Vidējās klases vilinājums 1
Tāds neparasts testa brauciens sanāca. Ar auto, kurš nu nekādi nav ne manā privāto interešu lokā, ne Latvijas tirgus topā. “Renault Talisman”. Pēc LPAA klasifikatora – vidējā klase. Pēc skata un gabarītiem – kāda nu tur vairs vidējā… Garumā pat sprīža netrūkst no limuzīnu pieciem metriem. Milzis. Kam tāds vajadzīgs? Bet dīleris Zigis teica – tu tomēr pamēģini. Un saki, ko domā.
Paņēmu. 500 km nobraucu pa Latvijas dienvidu lielceļiem un takām. Pēc tam parakos tehniskajos datos un tirgus statistikā. Interesanti, manuprāt, secinājumi sanāca. Bet par visu pēc kārtas.
Liels un jauns rada respektu
Tā pirmā atšķirība sajūtās satiksmes plūsmā. Tevi ievēro. Tev “nelien uz auguma”. Arī mans ikdienas auto (pirmās paaudzes “Qashqai”) nav nekāds mazulis, tomēr laikam jau citu acīm tāds pārāk parasts, jau vecišķs un pelēks. Visdažādāko agresoru kārots kumoss. “Talismanam” garām lien mazāk, distances ievēro cienījamākas.
Tas patīk. Labu pašsajūtu neapšaubāmi veicina interjers – joma, kurā Francijas autobūve allaž bijusi meistarīga. Ergonomija perfekta. Ērti sēdekļi. Pat ar masāžas funkciju (nepatika – manuprāt, lieka). Toties patika skārienjutīgā ekrāna pazemais, labās rokas balsta punktiem tuvais novietojums. Ērti. Paneļa apdares tumšie koka elementi un tikko manāmais piegaismojums tumsā – lieliski. Navigācijas aprīkojums (ar meklēšanas funkciju) ļoti labs, neapmulsa pat Vecauces, Kroņauces, Liel-auces mudžeklī.
Ripo labi, bet…
Gaita? Nav jau te, ļaudis, ko spriedelēt. Jau sen pat krietni mazāki un lētāki auto brauc perfekti. Ja vien, pēc pārprasta šika dzenoties, nav sačakarēti ar pārāk zema profila riteņiem. Ja vien saimnieks nav bijis slinks spiedienus riepās pārbaudīt (talismanā kļūdu pumpēšanā pat bez manometra un roku smērēšanas parāda displejs). Ja vien tu nebrauc pa bedrēm kā akls vai traks…
Vēlreiz gribu uzteikt “Renault” panākumus stabilitātes sistēmu regulējumos, ko pieminēju jau “Alaskan” testa aprakstā. Lieliska darbība uz grants. Neuzbāzīgs, mērenas jautras slīdītes pieļaujošs, bīstamas pārmērības apvaldošs palīgs, kuru tā arī neizslēdzu (tāda iespēja pastāv).
Ripo labi. Kur tad tas “bet”? Tas “bet” nav “Renault” īpašums. Manuprāt, gandrīz visi mūsdienu šāda izmēra auto kļuvuši mazāk komfortabli nekā labākie pagājušā gadsimta eksemplāri. Jo ekoloģija, ekonomija prasa vieglumu. Bet gludāk, laidenāk brauc svars (inerce, Ņūtona likums – ja tādu atceraties). Pirms 20 gadiem kāds no “General Motors” runasvīriem žurnālistiem deklarēja – tikai smags auto var būt patiešām komfortabls. “BMW” konstruktori viņam piebalsoja. Un tikpat gara kā “Talisman” “Omega” (1800 kg) toreiz brauca gludāk. Trešās sērijas bembis ripoja, šķiet, labāk nekā tagad piektā sērija. Tikai mazliet, protams, labāk. Bet drusku žēl. Neko darīt – “Eiro 6” prasa upurus.
Ko tad tas vieglais garums dod?
