Vienošanās par vilcienu iepirkuma līguma izmaiņām jāpanāk 15 dienu laikā 0
Vienošanās par pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu “Pasažieru vilciens” (PV) vilcienu iepirkuma līguma izmaiņām jāpanāk 15 dienu laikā, pirmdien Latvijas Radio raidījumā “Krustpunktā” sacīja PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
Viņš norādīja, ka pagājušajā nedēļā notikušajās konsultācijās ar Eiropas Komisijas (EK) pārstāvjiem pārrunāti vairāki punkti PV noslēgtajā līgumā ar Spānijas kompāniju “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF). “EK izteica savu viedokli par to, kādam ir jāizskatās šim darījumam, lai būtu pieejams Eiropas Savienības (ES) finansējums. Ir runa par konkrētu jautājumu loku, kas uzņēmumam ir jāatrisina,” teica Birkmanis, taču, norādot uz līguma konfidencialitāti, nekomentēja, kuri līguma punkti EK neapmierina.
PV vadītājs gan uzsvēra, ka EK ļoti pozitīvi izturas pret Latvijas vēlmi atjaunot dzelzceļa ritošo sastāvu. “EK projekts kopumā patīk, viņi bija pozitīvi un atvērti konsultācijām. Viņi minēja, ka ir jautājumi līgumā, ko viņi vēlētos, lai pārtaisa saprotamus,” pastāstīja Birkmanis un piebilda, ka jau tiek strādāts pie līguma grozījumiem.
Vienlaikus viņš atzina ‒ ja CAF nepiekritīs līguma korekcijām, līgums netiks turpināts. “Ja CAF saka nē, būs jātaisa jauns iepirkums. Nevis lauzts, bet turpināts ‒ ir zināms mehānisms, kā to var neturpināt bez līguma laušanas,” paskaidroja PV valdes priekšsēdētājs un pauda cerību, ka CAF izrādīs sapratni par radušos situāciju.
Tomēr Birkmanis arī uzsvēra, ka, viņaprāt, ažiotāža ap nepieciešamajiem grozījumiem noslēgtajā līgumā starp PV un CAF ir pārāk liela. “Līguma izmaiņas ir tīri tehnisks process, un tam ir pievērsta pārāk liela uzmanība. Pārāk liela ažiotāža,” norādīja PV vadītājs.
Viņš arī informēja, ka no pirmdienas ir 15 dienu laika vienoties par PV vilcienu iepirkumu. “Maksimāli visām pusēm jāstrādā daudz maksimāli ātros termiņos. Jābūt galvenajai skaidrībai, vai šis līgums iet uz priekšu vai ne. Laiks ir 15 dienu no šī brīža vienoties ‒ tad pēc 15 dienām būs skaidri turpmākie soļi – variants A – pašreizējais līgums ar EK redakciju, B – jauns iepirkums,” klāstīja Birkmanis un izteica cerību, ka arī jauna iepirkuma konkursa gadījumā Latvijai izdosies paspēt ES līdzekļus apgūt no šā ES plānošanas perioda līdzekļiem.
CAF piesaistītā apakšuzņēmēja “Rīgas vagonbūves rūpnīcas” ( RVR ) līdzīpašnieks Aivars Ločmelis raidījumā norādīja, ka līguma neturpināšanas gadījumā RVR gūs zaudējumus. “Ja līgums tiks apturēts, būs zaudējumi rūpnīcai, jo darbi ir sākti, un investīcijas lielas ir ieguldītas. Domāju, ka CAF arī jau ir veicis ieguldījumu,” sacīja Ločmelis.
Jau vēstīts, ka Finanšu ministrija (FM), izvērtējot PV un CAF noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, ir secinājusi, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF , nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Arī EK ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai un EK varētu izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas ir 100 miljoni latu. Tādējādi šo summu vajadzētu segt no valsts budžeta.
Paredzēts, ka valdība par PV un CAF noslēgto līgumu spriedīs otrdien, 29.maijā.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas “Latvijas dzelzceļš” veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV tika pārveidots par valsts uzņēmumu.