“Sonarworks” līdzdibinātājs un izpilddirektors Helmuts Bēms: “Šobrīd mūsu cīņa ir kā Dāvidam ar Goliātu, bet drīz tas varētu mainīties. “Dolby” ir milzis uz māla kājām.”
“Sonarworks” līdzdibinātājs un izpilddirektors Helmuts Bēms: “Šobrīd mūsu cīņa ir kā Dāvidam ar Goliātu, bet drīz tas varētu mainīties. “Dolby” ir milzis uz māla kājām.”
Publicitātes foto

Gāzīs no troņa “Dolby”: Vienam no izcilākajiem Latvijas jaunuzņēmumiem netrūkst ambiciozu plānu 6

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Parasti, tiekoties ar uzņēmumiem, kurus esmu izraudzījies “Robežpārkāpēja” rubrikai, mudinu tos īsumā iepazīstināt lasītājus ar savu darbības sfēru. Taču, organizējot videozvanu ar audio programmatūras uzņēmumu “Sonarworks”, šis jautājums man nešķita aktuāls, jo “Sonarworks” taču ir Latvijas jaunuzņēmumu nozares dārgakmens, viens no pirmajiem, īstenajiem un veiksmīgajiem jaunuzņēmumiem.

Pirms četriem gadiem Latvijas “Mīlētāko zīmolu topa” ceremonijā, kad pirmo reizi pasniedza balvu arī visvairāk mīlētajam jaunuzņēmumam, to ieguva tieši “Sonarworks”.
CITI ŠOBRĪD LASA

Vai uzņēmums jūt šo mīlestību? “Realitāte ir tāda, ka viss mūsu tirgus ir aiz Latvijas robežām – šobrīd pilnībā fokusējamies uz ASV un Ķīnu. Tas nozīmē to, ka nemitīgi nākas domāt par to, kā mūs uzlūko Amerikas Savienotajās Valstīs un Āzijā, bet par Latviju mazliet piemirstam, jo Latvijas tirgus ir maziņš. Esam gandarīti, ka Latvijā mūs atpazīst,” stāsta “Sonarworks” līdzdibinātājs un izpilddirektors Helmuts Bēms.

Ļauj individualizēt skaņu

Jau vairākus gadus uzņēmums ir daļa no audio nozares digitalizācijas procesa. Audio pasaulē produkti kopumā jo­projām ir ļoti analogi pēc savas uzbūves. Piemēram, fotogrāfiju pasaulē analoga palikusi vien lēca. Par laimi, jau vairākus gadus nozarē notiek digitalizācijas process, kura rezultātā produktos parādās t. s. procesēšanas jauda – spēja modernās austiņās, skaļruņos, automašīnās u. c. produktos veikt skaņas apstrādi ar programmatūru, radot pavisam cita veida individualizētu skaņu. Analogajā pasaulē skaņas izmaiņām pastāv dažādi ierobežojumi, kas izriet no akustikas un standarta fizikas likumiem. Digitālajā ir tieši otrādi – skaņu var individualizēt pēc savas patikas.

Kāda ir “Sonarworks” veiksmes atslēga? Kā stāsta Helmuts, sākotnēji bijusi tehnoloģija, bet trūcis paša produkta, kura izveide prasījusi apmēram divus garus un sarežģītus gadus.

“Pats svarīgākais, ko izdarījām, – pavadījām daudz laika savā galvenajā mērķa tirgū Los­andželosā. Tikāmies ar dažādu mūzikas studiju cilvēkiem, “Grammy” balvu ieguvušiem inženieriem u. c. nozares profesionāļiem, kas mums spēja definēt problēmu un viņiem nepieciešamo produktu. Kad to bijām sapratuši, atgriezāmies Latvijā, piesaistījām investīcijas un sākām būvēt produktu.”

Izklausās diezgan vienkārši, bet laiks atgādinājis braucienu pa amerikāņu kalniņiem – tādu klasisku jaunuzņēmuma dzimšanas un attīstības procesu.

Tēmē uz Ķīnas tirgu

Ziemeļamerikā un Rietum­eiropā uzņēmums sasniedzis tādu atpazīstamību un novērtējumu, ka izstādēs un konferencēs interesenti jau cīnās par Helmuta un otra “Sonarworks” dibinātāja Mārtiņa Popeļa uzmanību un dārgo laiku.

Nevienu neinteresē, ka “Sonarworks” ir vēl diezgan neliels uzņēmums no mazas valsts Ziemeļeiropā. Produkts ir karalis.

