Dialogs 0
Mazuļi vislabāk iemācās valodu un veido savas kognitīvās spējas caur dialogu. Aktīvas sarunas ir tās, kuras veicina mazuļa valodas attīstību, nevis pasīva klausīšanās vai vienpusīgs kontakts ar datora vai mobilā telefona ekrānu.
Mazuļa neverbālie signāli
Ir svarīgi saņemt un saprast mazuļa neverbālos signālus. Runāšana ar mazuli, mēģinājumi saprast viņa teikto ir tikai viena daļa no komunikācijas puzles. Neverbālie signāli, kā piemēram, acu kontakts, sejas izteiksme, žesti – dod papildus informāciju par viņa vēlmi kontaktēties ar citiem. Ja vecāki ir aizņemti ar datoru, saviem viedtālruņiem, šie mazuļa neverbālie signāli samazinās vai pat pilnībā izzūd, kā rezultātā rodas neatgriezeniska attīstības aizture.
Rezultātā šiem bērniem zūd iespēja sūtīt un saņemt atpakaļ signālus no vecākiem, kas ir ļoti svarīga daļa no tā, kā mazulis mācās komunicēt. Vecāki var palaist garām informāciju, ko mazulis grib darīt vecākiem zināmu, rādot uz to vai nu ar pirkstu, vai ar žestiem, vai arī ar neatlaidīgu skatienu uz kādu priekšmetu, mantiņu.
Šie ir smalki un ļoti būtiski signāli, it sevišķi ņemot vērā, ka mazuļa runas spējas šinī vecumā ir minimālas, un viņš vēl nespēj izteikt savas domas.
Savu pirmo dzīves gadu mazulis pavada mācoties paļāvību, drošību, balstoties uz saņemto mīlestību no vecākiem, citiem ģimenes locekļiem. Tas viņam dos fizisku spēku turpmāk ātrāk novērst slimības, vairos emocionālo spēku justies pašpārliecinātam un intelektuālo spēju mācīties.
Tehnoloģijas to nespēj aizstāt!
Jaunākā ASV statistika ir šāda: 92 procenti vecāku atzīst, ka 12 mēnešu veci bērni jau skatījuši mobilā telefona ekrānu, dažs pat četru mēnešu vecumā! Aptaujās vairums vecāku komentē, ka mazuļiem tas patīk.
Protams, zīdaiņi skatīsies uz spilgtajām krāsām, vēros priekšmetu kustību, bet viņu smadzenes vēl nav spējīgas saprast to nozīmi. Tikai ap 18 mēnešu vecumu bērns uz ekrāna attēloto sasaista ar reālo, kad zīdaiņa kognitīvās spējas ir pietiekami attīstījušās, atzīmēja Zālītis, aicinot vecākus vairāk sava laika un uzmanības veltīt “dzīvai” komunikācijai ar mazuli.