Vērtējam BMW atbildi “Hondai”: BMW F 850 GS 0
Vismaz gadus 15 vidējā tūrisma enduro motociklu klasē dominēja BMW. Pēc slavas vainagotā (tai skaitā uzvarām “Parīze – Dakāra” rallijā) “Honda Africa Twin” ražošanas pārtraukšanas 2003. gadā – kāpēc tas tika darīts un kāpēc japāņiem vajadzēja garus 13 gadus, lai tirgū palaistu jauno modeli, skaidri nav zināms. Toties renesanse izdevās iespaidīga: jaunā Āfrika bija 2016. gada notikums nr. 1 motopasaulē un sitiens pavēderē visiem konkurentiem, tai skaitā BMW.
Vāciešiem vajadzēja divus gadus, lai atbildētu ar pretsitienu. Tas varbūt neizdevās nokautējošs, taču pietiekami iespaidīgs, lai BMW F 850 GS varētu paceltu galvu un kā minimums nostāties blakus Āfrikai. Kurš labāks? Manuprāt, tam vajadzīgi aptiekas svari, motospeciālista rūpīga katra parametra analīze,vai arī tas ir vienkārši gaumes, “patīk – nepatīk” jautājums. Pieturēsimies vairāk pie pēdējā un BMW jauninājumiem un uzlabojumiem.
Pilnīgi jauns motocikls
Izskatās, ka šī motocikla izstrādē BMW inženierija izmantojusi lielas jaudas īsā laikā. Pilnīgi jauns braucamais ar pilnīgi jaunu dzinēju, kura kubatūra palielināta līdz 853 un zirgspēki (gan pie lielāka griezes momenta) ir tikpat, cik Āfrikai – 95, kurai ir 998 kubikcentimetru dzinējs. Divi pilnīgi vertikāli cilindri, jauns liets (agrāk bija trubu) tērauda rāmis un jauna degvielas bāka izstrādāta, lai maksimāli veicinātu komfortablāku braukšanu. Savukārt stabilitātes un izsvarojuma nolūkos nedaudz izmaiņu piedzīvojusi arī amortizācija un gabarīti. Dīvaini spieķoti diski: nevis kā parasti no iekšas uz āru, bet no āras uz iekšu, kas ir drošāk bezkameru riepām.
Svaigs dizains, taču jebkurš pat no attāluma pateiks, ka BMW. Kopumā izskats atgādina kulakā savilktu dūri, kas triecas uz priekšu. Ne draudīgs, bet spēcīgs, bez liekas ārišķības, taču perfektu dizainu ar spilgtiem elementiem, piemēram, sarkanas krāsas izmantošanu sēdekļa apdarē. Pat askētisks: elektronika un citas gudras lietas noslēptas kaut kur iekšā. Neviena lieka stūra vai izcēluma, kur atdurtos skats.
Rokas un pirksti paši atrod vajadzīgās vietas un kloķus. Kā saka: uzsēdies un ir, nav jādomā, kur kas atrodas, kā vienā otrā citas markas motociklā. Pats par sevi saprotams, ērta sēdēšana un vadīšana: to varu apgalvot, jo bija izdevība nobraukt pa Latvijas ceļiem un ārēm pustūkstoti kilometru.
“Šī motocikla moto: maksimāls komforts tālā ceļā. Tai pašā laikā: nekā lieka un vienkārša, ērta vadība. Cenas ziņā varbūt nedaudz dārgāks par attiecīgas klases konkurentiem no “Hondas”, “Suzuki”, “Triumph” un KTM, bet tas ir tā vērts. Aprīkots ar visu to pašu, ko lielais brālis “BMW R 1200 GS Adventure”, taču par ceturtdaļu lētāks,” saka “BMW Motorrad” zīmola vadītājs Jurģis Bergs.
“Viedierīce uz riteņiem. Tehnoloģiju pārpilnība. No iepriekšējā modeļa atšķiras ar labāku dzinēja darbību un balstiekārtu. Lielākā atšķirība braukšanas režīmos, tāpēc motocikls piemērots no iesācēja līdz profesionālim: pāris podziņu spiediena un BMW pārvēršas no rāma kumeļa par riktīgu ērzeli! Tā ir cīņa par klientiem. Pat BMW nevar atļauties gulēt uz lauriem,” piebilst inženieris Oskars Irbītis.
Saliec pats!
Motocikla bāzes modeļa cena ir 11 950 eiro, bet J, Bergs piezīmē, ka dabā tāds gandrīz nepastāv, jo tikpat kā neviens tādu neizvēlas. Jo “bāze” ir pats pamats. Vizuāli pat gandrīz tāds pats, taču īstais BMW sākas tur, kur sāk nāk klāt papildus tehnoloģijas un aprīkojums, līdz pilnā aprīkojuma versijā sasniedz 15 926 eiro cenu. Un tātad! Par 773 eiro klāt var dabūt komforta aprīkojumu: bezatslēgas aizdedzes un riepu spiediena sistēmas, apsildāmus rokturus un centrālo balstu.
Par 864 eiro ir tūrisma aprīkojums: ESA jeb elektroniskā amortizācijas vadība, kruīzkontrole, koferu stiprinājumi. Par 732 dinamiskais aprīkojums: DTC jeb dinamiskā preizslīdēšanas kontroles sistēma, profesionālas braukšanas režīmi, bezsajūga ātruma pārslēgšanas un profesionālais ABS jeb antibloķēšanas sistēmas. Vēl par 259 eiro iegūsiet rallija stilu: sportiskāku zelta un metālisku baltu, sarkanu vai zilu krāsojumu un roku aizsargus. Par 508 eiro: LED gaismas spuldzes un dienas gaitas gaismu.
Bet vismaz es visam pāri lielu jaunu elektronisko displeju (papildus 610 eiro). Iepriekšējās paaudzes BMW displejus vērtēju kā necilus ar maziem cipariem, burtiem un simboliem, kas cilvēkiem, kuriem nav vanaga redze, var būt arī grūti saskatāmi. Tagad ir kārtīgā planšete, kurā normālos izmēros redzami daudzi motocikla darbības parametri, dzinēja apgriezienu skaita un ātruma cipari mērāmi ne milimetros, bet nu jau pāris centimetros.
Spilgtas krāsas un automātiskā pielāgošanās gaismas apstākļiem. Iebūvēta navigācija, ko var saslēgt ar ķiveri, tāpat var ar displeju var saslēgt telefonu, mūzikas iekārtu, radio, pēc būtības jebko, kas atrodas telefonā. Skārienjūtīgs gan displejs nav – tas drošības dēļ, lai nebūtu no stūres jāatrauj rokas. Visas vadības pogas ir pie rokturiem.
Kopumā ņemot: BMW F 850 GS cienīgi atbildējis “Honda Africa Twin”.