Viens pēc otra Krievijā aizdegas baltkrievu piegādātie gāzes autobusi. Neprasme vai sankciju ietekme? 77
5. augusta rītā Krievijā, Sanktpēterburgā, izdega vēl viens pasažieru autobuss MAZ. Vietējie mediji vēsta, ka šis ir jau piektais nodegušais pasažieru autobuss kopš vasaras sākuma. Tie iegādāti reģionā veiktās vērienīgās transporta reformas ietvaros. Kāda varētu būt problēma, jautā portāls life.ru?
Ārkārtas situāciju ministrijas vietējais departaments ziņojumu par ugunsgrēku saņēma pulksten 06:02, un pēc 20 minūtēm ugunsgrēks tika likvidēts. Tas notika Petrodvorecas rajonā. “Zīmola MAZ autobuss izdega visā pilnībā,” teikts Ārkārtas situāciju ministrijas paziņojumā.
Kopumā kopš vasaras sākuma nodeguši divi jauni MAZ, divi LiAZ-5292 un tagad vēl viens Baltkrievijas autobuss.
Tika pieņemts, ka degšana sākās motora nodalījumā, pateicoties eļļai no ventilatora hidrauliskās piedziņas sistēmas, kas pilēja uz karstajām dzinēja daļām. Dzesēšanas un hidrauliskās piedziņas sistēma autobusos MAZ-203 ir palikusi nemainīga kopš 2005. gada un ir pierādījusi sevi kā uzticamu un drošu,” situāciju komentēja Sanktpēterburgas vicegubernators Kirils Poļakovs.
Vietējie mediji vēsta, ka Sanktpēterburgas iedzīvotāji sākuši baidīties no tā dēvētajiem sociālajiem “azīrajiem” autobusiem, jo tie ļoti bieži aizdegas, –
2020. gadā Penzā nodega divi autobusi MAZ-103965, no 2016. līdz 2020. gadam kopā četri. Visos gadījumos autobusi aizdegās braucot, taču, par laimi, pasažierus izdevās evakuēt.
Irkutskā, Kazaņā, Novosibirskā, Rostovā pie Donas dega autobusi MAZ-103. Tādi paši nodeguši līdz rāmim Maskavā, Vologdā. 2021. gadā dega vecā modeļa MAZ, kas, pēc auto ekspertu domām, liek apšaubīt nevis sankciju tiešo ietekmi, bet gan pašu autobusu kvalitāti.
Spriežot pēc aculiecinieku teiktā, autobusi acumirklī uzliesmo – melni dūmi redzami jau no tālienes. Gandrīz visos aizdedzes gadījumos problēmas sākās ar motora nodalījumu. Dažos gadījumos bija dūmi, citos izcēlās ugunsgrēks, kas acumirklī pārņēma visu autobusu. Informācija par šo incidentu būtību pagaidām nav pieejama. Vai defekts, kas izraisījis ugunsgrēkus, ir sistēmas kļūda, vai arī tā ir tikai atsevišķu autobusu konstrukcijas nepilnība, pagaidām grūti pateikt.
Pēc pirmā autobusa MAZ nodegšanas pilsētas iedzīvotājus centās nomierināt Sanktpēterburgas vicegubernators Kirils Poļakovs, kurš pārraudzīja transporta reformas īstenošanu. Tiesa, ja sprādziens noticis ar gāzi darbināmā autobusā, tas var izraisīt ievainojumus un pat pasažieru nāvi.
Pēc vēl vienas versijas, ugunsdzēsības sistēmu ražošanā ir defekts, kas nav konstatēts un pienācīgi pārbaudīts autobusu montāžas laikā.
Turklāt degošo autobusu dēļ netika sasniegts reformas galvenais mērķis – komfortablu un drošu apstākļu radīšana pasažieriem.
Saskaņā ar dažiem ziņojumiem pilsēta saņēma gandrīz 600 MAZ autobusu, pēc citiem – 900. Taču par to piegādi bija atbildīgi dažādi tirgotāji. Pēc Sanktpēterburgas MAZ oficiālā dīlera Avtotekhkom LLC ģenerāldirektora Andreja Pižjanova teiktā, autobusus Domtransavto pārvadātājam piegādājis trešās puses izplatītājs, kuru viņš vēlējās nenosaukt.
Saskaņā ar citu versiju, ugunsgrēka cēlonis varētu būt Mercedes dzinēju un amerikāņu Allison Transmission pārnesumkārbas, kas iepriekš tika uzstādītas jauniem MAZ, nomaiņa pret ķīniešu Weichai dzinējiem un Fast Gear ātrumkārbām. Saskaņā ar dažiem ziņojumiem šīm vienībām ir atšķirīgas apkopes prasības, iespējams, ka tās varētu būt konstruētas ar kļūdu.
Pēc Minskas rūpnīcas pārstāvju teiktā, notiek darbs, lai izveidotu šo komponentu vietējos analogus. Viņi sola, ka jaunā komplekta autobusi tiks pārbaudīti divas reizes: pirms nosūtīšanas un pieņemšanas dīlera noliktavā. Tomēr, cik daudz laika tas var aizņemt, nav zināms. Un vai izdosies ievērot transporta reformas trešā posma īstenošanas termiņu?
Kamēr ar gāzes autobusiem stāsts vēl nebūt nav beidzies, Sanktpēterburgas maršrutos palikuši aptuveni 380 ar dīzeli darbināmi 2015.–2020.gadā ražoti autobusi, tomēr grūti pateikt, cik ilgi tehnika darbosies šādā režīmā bez bojājumiem.
Lai izlīdzinātu trūkstošo autobusu trūkumu, jāpalielina esošo transportlīdzekļu slodze. Daži autobusi strādās nevis vienā, bet divās vai trīs maiņās, – dalījās pilsētas Transporta komitejas priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Valentīns Enokajevs.
Sanktpēterburgas varas iestādes norāda, ka autobusu ugunsgrēku dēļ
Atliek cerēt, ka situācija tiek kontrolēta, un tirgotāji tiks galā ar neveiksmes cēloņiem, pirms aizdegsies cits autobuss. Galu galā, ja cilvēki cieš, problēma no tīri tehnoloģiskas pārtaps kriminālā un sasniegs citu līmeni, kurā Krievijas Izmeklēšanas komiteja var iejaukties, lai atrisinātu ikdienas problēmas.