Savukārt pavisam jauns tirgus ir Āzija. “Amerika vienmēr bijusi kultūras eksportētāja. Mēs skatāmies Holivudas filmas, klausāmies tur radītu mūziku. Šai kultūrai nāk līdzi arī amerikāņu vērtības. Mēs redzam, ka arī daudzas Āzijas valstis sākušas apzināti ražot savu kultūru. Labs piemērs ir Dienvidkoreja, kam izdodas veiksmīgi eksportēt gan savu mūziku, gan kino. Ķīna līdz šim vairāk bijusi kā kultūras importētāja, bet šobrīd jau varam runāt par Ķīnas atdzimšanu – viņi sāk ražot savu saturu un, ņemot vērā Ķīnas izmērus, tas rada milzīgu izaugsmi. Roku tajā pieliekam arī mēs. Nākotnē redzam, ka mūsu tirgus daļa Ķīnā varētu pat pārsniegt ASV,” pārliecināts “Sonarworks” izpilddirektors.

Reklāma
Reklāma

Gāzīs no troņa “Dolby”

“Sonarworks” profesionālo produktu sfērā konkurentu teju nav, kas pierāda uzņēmuma unikalitāti. Daudzas tehnoloģijas ir arī patentētas, kas tās aizsargā, tomēr Helmuts uzsver, ka pat bez intelektuālās aizsardzības būtu grūti nokopēt “Sonarworks” radīto.

Intelektuālā ziņā Latvijas uzņēmuma radītās tehnoloģijas ir ārkārtīgi sarežģītas. Tieši tāpēc joprojām nav dzirdēts par kādiem kopēšanas mēģinājumiem Ķīnā, kur nav svēts neviens intelektuālais īpašums.

Citādi ir ar produktiem patērētāju segmentā. Tiešo konkurentu arī šajā ziņā īsti nav, taču ir ļoti daudz netiešo. Tādi rodas, piemēram, kad viedtālruņa ražotājs mēģina savam jaunizstrādātajam telefonam piemeklēt vēlamo audio tehnoloģiju.

“Sonarworks” šajā ziņā ir tikai viens no daudziem. Lielākais audio tehnoloģiju piegādātājs patērētāju preču tirgum ir “Dolby”. Skaļš vārds, tomēr “Sonarworks” lielie grandi nebaida.

Jau šogad uzņēmums apgrozījumu plāno dubultot, bet 2025. gadā tam vajadzētu sasniegtu 100 miljonus eiro.

“Ir sajūta, ka tikai ieskrienamies,” apņēmības pilns ir Helmuts. Desmitgades plāns ir vienkāršs – no troņa gāzt “Dolby”, kam, pēc Helmuta domām, esot daudz un dažādu problēmu, kas negarantē stabilas pozīcijas nākotnē.

“Redzam, ka varam to izdarīt. “Dolby” šobrīd apgroza 1,3 miljardus eiro tikai audio tehnoloģiju licencēšanā, bet mūsu paveiktais ir daudz aktuālāks. Daudzi netic, ka tas ir iespējams, bet tirgus mainās.

Kad Stīvs Džobss “Hewlett Packard” (“HP”) šefam lūdza investēt “Apple”, lai katram iedzīvotājam dotu iespēju lietot datoru, par viņu pasmējās. Tagad ir jāsmejas par “HP”.

Runājot par inovācijām, cilvēki domā lineāri, nevis eksponenciāli, bet tehnoloģijas attīstās tieši eksponenciāli. Vienmēr būs kāds, kura tehnoloģija pārsteigs visus. Šobrīd mūsu cīņa ir kā Dāvidam ar Goliātu, bet drīz tas varētu mainīties. “Dolby” ir milzis uz māla kājām.”

Kovida krīzē – izaugsme

Salīdzinot ar 2019. gadu, pērn uzņēmuma apgrozījums palielinājies par 40%. Tomēr uzņēmums joprojām nes zaudējumus – pierasta aina, ja runājam par jaunuzņēmumiem, kam galvenais ir izaugsmes temps.

Helmuts gan uzsver, ka jau šobrīd uzņēmumam ir viena peļņu nesoša produktu līnija – profesionālā audio programmatūra, ko izmanto mūzikas studijas.

