Ekrānšāviņš. Twitter

Viens pēc otra Krievijā aizdegas baltkrievu piegādātie gāzes autobusi. Neprasme vai sankciju ietekme? 77

5. augusta rītā Krievijā, Sanktpēterburgā, izdega vēl viens pasažieru autobuss MAZ. Vietējie mediji vēsta, ka šis ir jau piektais nodegušais pasažieru autobuss kopš vasaras sākuma. Tie iegādāti reģionā veiktās vērienīgās transporta reformas ietvaros. Kāda varētu būt problēma, jautā portāls life.ru?

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Ārkārtas situāciju ministrijas vietējais departaments ziņojumu par ugunsgrēku saņēma pulksten 06:02, un pēc 20 minūtēm ugunsgrēks tika likvidēts. Tas notika Petrodvorecas rajonā. “Zīmola MAZ autobuss izdega visā pilnībā,” teikts Ārkārtas situāciju ministrijas paziņojumā.

Ministrija gan it kā precizē, ka aizdegusies nevis jaunais gāzes autobuss, bet gan 2019. gadā ražots dīzeļdzinējs MAZ.
CITI ŠOBRĪD LASA

Kopumā kopš vasaras sākuma nodeguši divi jauni MAZ, divi LiAZ-5292 un tagad vēl viens Baltkrievijas autobuss.

Tika pieņemts, ka degšana sākās motora nodalījumā, pateicoties eļļai no ventilatora hidrauliskās piedziņas sistēmas, kas pilēja uz karstajām dzinēja daļām. Dzesēšanas un hidrauliskās piedziņas sistēma autobusos MAZ-203 ir palikusi nemainīga kopš 2005. gada un ir pierādījusi sevi kā uzticamu un drošu,” situāciju komentēja Sanktpēterburgas vicegubernators Kirils Poļakovs.

Vietējie mediji vēsta, ka Sanktpēterburgas iedzīvotāji sākuši baidīties no tā dēvētajiem sociālajiem “azīrajiem” autobusiem, jo ​​tie ļoti bieži aizdegas, –

tajos nereti nedarbojas validatori un kondicionieri, kas īpaši svarīgi vasarās. Iedzīvotājiem ir arī jautājumi par autovadītāju profesionālajām prasmēm, kuri pastāvīgi izrādās vainīgi smagos negadījumos ar jaunajiem transportlīdzekļiem. Bija plānots, ka līdz 1.jūlijam Sanktpēterburga iegādāsies aptuveni jaunos 900 MAZ autobusu. Krievijas pārvadātāju kompānija “Domtransavto”, kas apkalpo vairākus Sanktpēterburgas maršrutus, pēc otrā ugunsgrēka izņēma šos autobusus no maršrutiem un visu partiju nosūtīja ekspertīzei. Pēc pirmajiem diviem incidentiem no Baltkrievijas uz Sanktpēterburgu ieradās MAZ speciālisti, lai pārbaudītu autobusu tehnisko stāvokli. Masu incidenti ar Baltkrievijas autobusiem kļuvuši par vietējā gubernatora Aleksandra Beglova un Aleksandra Lukašenko diskusiju tematu. Pēc Lukašenko teiktā 27. jūlijā, Beglovs uzskata, ka pie visa vainīgi žurnālisti, kuri “prot skaisti pasniegt”, bet ar autobusiem viss ir kārtībā. Minskas automobiļu rūpnīca ir galvenais jaunu zemās grīdas pasažieru autobusu piegādātājs Sanktpēterburgai. Veco autobusu nomaiņai tika iegādāts pavisam nesen sertificēts MAZ-203947 transportlīdzekļu komplekts. MAZ speciālisti neizslēdz, ka sankciju spiediena un piegādes ķēžu traucējumu apstākļos hidrauliskās piedziņas komplektu piegādes laikā varēja aizstāt ar citiem pēc tehniskajiem parametriem līdzīgiem, bet mazāk uzticamiem.
Jāpiebilst, ka situācijas ar pašaizdegšanās MAZ ir bijušas jau iepriekš un ne tikai Sanktpēterburgā, bet arī citās pilsētās.

2020. gadā Penzā nodega divi autobusi MAZ-103965, no 2016. līdz 2020. gadam kopā četri. Visos gadījumos autobusi aizdegās braucot, taču, par laimi, pasažierus izdevās evakuēt.

Irkutskā, Kazaņā, Novosibirskā, Rostovā pie Donas dega autobusi MAZ-103. Tādi paši nodeguši līdz rāmim Maskavā, Vologdā. 2021. gadā dega vecā modeļa MAZ, kas, pēc auto ekspertu domām, liek apšaubīt nevis sankciju tiešo ietekmi, bet gan pašu autobusu kvalitāti.

