
“Rakstu, jo man sirds pilna,” šādiem vārdiem savu epastu LA.LV redakcijai iesāk senore Mirdza.
“Vakar biju uz Nodarbinātības valsts aģentūru (NVA) uz kārtējo tikšanos, un kārtējo reizi spiediens atteikties no bezdarbnieka statusa. Esmu pirmspensijas vecumā, ar augstāko izglītību, trim svešvalodām un labām digitālajām prasmēm, kuras pastāvīgi pilnveidoju. Pirms nedēļas ieguvu “Riga TechGirls” mācību kursa “Iepazīsti Tehnoloģijas” sertifikātu. Komunikāciju un mārketinga speciāliste, kas gatava strādāt gan par biroja administratori, gan klientu apkalpošanas speciālisti!
NVA pastāvīgi cenšas piespiest atteikties no bezdarbnieka statusa. Tā kā atsakos to darīt, man sāk piedāvāt apkopējas, datu ievades operatora un veikalu kasieres vakances. Alga uz rokas – ap 650 eiro. Veselības problēmu dēļ nevaru strādāt fizisku darbu, kas turklāt nekādā veidā neatbilst manai kvalifikācijai.
Variet iedomāties – tagad man NVA jāgādā ārsta izziņa “par funkcionāliem traucējumiem un veselības problēmām, kuru dēļ nespēju veikt noteiktus darbus vai darbnespējas periodus”. Jo nevaru būt ne krāvējs, ne noliktavas darbinieks vai apkopēja.
Un tas notiek demokrātiskā valstī 21.gadsimtā? Vai atgriežamies verdzības laikmetā? Viennozīmīgi reālais bezdarbs ir ievērojami lielāks, nekā oficiālie statistikas dati. Jo arī man ir lētāk un mierīgāk atteikties no NVA pakalpojumiem, nekā piedzīvot pazemojumus, diskriminējošu attieksmi, stresu, jo valsts pensijā nelaiž, bet daudz maz cilvēka pašcieņu negraujošu darbu un atalgojumu nodrošināt nespēj!” Mirdzas pacietības mērs ir pilns. Vai viņas nepatīkamā pieredze ir izņēmums vai kļūda sistēmā, ar ko saskaras arī citi darba meklētāji? Jautājam NVA.
Cik ilgi cilvēks drīkst atrasties bezdarbnieka statusā?
Normatīvajos aktos nav noteikts termiņš, cik ilgi cilvēks ir tiesīgs atrasties bezdarbnieka statusā. Taču bezdarbnieka statusu var saglabāt tik ilgi, kamēr tiek pildīti bezdarbnieka pienākumi. Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 10. pantā noteikti kritēriji, lai persona varētu saglabāt bezdarbnieka statusu, savukārt minētā likuma 14. pantā noteikti pienākumi. Galvenais pienākums bezdarbnieka statusa laikā ir aktīvi meklēt darbu – piedalīties konkursos uz vakantajām darba vietām, darba meklēšanas atbalsta pasākumos un veikt citas darbības ar mērķi iekārtoties darbā.
2. Kādu palīdzību darba meklējumos veic NVA?
Aģentūra piedāvā dažādus darba meklēšanas atbalsta pasākumus un aktīvos nodarbinātības pasākumus. Bezdarbniekam vai darba meklētājam regulāri tiek ieplānotas darba meklēšanas atbalsta konsultācijas, kurās konsultants palīdz izvērtēt un noteikt personai piemēroto darbu, piedāvā piemērotas vakances, vērtē individuālo personas situāciju un iespēju atgriezties darba tirgū, pārrunā veiktos darba meklējumus un plāno turpmāko sadarbību. Jāņem vērā, ka pirmos trīs mēnešus kopš bezdarbnieka statusa iegūšanas klientam piedāvā darbu profesijā, kurā iepriekš strādājis, ieguvis izglītību. Ja darbu neizdodas atrast ilgāku laiku, tad sadarbībā ar klientu tiek pārrunātas profesijas, kādās meklē darbu un profesiju loks tiek paplašināts. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.75 “Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem” 141.13 punktam, ja persona atrodas bezdarbnieka statusā ilgāk nekā sešus mēnešus, tad Aģentūra var piedāvāt arī mazkvalificētu darbu.
