Vienojas ignorēt negodīgos 0
Šodien, 8. augustā, pasākumu biļešu tirgotāji, pasākumu producenti, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Ekonomikas ministrija paraksta savstarpējas sadarbības memorandu par turpmāku regulāru informācijas apmaiņu, kas palīdzētu efektīvi vērsties pret negodīgiem pasākumu organizētājiem un līdz ar to pasargāt patērētājus no iespējamas apkrāpšanas.
2018. gadā Latvijā un arī Lietuvā tikuši atcelti vairāki koncerti, par ko pagājušajā gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņēmis 63 sūdzības, bet šogad – vēl aptuveni 40 sūdzību.
“Pašlaik Latvijas pasākumu tirgus lielākie riski ir saistīti ar pasākumu atcelšanu, proti, to, ka šādās situācijās biļešu pircējiem mēdz būt grūtības saņemt atpakaļ par biļetēm samaksāto naudu,” stāsta PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa-Brūklīte.
“Par laimi, šādas situācijas nerodas katru gadu. Tomēr, redzot, ka šī problēma viļņveidīgi atkārtojas, mēs vērsāmies Ekonomikas ministrijā ar dažādiem priekšlikumiem, kā sakārtot nozari. Vairākās tikšanās reizēs ar nozares dalībniekiem esam vienojušies par savstarpēju informācijas apmaiņu starp ministriju, biļešu izplatītājiem un PTAC, kas palīdzētu identificēt negodīgos pasākumu organizētājus un līdz ar to biļešu tirdzniecības uzņēmumi varētu norobežoties no sadarbības ar viņiem.”
Memorandu apņēmušies parakstīt biļešu tirdzniecības uzņēmumi SIA “Biļešu serviss”, SIA “Bezrindas.lv”, SIA “Ekase”, Pasākumu producentu asociācija, viena no lielākajām pasākumu norises vietām “Arēna “Rīga””, kā arī atbildīgās valsts institūcijas – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Ekonomikas ministrija.
SIA “Biļešu serviss” pieredze rāda, ka gadā tiek atcelti vidēji viens vai divi pasākumi, uz kuriem jau notiek biļešu tirdzniecība. “Ir arī tādi gadi, kad nav ticis atcelts neviens pasākums, bet, piemēram, pagājušajā gadā atcelti bija pat trīs,” skaidro SIA “Biļešu serviss” valdes locekle Līga Rubine.
Uz visas aktīvās pasākumu dzīves fona tas nav daudz – vidēji tikai 0,02% no visiem rīkotajiem pasākumiem tiek atcelti, turklāt šajā statistikā ir ietverti arī tie, pēc kuru atcelšanas biļešu pircējiem nav problēmu ar naudas atgūšanu. “Lai arī atcelti tiek vien daži pasākumi, tomēr tas nenozīmē, ka problēmu vajadzētu ignorēt,” uzskata L. Rubine.
Par jauno memorandu viņa izsakās atzinīgi: “Ceram, ka operatīva informācijas apmaiņa palīdzēs mums vēl efektīvāk identificēt negodīgus pasākumu rīkotājus un laikus no tiem norobežoties.” SIA “Biļešu serviss” valdes locekle arī skaidro, ka pirms vienošanās par biļešu izplatīšanu jau tagad uzņēmums cenšas ievākt visu iespējamo informāciju par sadarbības partneri.
“Tomēr dažkārt mums ir grūti novērtēt finanšu riskus,” saka L. Rubine. “Ja mums būtu pieejama informācija, piemēram, par to, ka pasākumu rīkotājs kavē maksājumus pie kāda cita sadarbības partnera, tas liktu mums daudz uzmanīgāk raudzīties uz līguma slēgšanas iespējām ar konkrēto uzņēmumu. Jaunais memorands ir svarīga platforma, kuras ietvaros tirgus dalībnieki varēs justies daudz stabilāk, izvēloties savstarpējās sadarbības partnerus, turklāt lielāku drošību iegūs arī patērētāji – pasākumu apmeklētāji.”