Lielākās investīcijas un izdevumi veidojas patērētāju segmentā, kurā tuvākajos gados gaidāma lielākā izaugsme. Covid-19 lielu negatīvo iespaidu uz uzņēmumu nav atstājis, jo noticis milzīgs pieprasījuma pieaugums.

Piemēram, pērn uzņēmums laida klajā “SoundID” programmatūru, kas ļauj personalizēt skaņu ikvienā ierīcē. Šīs tehnoloģijas izveide varējusi notikt tikai pēdējo piecu gadu sasniegtā dēļ, jo tehnoloģiski esot ļoti sarežģīta – uz datiem un mašīn­algoritmiem balstīta.

Pirmie trīs produkti ar “SoundID” jau ir tirgū – divas dažādu ražotāju austiņas un viens planšetdators. Jau šajā pavasarī un vēlāk rudenī nāks vēl jauni produkti.

Helmuts norāda, ka tirgus ir gatavs šādam risinājumam. “Tirgojam mūsu tehnoloģiju pasaulē zināmiem patērētāju elektronikas preču ražotājiem. Pagaidām izskatās, ka produkts ir sakritis ar īsto vilni industrijā. Nākamais mērķis ir noslēgt līgumu ar pirmo stratēģisko partneri. Tādu, kas ražo vairāk nekā 50 miljonus ierīču gadā. Gribam šogad licencēt mūsu tehnoloģiju apmēram miljons ierīcēs.”

Publicitātes foto

Pārkāpuma būtība

Sēkla

SIA “Sonarworks” 2012. gadā dibināja Helmuts Bēms un Mārtiņš Popelis, kuri ir arī uzņēmuma patiesie labuma guvēji. Uzņēmuma daļas pieder 15 uzņēmumiem un personām. Visvairāk uzņēmuma daļu pieder KS “AIF Imprimatur Capital Technology Venture Fund” (20,62%), SCS “Karma Ventures I SICAV-SIF” (13,83%), SIA “Proks Capital” (13,07%), kā arī Helmutam Bēmam un Mārtiņam Popelim (pa 10,42%).

Dīgšana

Pirmais produkts nāca klajā 2015. gadā.

2017. gadā uzņēmums ieguva “Mīlētāko zīmolu topa” apbalvojumu kategorijā “Mīlētākais jaunuzņēmums”.

2019. gadā Helmuts Bēms, izmantojot “Sonarworks” tehnoloģiju, ieguva Eiropas Mobilo mediju asociācijas augstāko apbalvojumu auto audio segmentā.

2019. gadā “Sonarworks” noslēdza A raunda investīciju piesaisti ar pieciem miljoniem eiro. Kopumā astoņu gadu laikā uzņēmums piesaistījis apmēram astoņus miljonus.

2020. gadā uzņēmums laida klajā “SoundID”, kas dod iespēju ikvienam cilvēkam personalizēt audio klausīšanās pieredzi jebkurā ierīcē.

Augļi

SIA “Sonarworks” 2020. gada apgrozījums sasniedza 3,7 miljonus eiro.

Uzņēmumā strādā apmēram 60 darbinieku.

Lielākie tirgi ir ASV (ap 50%) un Lielbritānija. Ķīna ir straujāk augošais tirgus.

Profesionāļiem domāto tehnoloģiju izmanto vairāk nekā 70 000 pasaules mūzikas studiju, tostarp vairāk nekā 40 “Grammy” balvu ieguvušie skaņu inženieri, kuri sadarbojas ar tādām pasaules līmeņa zvaigznēm kā Lady Gaga, Madonna, “Rihanna”, Adele, “Coldplay”, Kanje Vests u. c.

Patērētāju segmentā ir apmēram 100 000 gala lietotāju, bet tehnoloģijas licencēšanas ziņā noslēgti septiņi integrācijas līgumi ar dažādiem ierīču ražotājiem.

VĒRTĒJUMS: Kļūst par pirmo Latvijas vienradzi

Anatolijs Prohorovs, “Proks Capital” valdes priekšsēdētājs un vadošais partneris: “Neesmu liels mūzikas  fans, bet “Sonarworks” spēku apliecina tas, ka “Proks Capital”, neskatoties uz Covid-19 pandēmiju, pagājušajā gadā uzņēmumā investēja vēl 200 000 eiro. Gan tirgus, gan finanšu rādītāji rāda izaugsmi. Ceru, ka “Sonarworks” kļūs par pirmo Latvijas vienradzi jeb jaunuzņēmumu, kura vērtība pārsniedz miljardu eiro.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.