3. Vai cilvēks tiek mudināts atteikties no bezdarbnieka statusa?
Atrodoties bezdarbnieka statusā svarīga ir sadarbība starp bezdarbnieku un Aģentūru, lai darba meklēšanas rezultāti būtu sekmīgi. Katrā darba meklēšanas atbalsta konsultācijā bezdarbniekam ir jāapliecina aktīvi darba meklējumi un kopumā bezdarbnieka statusa laikā aktīvi jālīdzdarbojas. Ja ir iegūts bezdarbnieka statuss un persona vairs nevēlas pildīt bezdarbnieka pienākumus vai saņemt Aģentūras pakalpojumus, tad viņa tiek informēta par tiesībām atteikties no bezdarbnieka statusa.
4. Kā iekšēji NVA pārbaudāt, vai darbinieki cieņpilni komunicē ar cilvēkiem?
Aģentūrā izstrādāts Klientu apkalpošanas standarts, kas ir saistošs un ikdienas darbā jāievēro visiem nodarbinātajiem. Lai veicinātu kvalitatīvu un klientorientētu komunikāciju, nodarbinātajiem regulāri tiek organizētas apmācības par klientu apkalpošanas standartu, saziņas prasmēm un konfliktu risināšanu. Aģentūrā regulāri tiek veikta klientiem sniegto konsultāciju vērtēšana un analīze. Darbinieki saņem atgriezenisko saiti par vērtētajās konsultācijās konstatēto, tajā skaitā, ja nepieciešams, ieteikumi komunikācijas prasmju pilnveidošanai.
Klientu apkalpošanas nodaļa rūpīgi analizē saņemtās klientu sūdzības un atsauksmes, veicot katras situācijas padziļinātu izpēti. Pamatojoties uz sūdzību analīzi un darbinieku atsauksmēm, tiek veikti nepieciešamie uzlabojumi pakalpojumu sniegšanā un procesā. Pēc sūdzības risināšanas klientiem tiek sniegta atgriezeniskā saite par veiktajiem pasākumiem un uzlabojumiem. Regulāri tiek veiktas klientu apmierinātības aptaujas, lai iegūtu plašāku priekšstatu par klientu apmierinātību un iespējām uzlabot apkalpošanu.
5. Ja kāds cits cilvēks nonācis šādā situācijā, kā viņam būtu vispareizāk rīkoties?
Aģentūras mērķis ir nodrošināt operatīvu un kvalitatīvu atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un personām, kuras ir pakļautas bezdarba riskam, ņemot vērā šo personu individuālās vajadzības, spējas un vēlmes. Šī palīdzība tiek sniegta, lai veicinātu klientu konkurētspēju darba tirgū, nodrošinot efektīvu un abpusēji izdevīgu sadarbību.
Gadījumos, kad sadarbība ar nodarbinātības aģentu nav izveidojusies sekmīga, ikvienam klientam ir tiesības pieprasīt nodarbinātības aģenta maiņu, vēršoties pie filiāles vai klientu apkalpošanas centra vadītāja. Šāda iespēja tiek nodrošināta, lai veicinātu pozitīvu, uz mērķu sasniegšanu orientētu sadarbību un efektīvāku atbalsta sniegšanu.
Ja arī tev bijusi nepatīkama situācija, komunikācijas problēmas vai pretlikumīgu darbību pieredze kādā valsts uzņēmumā vai struktūrvienībā, droši raksti man uz e-pastu [email protected] vai ziņo zem redzamajā lodziņā. Labprāt ar tavu stāstu padalīsimies publiski, lai brīdinātu citus un valsts darbiniekus sauksim pie atbildības!