Atbilde – aerodinamiku. Neviens mazs auto, neviens augstāks un īsāks krosovers šajā rādītājā nevar palīst zem 0,30. “Talisman” un citi vidējie var. Un tālā, ātrā ceļā degvielas patēriņa starpība būs ievērojama. Ja gadā brauksiet kādus 30 vai 40 tūkstošus kilometru pa Vācijas bāņiem, šādi var ietaupīt ne tikai litrus. Tonnas sanāks. Bet, rātni ripojot pa Bauskas šoseju, “Talisman” tērē tos pašus 5,5 litrus uz simtu, ko mans “Qashqai”.
Ietilpību? Sen gribu tā eksakti salīdzināt dažādu klašu auto interjera izmērus. Nav viegls uzdevums, jo šādu mērījumu vienotas metodikas nav. Kaut cik objektīvi salīdzināmus datus pat šķietami bezgalīgajās interneta dzīlēs atrast grūti. Pašam – baigs darbs… Un te – patīkams pārsteigums. Mūsu “Renault” mājas lapa ir bagāta un viegli pārskatāma. Nešaubos, ka firmas statistiķi veikuši viena veida mērījumus visai savai modeļu gammai. Un nelielu izvilkumu no viņu darba piedāvāju tabulā. Ko tad dod “Talisman” garums, ja salīdzinām to ar “Megane” un “Clio” – kompakto un mazo klasi?
Salona platumā – nieka četrus cm pret “Megane”, 11 – pret “Clio”. Sērkociņu kārbiņa uz katru pusi no ass līnijas… Brīvāk ar savām kājām varēs izrīkoties aizmugurē sēdošie. Bet vai tad ar 14 cm vaļību dažu stundu braucienā pa Latviju ir par maz? Griesti nav būtiski augstāki. Pat otrādi. Un jāsecina, ka vienīgais neapšaubāmais ietilpības ieguvums ir garāka telpa aizmugurē, kuru varam iegūt, nolaižot sēdekļu atzveltnes. “Talismanā” var ielikt pilnizmēra matraci un nakšņot. Vai tiešām to darīsim, lielu skaistuli nopirkuši? Par piecciparu starpību cenā taču iznāk pārgulēt kādas 100 naktis ļoti labā viesnīcā…
Izvēlē – bez steigas un paviršībām
Ceru, ka nebiju pret “Talisman” un vidējo klasi pārāk skarbs. Nekādā gadījumā nevēlos šādu izvēli noraidīt vai apšaubīt, ja vien pircēja argumenti būs pietiekami. Auto ir cienījami glīts. Viņai noteikti patiks. Arī vārds patiks. Talismans… Tas tev nav kaut kāds Y5 vai BZ300…
Arī tad, ja šis būs jūsu protests pret vidējas klases segmentā valdošo (Latvijā) “VW” koncerna produktu hegemoniju – atbalstu. “Renault” ir milzis, kura – paradoksāli – produkti pie mums populāri komerctransporta jomā (tehniskas uzticamības apliecinājums), bet nepietiekami novērtēti kā ikdienas pārvietošanās rīki. Drosmes uzlabošanai Eiropas skaitļi – šī gada pirmajos četros mēnešos pasažieru auto tirgū “Renault” ir stabili trešais, priekšā palaižot tikai “VW” un “Ford”.
Vienīgais, ko gribu novēlēt, – rūpīgu un nesteidzīgu savu patieso vajadzību un vēlmju izsvēršanu. Informācijas cītīgu vākšanu un pārbaudi. Atkārtotu, vairākkārtēju. Citādi var iznākt kā man šajā improvizētajā testā – salasījies internetā par Lielauces ezera vēžiem, saskatījies filmiņas par skaistuļiem, kuri tur saimnieku dotajos krītiņos rāpjas, braucu šajā paradīzē nakšņot. Patālo skaisto vietu atradis, sastopu garlaikotu uzraugu, kurš, par supermedībām jautāts, ir gauži izbrīnīts – kādi vēži?! Jau divus gadus kā nosprāguši…
Štrunts par vēžiem. Bet ja līdzīgi uzraujies uz daudz dārgāku nezināšanu?
Par lieliem auto. Prestižu un simpātijas nenoraidot – izmēram tiešām ir nozīme! Bet par to jēga maksāt vien tad, ja iegūtais patiešām noder. Nevis traucē – kā pārlieku garie limuzīnu deguni mežā…