Veselības mācību kā atsevišķu priekšmetu vispārējās izglītības iestādēs neieviesīs 0
Veselības mācību kā atsevišķu priekšmetu vispārējās izglītības iestādēs neieviesīs, to paredz šodien valdībā atbalstītais Veselības ministrijas (VM) informatīvais ziņojums par mācību priekšmeta “Veselības mācība” iekļaušanu vispārējās vidējās un profesionālās izglītības mācību programmās.
Lai gan VM aktīvi uzstājusi, ka veselības mācībai skolā ir jābūt atsevišķam priekšmetam, pēc ilgstošām diskusijām ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM), kā arī citām iesaistītajām pusēm, VM piedāvā jaunu risinājumu veselības izglītības veicināšanai.
Tas paredz ar 2015./2016.mācību gadu ieviest atsevišķu obligāti apgūstamu veselības izglītības moduli tikai profesionālās izglītības mācību programmās, bet integrētajā mācību saturā sākumskolai, pamatskolai un vidusskolai veikt uzlabojumus, lai nodrošinātu veselības un sporta izglītības un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi.
Par šādu risinājumu 8.aprīli vienojās arī Ministru kabineta komiteja. To kopumā atbalsta arī IZM, uzsverot, ka veselības izglītības jautājumi ir pilnvērtīgāk apgūstami, ja mācību procesā tos apgūst plašākā kontekstā un integrēti.
Atbalstot VM ziņojumu, valdība noteica IZM četrus uzdevumus.
Pirmkārt, IZM līdz 2013.gada 1.decembrim, pieaicinot VM un Labklājības ministrijas speciālistus, jāpilnveido mācību priekšmetu programmu paraugi, veicinot integrētu veselības izglītības, sporta izglītības un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi vispārējā izglītībā un profesionālajā vidējā izglītībā.
Tāpat IZM līdz 1.decembrim sadarbībā ar VM jāpilnveido klases stundas programmas paraugi 1.-12.klasei, papildinot veselības izglītības jautājumu tēmu loku tematiskajā grupā “Veselība un vide”.
Savukārt līdz 2014.gada 1.jūnijam IZM jāsagatavo un jāiesniedz Ministru kabinetā grozījumi noteikumos par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu, paredzot izglītojamiem, sākot ar 2015./2016.mācību gadu, noteikt mācību saturā obligāti apgūstamu veselības izglītības moduli, vienlaikus nepalielinot izglītojamo noslodzi.
IZM sadarbībā ar VM jāveic nepieciešamo pedagogu sagatavošanu un izglītošanu, lai nodrošinātu profesionālā vidējā izglītībā un arodizglītībā kvalitatīvu veselības izglītības jautājumu apguvi. Finanšu līdzekļi tam jāņem no Eiropas Savienības fondiem.
Kā ziņots, Veselības mācība kā atsevišķs priekšmets tika likvidēts un aizstāts ar sociālajām zinībām 1. līdz 9.klašu skolēniem no 2005./2006.gada. Šis lēmums savulaik tika pamatots ar nepieciešamību izvairīties no izglītības satura sadrumstalošanas. Tomēr VM norādījusi, ka tieši šobrīd veselības mācība ir sadrumstalota pa vairākiem mācību priekšmetiem bez vienotas koordinācijas.
Veselības ministre Ingrīda Circene (V) iepriekš ir paudusi viedokli, ka lielais skaits smēķējošo un alkoholu lietojošo jauniešu ir nacionālā traģēdija, par ko atbildība jāuzņemas arī izglītības sistēmai un tās vairākus gadus pasniegtajam sociālo zinātņu blokam.
10. līdz 12.klašu skolēniem veselības mācība patlaban ir noteikts kā viens no izvēles mācību priekšmetiem vispārējās vidējās izglītības programmu obligātajā saturā.