Nelaist gar ausīm farmaceita ieteikumus 0
Mēdz teikt, ka ārstētas iesnas pāriet septiņu, bet neārstētas – nedēļas laikā. Tā vietā, lai neietu uz darbu, atpūstos un lietotu daudz šķidruma, liela daļa cilvēku sāk lietot zāles, tiklīdz parādās pirmie slimības simptomi. Piemēram, biedrība “Veselības projekti Latvijai”, savulaik pētot Latvijas iedzīvotāju medikamentu lietošanas paradumus saaukstēšanās slimību gadījumos, noskaidroja – gandrīz trešā daļa aptaujāto vienlaikus bija lietojuši trīs vai vairāk medikamentu (Pasaules veselības organizācija uzsver, ka racionāla zāļu lietošana ietver tikai vienu divus medikamentus vienā saslimšanas reizē). Turklāt cilvēki ne vienmēr lieto zāles tā, kā rakstīts instrukcijā vai kā ieteicis ārsts vai farmaceits: tiek mainītas devas, lietošanas ilgums. Daudzi pat neiedomājas, ka, piemēram, apelsīnu sulas glāze var mazināt zāļu iedarbīgumu.
“Cenšamies izskaidrot klientam potenciālos zāļu lietošanas riskus, jo ne jau visi medikamenti der visiem un visās situācijās. Piemēram, bērniem noteikti nevajadzētu dot zāles, kuras ir domātas pieaugušajiem, jo tām ir atšķirīgs iedarbīgo ķīmisko vielu sastāvs. Informējam par zāļu lietošanu, uzglabāšanu, aicinām ievērot zāļu lietošanas kursu. Ne mazāk būtiski ir pastāstīt par visiem iespējamiem blakusefektiem, vai konkrētais medikaments ir piemērots transportlīdzekļa vadītājam, grūtniecei, ka, pašsajūtai pasliktinoties, jāpārtrauc medikamentu lietošana un jāvēršas pie ārsta,” stāsta I. Krastiņa. Viņa teic, ka cilvēki uz aptieku nāk gan akūtos gadījumos, gan jau ar zināmu “slimības bagāžu”, tādēļ farmaceits cenšas iegūt pēc iespējas visaptverošu informāciju, jo tikai tad, zinot par blakus saslimšanām un citu medikamentu lietošanu, varēs ieteikt piemērotāko risinājumu.
Kā var palīdzēt farmaceits
* Informē par zāļu īpašībām, uzglabāšanas noteikumiem, kā arī sniedz padomus par to lietošanu, pamatojoties uz drošas medikamentu lietošanas pamatprincipiem un aktuālām Latvijā reģistrētām klīniskām vadlīnijām.
* Izskaidro pareizu medikamenta lietošanu, to izsniedzot pirmo reizi vai medikamenta maiņas gadījumā, kā arī pēc pacienta lūguma sniedz rakstisku informāciju par to lietošanu.
* Iztaujā klientu par citiem lietotajiem recepšu un bezrecepšu medikamentiem, uztura bagātinātājiem, pārtiku un alkohola patēriņu un novērtē mijiedarbības risku.
* Brīdina par zāļu mijiedarbību, kas var būt par cēloni divu vai vairāku lietoto zāļu iedarbības nevēlamām izmaiņām vai blakusparādībām, par dubultmedikāciju (ja vienlaikus lieto zāles ar līdzīgu sastāvu) vai pseidodubultmedikāciju (ja vienlaikus lieto zāles ar dažādu sastāvu, bet vienādu terapeitisko iedarbību).
* Pastāsta par kontrindikācijām, ja klientam ir slimības, sindromi vai citas pazīmes, kas nav savienojamas ar noteiktu zāļu lietošanu, kā arī par nozīmīgām zāļu blakusparādībām.
* Sniedzot konsultācijas par zālēm, farmaceits informē arī par zāļu cenām, ja ir pieejamas ekvivalentas zāles ar zemāku cenu un ir iespējama izvēle.
Avots: Farmaceitiskās aprūpes standarti un kvalitātes indikatori