romeo”, “Volkswagen” ražojumu pārdevējs un pārdošanas uzņēmumu vadītājs, Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents. Pašlaik “”Volkswagen” centra Rīga” direktors.
– Atceries, 2010. gada beigās, runājot par konkursa “Gada auto” rezultātiem, secinājām: esam bedrē, no kuras ārā tik viegli vis netiksim. Ko devis 2011. gads?
– Jāatgādina, ka trakā, vieglā līzinga gadi visvairāk sačakarēja saprātīgu, pieticīgu izvēli. Jebkuras firmas, ne tikai “VW”. Ja auto ar mazāku motoru un pieticīgāku aprīkojumu maksā, teiksim, 15 tūkstošus latu, bet jaudīgāks un ādās tapsēts 18 – skaidras naudas pirkumos, tas ir pietiekams iemesls pārdomām. Ieliekot cenu piecu gadu nomaksas tabulās, mēneša atšķirība izrādās vien daži desmiti latu. Un “panesās”…
Degradējās izvēles process. Abpusēji. Kāpēc domāt, kas man patiešām vajadzīgs, ja varu dabūt visu? Kāpēc lai pārdevējs skaidrotu daudzu opciju nevajadzīgumu un izšķērdību, ja viņš, pārdodams dārgāko, pelna vairāk?
Kāpēc servisam mocīties ar veciem dzelžiem, ja pietiek darba un peļņas no vienkāršām pirmspārdošanas un garantijas laika apkopēm vien? Sabojājām meistarus un atslēdzniekus.
Pēc apjoma dzīdamies, bojājām dzīvi sev un kolēģiem – ar pārmērīgām atlaidēm, kuras it kā varējām atļauties. Nelīdzēja nekādi asociācijas lēmumi – visi valdes locekļi klana galvas, pīppauzē pa telefonu dod atļaujas vēl izšķērdīgākam tirgum…
Tagad pircējs ir kļuvis kompetents. Pirms ķeras pie dārga pirkuma, viņš ir daudz lasījis, internetā un specializētajā presē šo un konkurentu preci pētījis. Absolūts pragmatisms. Pārdevējam jābūt vismaz šajā līmenī. Jāmācās. Pie tā rūpīgi strādājam paši, šajā jomā mainīties mūs spiež arī ražotājs.
“Volkswagen” koncerna darbība krīzes “izejas fāzē” vispār ir ļoti aktīva, varētu pat teikt – ambicioza. Laikā, kad citi sašaurina ražošanu, “VW” vienā gadā prezentē septiņus jaunus modeļus un paziņo par mērķi – kļūt par lielāko auto ražotāju pasaulē. Visu dīleru visi pārdevēji tiek iesaistīti virtuālās un klātienes mācībās. “VW” pasūtīja un arī Latvijā realizēja “viltus pirkumu” pētījumu – auto salonus šogad (ne tikai savējos, “VW”, bet arī “Ford”, “Opel” un citus) apmeklēja speciāli apmācīti novērotāji, kuri, izlikdamies par potenciāliem klientiem, sīki vērtēja un analizēja mūsu personāla darbu. Ar patiesu prieku varu teikt, ka saņemtā atzīme ir 75 punkti no 100 iespējamiem, kas atbilstot vidējam firmas līmenim Eiropā.
– “Volkswagen”, šķiet, ir vienīgā autobūves firma, kuras reģionālā importētāja bāzes vieta ir Latvija. Vai tā arī nav būtiska priekšrocība?
– Neapšaubāmi. Norvēģu “Møller Group” ir varens spēks, un tā Baltijas pārstāvniecības atrašanās Rīgā rada papildu drošību gan dīleriem, gan klientiem. Garantēti vienādi augsti apkalpošanas standarti visā reģionā. Tas sevišķi svarīgi korporatīvajiem klientiem, kuri darbojas vienlaikus visās Baltijas valstīs. Starp citu – pirms Ziemassvētkiem arī SIA “Motors Latvia” (t. sk. “”Volkswagen” centrs Rīga”) pārdošanas process, kas sākās vasarā, ir beidzies, un Krasta ielas uzņēmums, kas līdz šim piederēja vācu “Kittner group”, iekļaujas “Møller” grupā.
– Kādi ir aizvadītā gada finanšu rezultāti? Kādas prognozes “2012”?
– Pirmo reizi pēc krīzes gads pabeigts ar peļņu. Nelielu, bet tomēr… Jaunu auto pārdošanas apjomi lēni, bet stabili aug. Lēnām, bet noteikti arī pie mums veidojas Vācijai tik raksturīgās klientu lojalitātes tradīcijas. Ilgstoša uzticība vienai noteiktai auto markai. “VW” šajā jomā Latvijā tradicionāli ir stiprs.
“VW” markai ir augsts ilgas kalpošanas prestižs, augsta otrreizējas pārdošanas vērtība. Šie visnotaļ pozitīvie rādītāji šķietami paradoksāli rada (vismaz radīja) problēmu – lietotu, labu, bet krietni lētāku “Golf” vai “Passat” Latvijā nopirkt bija gandrīz neiespējami. Sevišķi krīzes laikā, kad savus trīs vai četrus gadus vecos auto te neviens vairs nepārdeva, bet pagarināja līzinga līgumus un turpināja braukt paši.
2011. gadā atradām ļoti labu importa partneri Vācijā – “VW Leasing” kompāniju, kuras klienti pēc operatīvo līgumu beigām automobiļus joprojām deva atpakaļ un ņēma citus, jaunus. Šie 140 – 150 tūkstošus kilometru pa labiem Eiropas ceļiem nobraukušie auto ar pilnībā zināmu apkopju un remontu biogrāfiju nu kļuvuši par tik ejošu preci, ka pieprasījumu pat nespējam apmierināt.
Visvairāk pirktie – samērā lieli modeļi. “Passat Variant”, “Golf Variant”, arī “Golf”, protams, izcili praktiski auto, kas jauni lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju būtu pārāk dārgi, bet šajā versijā kļūst pieejamāki. Jaunajā gadā kļūt vismaz šāda auto īpašniekam – to novēlu katram.