Vidusskolēnu eksāmenu vidējie rezultāti nav būtiski kritušies. Kurā priekšmetā gājis visgrūtāk? 3
Ilze Kuzmina, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Neraugoties uz to, ka jau otrais mācību gads pēc kārtas noritējis lielākoties attālināti, vidusskolu absolventu centralizēto eksāmenu vidējie rezultāti nav būtiski kritušies.
Par to liecina Valsts izglītības satura centra (VISC) apkopotie eksāmenu rezultāti, kas publiskoti vakar. Tiesa, tie attiecas tikai uz skolēniem, kuri eksāmenus kārtoja pamattermiņā. To skolēnu rezultāti, kas eksāmenus kādu iemeslu dēļ kārtoja papildtermiņā, rezultāti vēl nav apkopoti. Taču šādu skolēnu skaits nebija liels: vien ap 500, kamēr pamattermiņā eksāmenus kārtoja ap 16 000 skolu absolventu.
Kā jau ierasts, no obligātajiem eksāmeniem skolēni visveiksmīgāk kārtojuši svešvalodas eksāmenus. Visvairāk absolventu kārto angļu valodas eksāmenu, un tā rezultātos šogad ir kritums – 66,8% (pērn 70%).
Latviešu valodas eksāmenā ir neliels rezultātu kritums: vidējais rādītājs ir 51,3 procenti, kamēr pērn bija 52,9%. Taču 2019. gadā latviešu valodas eksāmenā rezultāts bija vēl zemāks: 49,9%.
Viszemākais rezultāts, kā allaž, ir matemātikas eksāmenā: vien 36,3 procenti, kas tomēr ir par 0,9 procentiem labāk nekā pērn un par gandrīz četriem procentiem labāk nekā vēl gadu iepriekš.
No izvēles eksāmeniem skolēniem labi veicies Latvijas un pasaules vēstures, kā arī fizikas eksāmenos, kur rezultāts, salīdzinot ar pagājušo gadu, uzlabojies pat par septiņiem procentpunktiem (skat. tabulu).
Pagaidām vēl nav publiskoti dati par centralizēto eksāmenu rezultātiem katrā no skolām. Kā skaidro VISC pārstāve Liene Bērziņa, šādi dati varētu būt pieejami augusta beigās. Tik ilgi jāgaida tāpēc, ka skolu absolventiem ir tiesības iesniegt apelāciju par eksāmenu rezultātiem, tātad lūgt pārskatīt vērtējumu. Skolām pašām gan ir informācija par to, kā novērtēti viņu skolēni. Protams, arī skolu absolventi var uzzināt eksāmenu vērtējumus vietnē “latvija.lv”.
Augstākās izglītības iestādēs šonedēļ sākusies uzņemšana, un datu pieejamība kopējā sistēmā būtiski atvieglo iestāšanos augstskolās. Eksāmenu rezultāti un vidusskolas diploma atzīmes no Valsts izglītības informācijas sistēmas tiek nodotas Vienotajai uzņemšanas sistēmai un Rīgas Stradiņa universitātes uzņemšanas sistēmai, ja reflektants piesakās studijām kādā no Latvijas augstskolām.
Tas, vai vidusskolas absolvents tiks uzņemts kārotajā studiju programmā un vai iegūs valsts apmaksātu studiju vietu, lielā mērā atkarīgs tieši no tā, kādi vērtējumi saņemti centralizētajos eksāmenos.
Pēc vairākām nedēļām VISC varētu nākt klajā ar plašāku informāciju un analīzi par to, kādi bijuši galvenie klupšanas akmeņi, pildot eksāmenu uzdevumus.
Pagaidām VISC secinājis, ka kopumā skolēnu sniegumā centralizētajos eksāmenos, salīdzinot ar pagājušo gadu, būtisku izmaiņu nav. Attiecībā uz izvēles eksāmeniem VISC uzsver, ka tajos kārtotāju skaits ir neliels, kas arī ietekmē eksāmenu vidējo rezultātu.
Obligātos eksāmenus vidēji kārtoja 14 000 izglītojamo, no kuriem latviešu valodā – 14 229, matemātikā – 14 376, angļu valodu kārtot bija izvēlējušies 12 513 izglītojamo, krievu – 1766, vācu – 30, bet franču – tikai trīs jaunieši.
Šogad izglītojamajiem nebija obligāti jākārto izvēles eksāmeni, tomēr daļa jauniešu tos izvēlējās. Eksāmenu Latvijas un pasaules vēsturē kārtoja 1481 skolēns, bioloģijā – 1201, fizikā – 780, ķīmijā – 619.
L. Bērziņa arī norāda, ka, salīdzinot eksāmenu rezultātus pa gadiem, jāņem vērā, ka Covid-19 pandēmijas dēļ tika daļēji mainīts eksāmena saturs, skolēni eksāmenus pildīja speciālās atbilžu lapās, kādu iepriekšējos gados nebija, eksāmeni notika bez starpbrīža.
Skolas direktors: klātienes mācību trūkums ir kompensēts ar skolotāju pārcilvēcīgo darbu
Rūdolfs Kalvāns, Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas prezidents: “Domāju, ka šie eksāmenu rezultāti parāda: klātienes mācību trūkums ir kompensēts ar skolu vadītāju un skolotāju pārcilvēcīgo darbu. Tie parāda, ka spējām arī šādos apstākļos strādāt efektīvi, kaut skolotāju slodze ļoti pieauga.
Arī manis vadītajai skolai eksāmenu rezultāti ir līdzīgi kā pērn, bioloģijā un fizikā pat uzlabojušies. Cik zinu par citu skolu rezultātiem, pārsteigumu nebūs: kurās skolās iepriekš bija labākie centralizēto eksāmenu rezultāti, tajās tie būs labākie arī šogad.
Tomēr: ja būsim spiesti vēl vienu gadu strādāt attālinātā režīmā, tad gan izglītības kvalitāte kritīsies.
Nevaru spriest, vai Valsts izglītības satura centrs ko būtisku mainīja eksāmena uzdevumos. Domāju, ka tie ļoti neatšķīrās no pērnā gada.”