VID neslēgs līgumu ar parādnieku. Ceļojis no firmas uz firmu, palikdams parādā valstij un medijiem 0
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme izvērtējusi iepirkumu “Informatīvā kampaņa par nodokļu reformu 2019. gadā”, kur 20. februārī VID par uzvarētāju tika izraudzīts SIA “Alpha Baltic Media”, un nolēmusi pārtraukt šo iepirkumu.
Par to vakar “LA” informēja VID ģenerāldirektores konsultants komunikācijas un sabiedrisko attiecību jautājumos Andrejs Vaivars. Viņš arī norādīja, ka pēc izvērtējuma secināts, ka sabiedrības izglītošanai par nodokļu reformu šogad nav nepieciešamības un visus ar deklarācijām un nodokļu reformu saistītos jautājumus sabiedrībai skaidros VID, izmantojot savus resursus.
Vienlaikus Ieva Jaunzeme iniciēs likuma grozījumus, kas palielinātu valdes locekļu atbildību, nepieļaujot situācijas, ka iepirkumos piedalās personas, kas savā iepriekšējā darbībā pieļāvušas problēmas ar nodokļu nemaksāšanu.
Ceļo no firmas uz firmu, palikdams parādā
VID ģenerāldirektore situāciju izvērtēja pēc tam, kad iepirkumā par sabiedrības informēšanu VID izraudzījās “Alpha Baltic Media”, kuras esošais īpašnieks, valdes loceklis un patiesā labuma guvējs Lauris Špillers, pēc Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) domām, saistīts ar uzņēmumu virkni kā patiesā labuma guvējs.
Špillers kā valdes loceklis vai izmantojot citas juridiskas personas – SIA “SERVIOD” (viens no iepriekšējiem nosaukumiem “Creative Media Services”), SIA “Baltic Media” (viens no iepriekšējiem nosaukumiem “Alpha Baltic”), SIA “Medialead group” (šobrīd jau likvidēts) –, atbilstoši publiski pieejamajai informācijai uz 2019. gada 7. februāri bija parādā valstij 607,5 tūkstošus eiro.
Lauris Špillers izskanējušo informāciju par parādiem sauc par interpretāciju. “”Alpha Baltic Media” nav nodokļu parādu. Konkursā piedalījāmies saskaņā ar Iepirkumu likumu, VID izvērtēja mūsu piedāvājumu un atzina par labāko,” sarunā ar “LA” sacīja Špillers.
Viņš arī norādīja, ka vairāk nekā gadu vairs nedarbojas uzņēmumā “Baltic Media”, līdz ar to neesot korekti pārmest saistību ar šo uzņēmumu. Turklāt “Baltic Media” iepriekšējos gados valstij nodokļos samaksājusi vairāk nekā piecus miljonus eiro.
Iepriekšējās firmas parādā valstij un medijiem
Pēc LRA rīcībā esošās informācijas, ar Špilleru saistītie uzņēmumi joprojām ir parādā virknei Latvijas mediju uzņēmumu. Piemēram, ar Lauri Špilleru saistītais “Alpha Baltic” savulaik palicis parādā arī interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmumam “Gemius Latvija”.
Uzņēmuma vadītāja Linda Egle sarunā ar “Latvijas Avīzi” norāda: “Tā ir negodīga komercprakse, ko piekopj ar Špilleru saistītie uzņēmumi. Tie ir tie paši vēži, bet citā kulītē.” Linda Egle uzskata, ka VID būtu jāpārskata iepirkumu konkursu prasības, lai neveidotos situācija, ka nodokļu parādnieki veido jaunus uzņēmumus un startē jaunos iepirkumos.
Asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa skaidroja, ka jau 2017. gada novembrī ar LRA valdes sēdes lēmumu toreizējie LRA biedri SIA “Alpha Baltic” un SIA “Creative Media Services” tika izslēgti no biedrības, jo ilgstoši un sistemātiski bija veikuši komercpraksi pretēji nozares profesionālajiem standartiem, gan graujot nozares reputāciju, gan izrādot necieņu pret LRA, tās biedriem un mērķiem.
Saskaņā ar asociācijas statūtiem abiem biedriem, kurus tobrīd LRA pārstāvēja Lauris Špillers, bija iespēja pārsūdzēt lēmumus, tomēr neviens no šiem uzņēmumiem to nedarīja.
VID maina nostāju
LRA ar vēstuli vērsās pie VID un Finanšu ministrijas, aicinot pārskatīt pieņemto lēmumu.
“Informējam, ka saskaņā ar iepirkuma nolikumu uzvar pretendents, kura kvalifikācija un piedāvājums atbilst iepirkuma nolikumā norādītajām prasībām. Atbilstoši Publisko iepirkumu likumam Komisija varēja veikt tikai iesniegušā pretendenta SIA “Alpha Baltic Media” pārbaudi un pārbaudīt tikai tos izslēgšanas nosacījumus, kuri ir noteikti Publisko iepirkumu likumā. Komisijai nebija tiesiska pamata izslēgt no iepirkuma SIA “Alpha Baltic Media” – tam ne piedāvājuma iesniegšanas, ne lēmuma pieņemšanas brīdī nebija nedz nodokļu parādu, nedz arī kādu citu pazīmju, kas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu liegtu šim uzņēmumam kvalificēties iepirkumam.
Līdz ar to, iegūstot vislielāko punktu skaitu, par uzvarētāju ir atzīts SIA “Alpha Baltic Media” piedāvājums,” paskaidroja VID galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Teice-Mamaja.
Jāpiebilst, ka SIA “Alpha Baltic Media” vēsturiskais nosaukums ir SIA “Alpha Baltic Creative”. Savukārt SIA “Baltic Media” līdz 2018. gada martam darbojās ar nosaukumu SIA “Alpha Baltic”, kas savulaik bija viena no lielākajām reklāmas aģentūrām, 2016. gadā apgrozot 8,23 miljonus eiro, uzņēmuma peļņa bija tikai 5,35 tūkstoši eiro.
Pašlaik “Baltic Media” vienīgais īpašnieks un patiesā labuma guvējs ir Deins Kaņepējs, savukārt Laurim Špilleram līdz 2018. gada 12. jūlijam piederēja 70% kapitāldaļu. Lauris Špillers pašlaik ir vienīgais “Alpha Baltic Media” īpašnieks. “Alpha Baltic Media” pagājušā gada finanšu dati vēl nav publiskoti, bet 2017. gadu uzņēmums pabeidza ar 655,8 tūkstošu eiro apgrozījumu, kas ir par 227% vairāk nekā gadu iepriekš, bet peļņa sasniedza 64,4 tūkstošus eiro.