Spriežot pēc aculiecinieku teiktā, autobusi acumirklī uzliesmo – melni dūmi redzami jau no tālienes. Gandrīz visos aizdedzes gadījumos problēmas sākās ar motora nodalījumu. Dažos gadījumos bija dūmi, citos izcēlās ugunsgrēks, kas acumirklī pārņēma visu autobusu. Informācija par šo incidentu būtību pagaidām nav pieejama. Vai defekts, kas izraisījis ugunsgrēkus, ir sistēmas kļūda, vai arī tā ir tikai atsevišķu autobusu konstrukcijas nepilnība, pagaidām grūti pateikt.

Pēc pirmā autobusa MAZ nodegšanas pilsētas iedzīvotājus centās nomierināt Sanktpēterburgas vicegubernators Kirils Poļakovs, kurš pārraudzīja transporta reformas īstenošanu. Tiesa, ja sprādziens noticis ar gāzi darbināmā autobusā, tas var izraisīt ievainojumus un pat pasažieru nāvi.

Reklāma
Reklāma

Pēc vēl vienas versijas, ugunsdzēsības sistēmu ražošanā ir defekts, kas nav konstatēts un pienācīgi pārbaudīts autobusu montāžas laikā.

Ja tas būtu atsevišķs gadījums, visu varētu norakstīt uz apstākļiem. Bet četras gandrīz identiskas epizodes izskatās pārāk aizdomīgas.

Turklāt degošo autobusu dēļ netika sasniegts reformas galvenais mērķis – komfortablu un drošu apstākļu radīšana pasažieriem.

Saskaņā ar dažiem ziņojumiem pilsēta saņēma gandrīz 600 MAZ autobusu, pēc citiem – 900. Taču par to piegādi bija atbildīgi dažādi tirgotāji. Pēc Sanktpēterburgas MAZ oficiālā dīlera Avtotekhkom LLC ģenerāldirektora Andreja Pižjanova teiktā, autobusus Domtransavto pārvadātājam piegādājis trešās puses izplatītājs, kuru viņš vēlējās nenosaukt.

Saskaņā ar citu versiju, ugunsgrēka cēlonis varētu būt Mercedes dzinēju un amerikāņu Allison Transmission pārnesumkārbas, kas iepriekš tika uzstādītas jauniem MAZ, nomaiņa pret ķīniešu Weichai dzinējiem un Fast Gear ātrumkārbām. Saskaņā ar dažiem ziņojumiem šīm vienībām ir atšķirīgas apkopes prasības, iespējams, ka tās varētu būt konstruētas ar kļūdu.

Autobusu apskate, ko MAZ darbinieki veica Kolpinska parkā, parādīja, ka situāciju patiešām varētu ietekmēt dzinēju un ātrumkārbu nomaiņa pret ķīniešu.

Pēc Minskas rūpnīcas pārstāvju teiktā, notiek darbs, lai izveidotu šo komponentu vietējos analogus. Viņi sola, ka jaunā komplekta autobusi tiks pārbaudīti divas reizes: pirms nosūtīšanas un pieņemšanas dīlera noliktavā. Tomēr, cik daudz laika tas var aizņemt, nav zināms. Un vai izdosies ievērot transporta reformas trešā posma īstenošanas termiņu?

Kamēr ar gāzes autobusiem stāsts vēl nebūt nav beidzies, Sanktpēterburgas maršrutos palikuši aptuveni 380 ar dīzeli darbināmi 2015.–2020.gadā ražoti autobusi, tomēr grūti pateikt, cik ilgi tehnika darbosies šādā režīmā bez bojājumiem.

Lai izlīdzinātu trūkstošo autobusu trūkumu, jāpalielina esošo transportlīdzekļu slodze. Daži autobusi strādās nevis vienā, bet divās vai trīs maiņās, – dalījās pilsētas Transporta komitejas priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Valentīns Enokajevs.

Sanktpēterburgas varas iestādes norāda, ka autobusu ugunsgrēku dēļ

pilsētas transporta reformas trešā posma, kuram tika iztērēti gandrīz divsimt miljardi rubļu, pilnīga īstenošana pārcelta uz vēlu rudeni.

Atliek cerēt, ka situācija tiek kontrolēta, un tirgotāji tiks galā ar neveiksmes cēloņiem, pirms aizdegsies cits autobuss. Galu galā, ja cilvēki cieš, problēma no tīri tehnoloģiskas pārtaps kriminālā un sasniegs citu līmeni, kurā Krievijas Izmeklēšanas komiteja var iejaukties, lai atrisinātu ikdienas problēmas.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.