Sāk vienādot autobusu tarifus; pirmās vienotās cenas – Bauskā, Aknīstē un Tukumā 0
Trīs novados – Bauskas, Aknīstes un Tukuma – šomēnes uzsākta reģionālo vietējo maršrutu autobusu tarifu vienādošana. Septembra vidū jaunie tarifi tiks ieviesti vairākos Vidzemes un Zemgales novados, savukārt Rīgas, Kurzemes un Latgales reģionos tarifu izlīdzināšanu sāks ne agrāk kā oktobrī. Tā kā autobusa biļetes cena būs atkarīga no pasažieru mērotā attāluma un patlaban Latvijas reģionos tarifi ir krasi atšķirīgi, braukšanas maksas izmaiņas būs dažādas.
Bauskas teritorijā, kur pasažieru pārvadājumus nodrošina SIA “Aips”, maksa par pirmajiem brauciena kilometriem pieaugs par pieciem eiro centiem, savukārt pārējā novada teritorijā minimālā braukšanas maksa paliks nemainīga. Tāpat biļetes cena nemainīsies, mērojot attālumu no septiņiem līdz 33 kilometriem, bet, braucot garākas distances, maksa par braucienu samazināsies.
Savukārt Aknīstes novadā, kur sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošina SIA “Aknīstes pakalpojumi”, minimālā braukšanas maksa nemainīsies, bet, braucot garākus attālumus, biļetes cena nedaudz palielināsies. Tukuma novadā, kur pasažieru pārvadājumus veic SIA “Tukuma auto”, maksa par pirmajiem brauciena kilometriem un maksa par braucienu no septiņiem līdz 33 kilometriem paliks nemainīga, bet garākos posmos biļetes cena samazināsies. “Tukuma auto” valdes priekšsēdētājs Ilgvars Kalniņš atzinīgi vērtē tarifu vienādošanu, dēvējot to par loģisku soli, jo līdz šim pa novadiem bijuši stipri vien atšķirīgi tarifi. Tiesa, viņš uzskata, ka nebūs ne lielu ieguvumu, ne lielu zaudējumu. Iespējams, iegūs tie pasažieri, kas brauks tālāk.
Kā “LA” skaidroja Autotransporta direkcijā, autobusu tarifu vienādošanas procesā tiks izveidotas minimālās braukšanas maksas, kuru lielums būs atkarīgs no attīstības centra līmeņa. Rīgā minimālā braukšanas maksa nebūs mazāka par 0,80 eiro. Pārējās republikas nozīmes pilsētās – 0,60 eiro, reģionālās nozīmes centros – 0,50 eiro, pārējā valsts teritorijā – 0,40 eiro. Reģionos, kur jau vēsturiski minimālā braukšanas maksa bijusi ļoti zema un kur tarifu vienādošanas gaitā varētu būt straujāks biļešu cenu kāpums, ir panākta vienošanās ar pašvaldībām par starpposmu minimālās braukšanas maksas vienādošanā. Vienoto braukšanas tarifu plānots veidot divās daļās – braucienam līdz 33 kilometriem vidējā maksa par katru brauciena kilometru būs 0,0569 eiro, bet, braucot ar sabiedrisko transportu garākos ceļa posmos, biļetes cena tiks aprēķināta pēc formulas 0,71 eiro plus 0,0356 eiro par katru nobraukto kilometru.
Izjutīs daži
Pēdējo gadu laikā Vidzemes reģionā braukšanas maksa bijusi augstāka nekā citviet Latvijā, tādēļ plānots, ka nelielu cenu kāpumu izjutīs tikai atsevišķu teritoriju iedzīvotāji, piemēram, Madonas un Valkas novadu centros, bijušajā Cēsu rajonā, skaidro Autotransporta direkcijā. Savukārt Cēsu pilsētā, Alūksnē un Gulbenē autobusa biļetes cenas nemainīsies. Valkas novada centrā cenas pieaugums līdz 0,15 eiro būs, mērojot attālumu starp pirmajām pieturvietām, savukārt braucot garāku distanci ārpus novada centra teritorijas, brauciena maksas samazinājums būs no 0,15 līdz pat 0,60 eiro. Madonas novada centrā brauciena maksas pieaugums tā sākumā lielākoties būs par 0,05 eiro, bet, braucot garākas distances ārpus novada centra teritorijas, maksa par braucienu samazināsies. Savukārt bijušajā Cēsu rajonā kopējā situācija ir ļoti atšķirīga, jo būs teritorijas, kur minimālā braukšanas maksa paliks nemainīga un maksa par garāku distanču braucieniem palielināsies, kā arī teritorijas, kur minimālā braukšanas maksa augs, bet maksa par garākas distances braucieniem, tieši otrādi, samazināsies.
