Vēlreiz: bezatbildībai – stop! Jaunie noteikumi stāsies spēkā jau nākamgad 28
Pagājušajā nedēļā rakstā “Stop! Ar šo jūs tālāk nebrauksiet!” (“LA” 6. jūnija numurā) ieskicēju pārmaiņas, kuras autobraucēju dzīvē varētu radīt valdības izdarītie grozījumi “Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa noteikumos” (pilnā apjomā ar tiem un pielikumu, kurā atšifrēts bojājumu dalījums trijās grupās, var iepazīties Ministru kabineta interneta lapā). Lasījumu skaits un komentāri, kurus šis raksts bagātīgi savāca avīzes interneta versijā, liecina – temats jāpaturpina, dažas neskaidrības jāprecizē pirms jauno noteikumu stāšanās spēkā.
“Ja inspektors uzskatīs, ka esi bīstams sev un apkārtējiem, viņš turpmāk drīkstēs tevi vienkārši un skarbi “noņemt no trases”. Nolikt maliņā – bez tiesībām kustību turpināt. Noņemt numura zīmes. Šādi kontrolētājiem būs atļauts rīkoties, ja auto stāvoklī atrodamas līdz šim tikai gadskārtējās tehniskās apskates laikā lietotās 3. līmeņa pazīmes. Mazliet vieglāk jums klāsies, ja defekti atbildīs 2. līmenim. Tad braukt tālāk varēsiet. Bet bez apskates uzlīmes, kura tiks anulēta. Noplēsta. Mēnesis laika dots tās atjaunošanai.” Tā rakstīju iepriekš par jaunajiem, lasītājus uztraukušajiem noteikumiem, kuri stāsies spēkā nākamgad – 2018. gada 1. martā.
Kas veiks pārbaudes?
Kā rakstīju, pārbaudes veiks “inspektors”. Precizēju – faktiski gan būs vajadzīgi divēji inspektori. Ceļu policists, kuram ir likumīgas tiesības auto apturēt. Un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atestēts tehniskās kontroles inspektors. (Teorētiski nav izslēgts un nav neiespējami, ka šādu atestāciju nākotnē izies daļa ceļu policijas inspektoru. Pagaidām gan tikai teorētiski, jo CSDD šādas kvalifikācijas darbinieku pietiekot.) Tātad kontroles, kurām varētu sekot 2. vai pat 3. vērtējums un tehniskās apskates (TA) uzlīmes vai pat valsts numura zīmju noņemšana, veiks nevis “kaut kādi neizglītoti jefiņi” (tā nobažījies raksta kāda komentāra autors), bet attiecīgi komplektētas kvalificētas un kompetentas brigādes.
Tas gan nav nekas jauns. Šādas komandas strādāja arī agrāk (varbūt atceraties riepu kontroles pagājušajā ziemā). Tikai to pilnvaras bija mazākas. Sevišķi attiecībā pret “vieglo” (M1, N1 kategorijas) auto lietotājiem. Viņiem varēja piemērot tikai administratīvajā kodeksā paredzētos sodus. Bez “noņemšanas no trases”. “Smagajiem” šādas sankcijas piemērot ļāva arī iepriekšējie noteikumi.
Vai piekasīsies sīkumiem?
CSDD direktors Andris Lukstiņš apgalvo, ka ne. Iepriekš “LA” rakstā minēto, ka varētu piekasīties par “pretšļakatu ierīcēm” un nodilušu bremzes pedāļa uzliku, viņš uzskata par lieku publikas kaitināšanu. Par maksimāli iespējamu toleranci un situācijas izpratni jau agrā pavasarī Satiksmes ministrijas satiksmes drošības “Domnīcā” riepu sakarā runāja Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs. “Ja pārkāpums ir pirmais un tuvu atļautā robežai – brīdinām, piemērojam minimālu sodu. Ja datubāze rāda hronisku grēkošanu – sods maksimālais.”
Toreiz arī maksimālais bija tikai naudas sods. Tagad – kontrolētāji pavisam drīz varēs būt bargāki.