Vides ietekme uz zīdaiņa smadzeņu attīstību un kā to nepārstimulēt 0
Nevajag pārstimulēt
Autore: Aija Rutka
Pēc dzimšanas mazuļa smadzenes attīstās ļoti strauji un pirmo divu gadu laikā tās palielinās trīskārši. Šis ir ļoti dinamisks, kā arī kritisks laika periods, kurā vide ietekmēs nepieciešamo smadzeņu nervu attīstību, lai izprastu un reaģētu uz ārējiem signāliem. Mazuļa smadzenēm nepieciešama adekvāta stimulācija, lai attiecīgās smadzeņu šūnas attīstītos un funkcionētu. Vide ir tā, kas nosaka smadzeņu attīstību, funkcionalitāti, piemēram, valodas pareizu attīstību, tās prasmes, tā portāla “Cālis” un veselības centra “Vivendi” kopīgi organizētās Vecāku skolas lekcijā uzsvēra pediatrs Egils Zālītis.
Ja zīdainis dzird zināmu valodu no pirmajām dienām, attiecīgās smadzeņu runas centra šūnas augs, veidosies un attīstīsies, mazulis sāks runāt vecāku intonācijā bez akcenta. Turpretim, ja bērns mācās svešvalodu astoņu gadu vecumā, kad smadzeņu šūnu centri vairs nespēj attīstīties, bērns nekad nespēs runāt svešvalodā pilnībā bez akcenta.
Tātad, neapgūts vides ietekmes periods, rada zaudētu nervu funkcionālo kapacitāti – pazaudētu iespēju.
Jaundzimušo smadzeņu attīstība – pārstimulēšanas hipotēze
Mazuļa smadzenēm vajadzīga mierīga stimulācija, lai smadzeņu mierīgo šūnu centri attīstītos adekvāti, atbilstoši iepriekš minētajiem vides principiem. Turpretim pārstimulēšana veicina to smadzeņu nervu attīstību, kas noved līdz uzmanības traucējumiem, sliktām sekmēm skolā pusaudžu gados, lekcijā uzsvēra ārsts.
Kāpēc?
Pārstimulētās smadzeņu šūnas sagaida hiperstimulāciju un šo bērnu kognitīvās funkcijas nespēj integrēt normālu stimulāciju, kuru signālus mazulis nav saņēmis agrīnā vecumā, un līdz ar to mierīgo nervu šūnu attīstības iespēja jau sen ir nokavēta. Šiem bērniem ir nervu sistēmas attīstības deficīts, kas noved līdz nopietnai kognitīvo spēju disfunkcijai gan mājās, gan skolā. Šiem bērniem mācības liekas garlaicīgas un skolas apstākļos vai mājās, veicot uzdotos mājas darbus, tiek kavēta koncentrēšanās un domāšana.