Ņemot vērā, ka republikas nozīmes pilsētās paredzētā minimālā braukšanas maksa ir 0, 60 eiro, braucienu sadārdzinājums Valmieras pilsētā sagaidāms 0,05 eiro. Savukārt, braucot attālumu, kas garāks par 33 kilometriem, braukšanas maksas samazinājums būs no 0,15 līdz pat 0,85 eiro. Lielākajā daļā Vidzemes reģiona teritorijas, braucot garākas distances, braukšanas maksa samazināsies. Tarifu izlīdzināšana būšot izdevīga tiem iedzīvotājiem, kuri sabiedrisko transportu izmanto ikdienā, jo, iegādājoties abonenta biļeti, liela daļa pasažieru par braucienu maksās mazāk nekā patlaban.
Latgalē – starpposms
Šobrīd Latgalē gan minimālā braukšanas maksa, gan arī maksa par braucienu ir ļoti atšķirīga. Kamēr pārējā Latvijas teritorijā sabiedriskā transporta tarifi ir auguši atbilstoši degvielas cenu kāpumam, transportlīdzekļu uzturēšanas izmaksām, vairākos Latgales novados tie nav mainīti gandrīz 10 gadus. Tas nozīmē, ka pat līdzīga līmeņa attīstības centros Latgales iedzīvotāji ilgstoši maksā krasi atšķirīgas naudas summas par braucienu sabiedriskajā transportā.
Plānots, ka lielākajā daļā Latgales reģiona tiks paaugstināta maksa par pirmajiem brauciena kilometriem, piemēram, Krāslavas pilsētā pieaugums būs par aptuveni 0,05 eiro, Rēzeknes teritorijā – par 0,10 eiro, Daugavpils teritorijā – par 0,15 eiro. Teritorijās, kur tarifu vienādošanas iespaidā varētu būt straujāks cenu kāpums, plānots starpposms minimālās braukšanas maksas vienādošanā. Lai iedzīvotājus būtiski neskartu sabiedriskā transporta biļešu cenas kāpums, šādu starpposmu plānots ieviest Rēzeknes, Ludzas, Balvu, Līvānu un Preiļu novadu teritorijā, tādējādi minimālā braukšanas maksa pieaugs no 0,05 līdz 0,15 eiro. Kopumā Latgales reģionā, mērojot attālumu no septiņiem līdz 33 kilometriem, daudzviet reģionālo vietējo maršrutu autobusu biļetes cena paliks nemainīga vai nedaudz pieaugs. Savukārt, braucot garākus attālumus, daudzviet biļetes cena samazināsies. Piemēram, Daugavpils, Ludzas novadā, mērojot attālumus, kas garāki par 33 kilometriem, biļetes cena samazināsies, un samazinājums var sasniegt pat vairāk nekā vienu eiro. Tāpat biļetes cenas samazinājums, braucot tālākus posmus, būs Līvānu, Preiļu un Krāslavas novados.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš uzsver, ka ieguvumi no tarifu izlīdzināšanas būs vairāki un viens no galvenajiem – pasažieriem būs skaidri zināmi principi, ko un cik viņi maksā. Jo šobrīd reģionālajos un vietējos maršrutos ir 23 tarifi un “diezgan liels bardaks”. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks gan atzīmē, ka ieguvēji būs pasažieri, taču ir bažas par tiem reģioniem, kur tarifi samazināsies, īpaši to var teikt par Vidzemi, un tad aktuāls kļūst jautājums – kurš segs zaudējumus. “Nākamā gada budžets sabiedriskajam transportam samazināsies, bet kurš segs zaudējumus?” tā I. Ošenieks.