Vienkārši un ātri 0
Ar ko ziemā apstrādāt slēdzenes, lai tās neaizsaltu? Vai ar tosolu, glicerīnu, ar sāli? Heinrihs B. Rīgā
Uz koka ārdurvīm, it īpaši uz augšmalas nonācis mitrums mēdz būt par iemeslu to piebriešanai. Ja durvis izmaina savus izmērus, atslēgas mēlīte var nobīdīties attiecībā pret kontaktligzdu un sliktāk slēgties. Lai no tā izvairītos, durvis der labi nokrāsot un pasargāt no mitruma. Bieži noder vien jumtiņš uz lieveņa. Tāpat ziemā uz lielajām ārdurvīm ielu malās nonāk sāls daļiņas no kaisītajām ietvēm, tāpēc vismaz eņģes vērts ieeļot, piemēram, ar solidolu.
Metāla slēdzeņu cilindra mehānismus izmanto ne tikai durvju, bet arī piekaramajās un citās atslēgās, ieskaitot automašīnās. Tomēr, ja tajās nonāk mitrums, aukstā laikā var izveidoties ledus kristāli, apgrūtinot atslēgšanu. Reizēm gadās, ka ārdurvīm izmantoti nepiemēroti cilindri, kādus no cinka – alumīnija sakausējuma un misiņa savulaik gatavoja Aizputē. Šie savādāk nevainojamie mehānismi nemīl mitrumu un tos labāk izmantot iekšdurvīm. Apdraudētajām atslēgām var izmantot speciālos kopšanas līdzekļus (tādus kā WD40 vai līdzīgus), ko vienkārši ievada cilindrā. Šķidrums darbojas kā mazgāšanas, eļļošanas un ūdens atgrūšanas līdzeklis. Šāda apstrāde īpaši nepieciešama daudzdzīvokļu mājās, kur ārdurvju atslēgām ir ļoti liela slodze.
– Dažreiz cilindrā zem atsperītēm sakrājas putekļi, kas traucē slēgšanai. Tos nepieciešams iztīrīt, izmērcējot terpentīnā un izskalojot. Cilindriem, kuros izmantotas grafīta smērvielas, šāda apstrāde nav vajadzīga. Ja tas ir sabojājies, atliek vienkārši nomainīt, – atgādina slēdzeņu restaurācijas eksperts Uldis Fārts.
– Lai izvairītos no cilindru aizsalšanas, automašīnām vislabāk izmantot aerosolu Brunox Lock Spray, kuru var nopirkt autoveikalos. Tikpat labi tas noder arī visu citu slēdzeņu aizsardzībai pret aukstumu, – iesaka SIA “Autolockmaster Centrs” vadītājs Aleksandrs Žarovs.
No tautas metodēm durvju un piekaramo slēdzeņu aizsardzībai izmanto parasto zīmuļa grafītu. Atslēgu kārtīgi ar to nosmērē un ievieto slēdzenes mehānismā. Procesu atkārtojot vairākas reizes, iekšpusē izveidojas grafīta kārtiņa, kas atgrūž ūdens tvaikus.